400
23
0
Katedral tak garasje
17
0
Skal lage ny tak konstruksjon for en eldre garasje oppført i mur. Ønsker å ha en takkonstruksjon ala katedral type for å få en bedre romfølelse.
Planen er at stolene kles med plater eller rupanel med tegl på toppen.
For å få til katedral konstruksjonen er planen å få lagd to loddrette stål bjelker med en ståldrager over med støtte opp til en H bjelke til motsatt ende av garasjen med lik konstruksjon, som alle sperrene (riktig term?) hviler på.
Høyden til møne fra topp mur er va 1,35m og lengde på tak blir ca 9-10m.
Noen som kan hjelpe med nødvendig beregning for stålet med drager eventuelt kan jeg også bygge det i tre?
Planen er at stolene kles med plater eller rupanel med tegl på toppen.
For å få til katedral konstruksjonen er planen å få lagd to loddrette stål bjelker med en ståldrager over med støtte opp til en H bjelke til motsatt ende av garasjen med lik konstruksjon, som alle sperrene (riktig term?) hviler på.
Høyden til møne fra topp mur er va 1,35m og lengde på tak blir ca 9-10m.
Noen som kan hjelpe med nødvendig beregning for stålet med drager eventuelt kan jeg også bygge det i tre?
Det er vel helst dimensjoneringen av drager som behøves.
Ikke sikkert at muren er dimensjonert for store punktlaster heller
Då dette må nok beregnes nøye
Men ja, du sier noe der med muren, den er kun 10cm tykk + 5cm puss. Bygget på 60 tallet med noe som ligner multiblokk på innsiden…
Sendte denne til en byggmester (byggingeniør) jeg hadde inne for noen annet. Han har over 30års erfaring og kjente konstruksjonen på bygget fra før.
Muren ville klare det helt fint som tegnet men drager for mønebjelker og over port må dimensjoneres. Finnes det noe kalkulator for slikt på nettet eller gjør de slikt på byggvarehusene?
Vil tippe bjelken blir 3-4x høyere i front enn illustrasjonen
Veggene har jo alltid båret vekten av taket. Så det er jo ikke noe nytt.
Det nye er at lastene kommer ned nye steder. Men vil tro at lastene kan fordeles ved å lage ny toppsvill, eller støpe en krone på toppen av veggen. Om det er nødvendig. Vi vet jo lite om styrken til garasjeveggene.
Det var også det byggmesteren sa, at veggene ikke ville ha noe problem med lastene men at de nye dragerne må beregnes mtp av lastene flyttes. Så da var det bare å finne ut av de beregningene da.. det er vel lettere å kappe ut for å felle inn en ny kraftig toppsvill som fordeler vekten over hele kortveggen ved vindu og port.
Forøvrig er planen å ha to isolerte låvedører istedet for port. Disse vil stort sett være lukket.