253    5    3  

Garasje med varmt rom under , isolerings behov i gulv?

 403     0
Garasje bygget sammen med bolig.
Garasjen er fullisolert tak og vegger
Garasjen har oppvarmet kjeller som er nedgravd på alle 4 sider.

Hvis garasjegulvet har vannbåren varme og isolert port , er det noen som mener det er nødvendig å isolere garasje gulv ?
I tilfelle ja , med hvor mye isolasjon (xps?)

   #1
 1,696     Trondheim     0
Med varm kjeller vil jeg tenke at det ikke er noe problem at kjelleren gjør garasjen kald. Men dersom det er aktuelt at kjelleren skal være kald/ubrukt så vil du få varmetap fra garasjegulvet og ned i kjelleren.

Dersom du har en varm kjeller og kald garasje får du ett kaldt tak i kjelleren. Da vil du kunne få kondens i taket - noe som nok ikke er ønskelig.

Så om du vet at begge rommene skal ha samme temperatur virker det unødvendig å isolere.
Men det koster vel ikke spesielt mye og da kan du senere fritt velge hvordan rommene brukes uten å tenke på eventuelle problemer.

Jeg ville helt klart ha isolert.
Signatur
TSt
   #2
 13,730     0
Hvis garasje er oppvarmet så trenger du jo ikke isolasjon. Skal vannbåren varme stå på vil denne også varme opp kjeller under hvis det ikke er isolasjon i gulvet. Skal derimot ikke denne varme benyttes så bør en isolere. Men isolasjonen bør egentlig oppå, men når du skal ha muligheter for varme skal den da være inne i gulvet med varmen støpt inn over. Isolasjon skal helst være på kalde siden for å unngå kondens mot en kald flate (betong taket). Isolerer en nedenifra får en samme som kjellervegg med kun isolasjon inne, en veldig kald flate inne i konstruksjonen som er utsatt for at en får kondens på og dermed oppfuktning.
   #3
 10,486     Akershus     1
Mest mulig isolasjon. En garasje (altså et sted man parkerer biler når de ikke brukes) bør ikke holdes varm. Det eneste man oppnår med det, er at ting ruster usannsynlig mye fortere enn det ellers ville gjort.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 403     0
Finnes det noe grunnlag for at den skulle ruste fortere?
Hvis man setter en kald våt bil inn i en oppvarmet men godt ventilert garasje.
eller har avfukter som tørker og holder garasjen på et akseptabelt nivå .
   #5
 10,486     Akershus     2
Finnes det noe grunnlag for at den skulle ruste fortere?


Selvsagt.

Prosessen med å omdanne metall til rust har noen kriterier. Fuktighet, temperatur og salt vil alle fremskynde prosessen. Så lenge det er minusgrader og ikke salt inne i bildet, ruster det svært lite. Jo høyere temperatur, jo fortere ruster det.

Det som skjer når du kjører en bil inn i garasjen, er at den varmes fort opp, men det vil ta mange dager, om ikke flere uker, før den er tvers gjennom tørr. I mellomtiden får rusten gnage og kose seg hvis den finner så mye som en eneste krik eller krok hvor det er bart metall. Det er gjerne bare snakk om en steinsprut i en hjulbue eller så, så er man i gang.

En bil som står lagret, som derved rekker å tørke helt opp, kan fint stå i varm garasje.

Carport og motorvarmer er beste oppbevaring av bil som er i bruk.
Signatur