910
7
0
Armering av garasjegulv til 2 søyler løftebukk, efaringer?
2
0
Heisann!
Driver i disse dager og skal få 2 søyler (Techlift t3h) oppe og går, i morgen skal golvet skjæres opp og grave seg litt dypere. Planen er og skjære et 2.5 bredt hull på tvers av garasjen, grave ned så eg får en 20-25 cm støp, få da armert og støpt.
Men spørsmåle mitt da: Var har dere som har montert løftebukk gjort med armering i golvet? Finner ingen fasit på dette, så håper dere kan dele litt efaringer!
Driver i disse dager og skal få 2 søyler (Techlift t3h) oppe og går, i morgen skal golvet skjæres opp og grave seg litt dypere. Planen er og skjære et 2.5 bredt hull på tvers av garasjen, grave ned så eg får en 20-25 cm støp, få da armert og støpt.
Men spørsmåle mitt da: Var har dere som har montert løftebukk gjort med armering i golvet? Finner ingen fasit på dette, så håper dere kan dele litt efaringer!
Det vanlege er å bruke ekspansjonsbolter 16-22 mm, dei heldt 1-2,5 tonn pr. bolt.
Tar 1 minutt å fjerne de med vinkelsliper om den skal flyttes eller demonteres.
Elleres brukes ei vanlig 100 mm armert betongplate som underlag, ser nokon spesifiser 200 mm under innfestinga (har vel kun sett det på 6 tonns) . Eg har 100 mm armert plate oppå spenncon og 20mm bolter til ein 3 tonns 2 søylers løftebukk. Boltene står kun i betongplata oppå.
Vil en bruke ekspansjonsbolter, så har jeg sett «bolter utført som syrefaste gjengede hylser. Disse egner seg til fjell, vet ikke noe om betong.
Ekspansjonshylser fungerer på akkurat samme måte som ekspansjonsbolter, og med tilsvarende kapasitet (eksempelvis ca. 16kN/1,6 tonn for M16 og ca. 28kN/2,8 tonn for M24, se linken, side 34-38). Og fordelen er at bolten kan skrus inn igjen (i verste fall må man blåse rent hullet og kjøre gjennom en gjengetapp først) etter å ha vært skrudd ut, samtidig som golvet er flatt i den tiden bolten er utskrudd. I motsetning til eksp.bolten, som må enten stikke opp eller kappes.
Nå er ikke dette så voldsomt relevant for en løftebukk, men for andre, mindre verktøy, som man vil ha fastboltet i gulvet når de brukes, men samtidig stue dem bort (pga plassmangel) når de ikke brukes, så er det genialt.
http://tingstad.no/wp-content/uploads/Webon-versjon-15.4.2016_m-omslag_for_nett_III.pdf
Hos meg er står da krav om 15 cm tjukkelse, men tar litt ekstra forhånds regler når eg ikkje river opp heile gulvet og støper. Men er 3 tonns 2 søyler eg og har.
Hva brukte du av armering?
Legger ved et bilde av ekspasjons hylsene:
Godt poeng med hvelting i lengdereting! En tå dei vesentlig tingene med løftebukk er jo og at man alltid skal løfte bilen på senter av tyngdepunkte, men så plutslig har man fjernet motorn og div og da baller på seg.
Muligens at eg utvider hullet til 3m bredt. Da blir hullet 3mx5,7m bredt, samt 20-25 tjukt. Har sett litt på amerings matter og ser K335 er da største 150mm mattene man finner, og k257 er hakket mindre.
Underlagget bør jo også vera på stell.
kjøp gjengestag i 8.8 kvalitet. samt kjemisk anker av svært god kvalitet og bruk det. så slipper du å sprenge betongen i gulvet