Last pr. løpemeter gjort "etter boka" med middels tungt tak med egenvekt 0,7kN/m2 og senteravstand taksperr 0,6m = 0,6m x (1,2 x 0,7kN/m2 + 1,5 x 2,0kN/m2) = 2,3kN/m. (lastfaktor 1,2 for egenlast og 1,5 for dominerende variabel last = snølast)
Dette tilsvarer 48x198 og 3,9m spenn i tabellen der kapasiteten er begrenset grunnet deformasjonskravet l/200. Så lenge det ikke er spesielle grunner til å begrense deformasjonen annet enn estetiske spiller det liten rolle om taket til carporten bøyer seg mye ned en og annen gang når det er stor snølast. Her er det såpass liten forskjell på 3,9m og 4,0m at jeg bekymret meg ikke et sekund for dette i fremtiden.
Et annet element er at for bjelkelag/taksperrer med senteravstand 600mm kan man øke kapasiteten 10% sammenlignet med enkeltbjelker (systemfaktor for de som lurer).
Jeg ville gått for 48x198 og sovet godt om natten.
Ser nå at du nevner lekter og plasttak. Dette veier nesten ingenting og man kan nesten se helt bort fra det. Ville likevel gått for 48x198.
Hvilket byggforskblad (kode) er tabellen fra? Trenger ikke dra dette enda lenger, men siden det er tabell for enkeltbjelke lurer jeg på om kapasiteten er angitt uten fastholding mot vipping. Fikk ikke kapasitetene til å stemme helt da jeg prøvde å regne mellom spennlengdene i tabellen gitt at det er fastholdt mot vipping. For et bjelkelag eller taksperrer har man fastholding og vil få større kapasitet enn enkeltbjelker som ikke er fastholdt.
Ikke så nøye med for carport, men dere som regner på nedbøyning må huske på at man for trevirke har et krypbidrag i tillegg til øyeblikksdeformasjon som dere har fått frem. Trevirke "siger" etter hvert. Dette bidraget er større desto lenger varighet lasten har.
@ Kjegl Tabell fant jeg via google og er fra byggforskserien mai 2011 Som du beskriver det kan jeg velge mellom 198 og 223. 198 er da vel innenfor min motto "Billig men kalkulert sikkert"
(lastfaktor 1,2 for egenlast og 1,5 for dominerende variabel last = snølast)
Dette tilsvarer 48x198 og 3,9m spenn i tabellen der kapasiteten er begrenset grunnet deformasjonskravet l/200. Så lenge det ikke er spesielle grunner til å begrense deformasjonen annet enn estetiske spiller det liten rolle om taket til carporten bøyer seg mye ned en og annen gang når det er stor snølast. Her er det såpass liten forskjell på 3,9m og 4,0m at jeg bekymret meg ikke et sekund for dette i fremtiden.
Et annet element er at for bjelkelag/taksperrer med senteravstand 600mm kan man øke kapasiteten 10% sammenlignet med enkeltbjelker (systemfaktor for de som lurer).
Jeg ville gått for 48x198 og sovet godt om natten.
Ser nå at du nevner lekter og plasttak. Dette veier nesten ingenting og man kan nesten se helt bort fra det. Ville likevel gått for 48x198.
Hvilket byggforskblad (kode) er tabellen fra? Trenger ikke dra dette enda lenger, men siden det er tabell for enkeltbjelke lurer jeg på om kapasiteten er angitt uten fastholding mot vipping. Fikk ikke kapasitetene til å stemme helt da jeg prøvde å regne mellom spennlengdene i tabellen gitt at det er fastholdt mot vipping. For et bjelkelag eller taksperrer har man fastholding og vil få større kapasitet enn enkeltbjelker som ikke er fastholdt.
Ikke så nøye med for carport, men dere som regner på nedbøyning må huske på at man for trevirke har et krypbidrag i tillegg til øyeblikksdeformasjon som dere har fått frem. Trevirke "siger" etter hvert. Dette bidraget er større desto lenger varighet lasten har.
Tabell fant jeg via google og er fra byggforskserien mai 2011
Som du beskriver det kan jeg velge mellom 198 og 223. 198 er da vel innenfor min motto "Billig men kalkulert sikkert"