Lurer på om vi skal ha en type carport under veranda. Men da må vi fjerne en del av muren. Søylene til verandaens langside står på muren. vil det gjøre noe å fjerne den korte delen på muren og grave ned ca 50 cm? Legger ved noen bilder som viser hva jeg mener.
Ved å fjerne den delen reduserer du stivheten i langsiden på muren. Det kan hende muren tåler det, men når det skal stå en bil oppå blir det ekstra belastning (trykk mot muren). Vet ikke hvordan muren er fundamentert, om det er et motvektsfundament etc.?
Er det f.eks. mulig å fylle opp for å kjøre over muren?
Noe jeg kan gjøre for å sikre langsiden av muren? Ville helst hatt vekk kortsiden og så grave vekk grusen. Høyden fra bakken til verandagulv er nå 190 cm. Tenkte å grave så jeg hvertfall fikk en høyde på 220 cm.
Om du tar bort like mye masse som du reduserer kortvegg i høyden på mur, så vil ikke trykk på yttervegg mur øke......regner med at mur har nødvendig armering.......kanskje enklest å kutte mur på innersiden av søylene!
For ekstra sikring av langside kan du støpe noen dragere på tvers! Først fjernes masse til ønsket nivå, deretter graves 2 kanaler på tvers fra mur mot huset( evt helt til huset)ca der bil hjul kommer. Feks 20 cm bredde og dypde, denne kanalen fylles med betong hvor armering er festet på innersiden av langside på mur.........bil vil da stå på disse og trykket blir nedover.......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er ikke slik at muren ramler ned om du kapper bort den korte delen og kjører inn bilen, men over tid kan hjultrykket presse på muren slik at den deformeres/vipper ut. Det er kanskje snakk om at virkningen skjer over flere år. Du må i det minste passe på at det ikke blir vann og frostspreng i tillegg som påvirker muren samtidig.
Når det er sagt så er muren så lav at virkning av jordtrykk er minimal. Og om du senker nivået på innsiden vil det bli enda mindre trykk. Så det er kanskje vann og frost som er værst, men relativt enkelt å unngå ved å lage tverrfall fra bygget og fra muren til midt under bilen, så langsgående fall ut. Vis vannet vekk.
Edit: Muren ser for øvrig solid ut, så det er bare å sette i gang, så løse problemene etter hvert som de eventuelt oppstår. Ville gravd ned for å se hvordan muren er fundamentert (Noe som vil bli gjort uansett når kortdelen fjernes.)
Er det f.eks. mulig å fylle opp for å kjøre over muren?
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
For ekstra sikring av langside kan du støpe noen dragere på tvers!
Først fjernes masse til ønsket nivå, deretter graves 2 kanaler på tvers fra mur mot huset( evt helt til huset)ca der bil hjul kommer. Feks 20 cm bredde og dypde, denne kanalen fylles med betong hvor armering er festet på innersiden av langside på mur.........bil vil da stå på disse og trykket blir nedover.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Når det er sagt så er muren så lav at virkning av jordtrykk er minimal. Og om du senker nivået på innsiden vil det bli enda mindre trykk. Så det er kanskje vann og frost som er værst, men relativt enkelt å unngå ved å lage tverrfall fra bygget og fra muren til midt under bilen, så langsgående fall ut. Vis vannet vekk.
Edit: Muren ser for øvrig solid ut, så det er bare å sette i gang, så løse problemene etter hvert som de eventuelt oppstår. Ville gravd ned for å se hvordan muren er fundamentert (Noe som vil bli gjort uansett når kortdelen fjernes.)
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.