Jeg har en garasjeport jeg kunne tenke meg portåpner til. Utfordringen er at jeg har ikke klaring mellom porten og taket til å få plass til skinna til portåpneren. Noen tips til alternative løsninger? Se vedlagt bilde.
En kan ikke dra opp en port ved å dra helt øverst på øverste ledd så KjellG sin ide går ikke. Det er et vinkel beslag som en monterer på porten slik at den klarer overgangen mellom vertikal og horisontal port. Går ikke med portåpner slik dette er montert. Øverste skinne er bare til øverste del av første ledd. Kan flyttes ned i den under slik at det blir høyde men da vil ikke bli tett i øverste leddet når porten går ned. Dette vil ligge for langt inn slik at det øverste ledd ikke blir vertikalt.
Det er skinnen og ikke motorenheten som er problemet. I en garasje med en tverrbjelke i garasjen kjøpte jeg lang skinne og monterte motorhodet på innsiden av bjelken. Det har ikke noe å si om skinne i taket og føringskinner ikke er helt parallelle men problemet her er at det ikke er plass til dette.
Et annet prinsipp er torsjonsfjær over porten og løft i porten langst nede på begge sider. Slikt er det selvf ikke plass til her, men kanskje prinsippet kan gjenbrukes? En wire på hver side av porten festet nær gulvet. Blokk under taket og trekk bakover?
Det er et skrått stag på bilde som er litt vanskelig å se som går ned på porten Dette må gå litt nedover hvis ikke rives festene av porten når en starter å trekke. Hvis en trekker festet helt inn til innerkant av porten vil dette gå tilnærmet horisontalt. Selv med skinne er det vanlig å ha et feste underveis siden det ellers vil henge for mye med på midten. Har levert mange tusen portåpnere oppgjennom årene så får litt tilbakemeldinger om ting som ikke går.
Er redd du begynner å nærme deg det å finne opp hjulet på nytt. Men hvis akslinger etc stikker ut på kanten slik at en kan montere på slikt er det mulig. Men du må huske på sikkerhet, kjedebrudd etc. Det er mye enklere når en har noe som er med på hele bevegelsen. Du vil nok se at prisen begynner å nærme seg ny garasjeport når du er ferdig siden den type åpner har veldig begrenset marked og koster mye mere enn vanlige. Litt vanskelig å se hva slags port det er i dag men tror det er en tre ledd port. Da kan du høvle av litt på hvert ledd slik at de kommer litt tettere sammen også kan du kutte litt av skinnene nede og senke alt litt ned. Du må fore imellom noe mot takfestene. Da har du plutselig det du trenger for å få klaring til en standard portåpnerskinne over porten.
Med en sånn montering av porten så må man ikke være redd for å mekke litt selv for å få til automatisk åpner.
Tipper at det ikke er nok overhøyde til at annen type port kan settes inn, så uansett ny port så blir åpneren et problem.
Hva med å bruke 2 standard åpnere montert på hver side på høykant? Hver åpner drar fra kortsiden av øverste blad og bakover.(kulekobling). Blir kanskje et problem med synkronisering mellom åpnerene, men kanskje dagens åpnere er så like at to ville gått ganske likt?
Det kreves ca 4cm til portåpner. Vil tro at du har 1 cm i dag. Hvis øverste leddet dekkes litt av karmen kan en lage et lite hakk i denne også der skinnen kommer. Det er bare øverst på øvre portelement at en kolliderer derfor vi også dette hjelpe. Har en ikke plass til dette får en klare seg uten åpner.
Har en ikke plass til dette får en klare seg uten åpner.
Eller gjøre som antydet allerede i innlegg #6, og bruke den typen åpner som brukes på stort sett alle industriporter (utenom der det er for liten sideklaring...), altså direkte motordrift på torsjonsfjærakslingen, uten skinne...
Kaskje en kan montere hele trekksystemet lenger inn i garasjen med en laaang stang frem til porten?
Det er skinnen og ikke motorenheten som er problemet. I en garasje med en tverrbjelke i garasjen kjøpte jeg lang skinne og monterte motorhodet på innsiden av bjelken. Det har ikke noe å si om skinne i taket og føringskinner ikke er helt parallelle men problemet her er at det ikke er plass til dette.
En må iallefall ikke slisse noe i elementene.
Her http://electrosi-azov.ru/hormann-garasjeportapner/ ser det for meg ut til at motoren utøver et nær trekk innover, men skal ikke ittale meg om dette er mulig.
Et annet prinsipp er torsjonsfjær over porten og løft i porten langst nede på begge sider. Slikt er det selvf ikke plass til her, men kanskje prinsippet kan gjenbrukes? En wire på hver side av porten festet nær gulvet. Blokk under taket og trekk bakover?
Har levert mange tusen portåpnere oppgjennom årene så får litt tilbakemeldinger om ting som ikke går.
http://denverrose.org/garage-door-opener-wall-mount/cool-garage-door-opener-wall-mount-fresh-at-elite-series-medium-size-of-cost-doors-liftmaster-troubleshooting/
Må sikkert lage litt trinse og wiretrekk selv da for å få til å passe....
Litt vanskelig å se hva slags port det er i dag men tror det er en tre ledd port. Da kan du høvle av litt på hvert ledd slik at de kommer litt tettere sammen også kan du kutte litt av skinnene nede og senke alt litt ned. Du må fore imellom noe mot takfestene. Da har du plutselig det du trenger for å få klaring til en standard portåpnerskinne over porten.
Tipper at det ikke er nok overhøyde til at annen type port kan settes inn, så uansett ny port så blir åpneren et problem.
Hva med å bruke 2 standard åpnere montert på hver side på høykant? Hver åpner drar fra kortsiden av øverste blad og bakover.(kulekobling). Blir kanskje et problem med synkronisering mellom åpnerene, men kanskje dagens åpnere er så like at to ville gått ganske likt?
Eller gjøre som antydet allerede i innlegg #6, og bruke den typen åpner som brukes på stort sett alle industriporter (utenom der det er for liten sideklaring...), altså direkte motordrift på torsjonsfjærakslingen, uten skinne...