La plastfliser fra garasjegulv.no i en dobbelt garasje jeg leide. La heldekkende fliser på stort sett hele gulvet, men i "omrisset" rundt bilen la jeg perforerte fliser. Snø/is/vann rant ned under flisene og tørket ut, selve flisene er taggete på undersiden slik at det ikke blir tett mot underlaget.
De tålte også fint piggdekk og jekk, også i 20 kuldegrader (uoppvarmet garasje). Enkel rengjøring med kaldavfetting og høytrykkspyler på vår/sommer.
Vurderer å legge plastfliser i en ny dobbelgarasje og lurer på om vi bør impregnere/prime betonggulvet før flisene legges? Tenkte å ha tette fliser på stort sett hele gulvet og perforerte der bilene står. Nå skal det sies at det kun er én av bilene der inne som brukes hver dag og dermed vil trekke inn vann, slaps og veisalt.
Her kan du impregnere med Mapecrete LI Hardener før du legger fliser. Vurder epoxy og du har et tett og flott garasjegulv. Benytt Mapeprimer M og Mapefloor SL og ønsker du sklisikring sandstrør du Mapeprimer M med sand 0,4-0,8. Gå inn på Mapei.no og les om produktene.
For min del har epoxy egentlig to fordeler, det ene er at det er den letteste overflaten og svabe, og mulig å velge akkurat den fargen man ønsker. Et mørkt gulv stjeler mye lys, og et lyst epoxybelegg kan derfor ha sine fordeler. Dessuten, hvis du får skader i gulvet, må hele gulvet slipes og legges på nytt. Det blir også fort merker og sår hvis du kjører mye inn/ut spesielt med grus utenfor og/eller piggdekk.
Plastfliser kan man ikke utføre varmtarbeid på, så alt med vinkelkutter, sveising osv ødelegger gulvet. I tilegg er det dyrt.
For meg er det kun et alternativ, og det er keramiske og frostsikre fliser. De må selvsagt legges uten bom, da tåler de fint jekk og misting av tungt verktøy på gulvet. Dessuten om det blir en skade som må fikses, kan man enkelt bytte den ene flisen det gjelder. Jeg ville også valgt en mørk grå fugemasse, så blir ikke oljesøl osv. Så synlig i fugene.
Det er ikke uten grunn til at de fleste seriøse bilverkstedet har nettopp fliser på gulvet..
De tålte også fint piggdekk og jekk, også i 20 kuldegrader (uoppvarmet garasje). Enkel rengjøring med kaldavfetting og høytrykkspyler på vår/sommer.
v/ Øyvind Søgård, Mapei AS
Dessuten, hvis du får skader i gulvet, må hele gulvet slipes og legges på nytt. Det blir også fort merker og sår hvis du kjører mye inn/ut spesielt med grus utenfor og/eller piggdekk.
Plastfliser kan man ikke utføre varmtarbeid på, så alt med vinkelkutter, sveising osv ødelegger gulvet. I tilegg er det dyrt.
For meg er det kun et alternativ, og det er keramiske og frostsikre fliser.
De må selvsagt legges uten bom, da tåler de fint jekk og misting av tungt verktøy på gulvet. Dessuten om det blir en skade som må fikses, kan man enkelt bytte den ene flisen det gjelder. Jeg ville også valgt en mørk grå fugemasse, så blir ikke oljesøl osv. Så synlig i fugene.
Det er ikke uten grunn til at de fleste seriøse bilverkstedet har nettopp fliser på gulvet..