113    4    0  

Kappe vekk 5 cm av ståldrager på langs.

 822     Stavanger     0
Hei. Fått bygget garasje. Snekker har montert ståldrager over dobbelport på 5.1 meter lengde. I stede for å fore den ut i veggen har han lagt den inn i garasjen. Som igjen gjør at port kommer i konflikt med drager og det vil heller ikke være mulig å skjule den.

Er det mulig å kappe vekk 5 cm på langs av det som ikke er understøttet? Jeg spør da jeg regnet med selv om disse 5 cm ikke er understøttet er de dog med på å bære vekten av taket. Til informasjon ble det kjørt en beregning på drager slik det står i dag og var godt innforbi marginene. Se vedlagt bilde.

Kappe vekk 5 cm av ståldrager på langs. - IMG_20210827_114343040.jpg - Amatør
Signatur

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Nei, det er jo denne flensen som bærer lasten

Men bjelken skulle vært understøttet på hele bredden tror jeg
   #2
 24,032     Akershus     0
Forstår ikke foto og problemstilling.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 822     Stavanger     0
Nei, det er jo denne flensen som bærer lasten

Men bjelken skulle vært understøttet på hele bredden tror jeg


Dette er jo et beregningspørsmål. Er klar ove at flensen bærer vekten men i tillegg til disse 5 cm jeg ønsker og fjerne et det fremdeles 15 cm til med flens. 10 på motsatt side og 5 igjen her hvis den fjernes.

Angående understøtting av hele bjelken var det ikke nødvendig iht beregning.

Forstår ikke foto og problemstilling.


Foto e av bjelke som går over garasjeåpnint. Problemstilling og r at de 5 cm som vises med tommerstokk er til hinder og sjenanse for port.
Signatur
AKB
   #4
 58     Sandvika     0
Oppleggslasten går i steget og det er kun dette som trenger understøttelse. Lokal trykkapasitet av treverket kan allikevel fordre opplegg av deler av underflensen i tillegg.

Konferer rådgiveren som beregnet bjelken i utgangspunktet dersom du vurderer å kappe noe som helst av bjelken. Med et slikt spenn over en port som skal fungere gjennom hele året, kan det vel så gjerne være en vurdering av nedbøyningen fremfor selve utnyttelsen i brudd, som er dimensjonerende for ståltverrsnittet.