1,161    15    4  

Kondens i Leca-garasje

 7     0
Hei

Bygde en frittstående leca-garasje i fjor. Isolert betonggulv, men forøvrig en kaldgarasje.  Har nå i vinter sett at det har dannet seg kondensvann på alle vinduene.  Det skulle være tilstrekkelig god lufting i garasjen, åpent langs takfoten på begge langsider, samt ventilasjon i ene gavel. Problemet er vel kalde lecavegger som kondenserer og avgir fuktig luft. 

Var i dag oppe og kjente på panelen i taket, og den var stort sett fuktig overalt.  For å redde taket mot sopp & mugg, så er vel isolering av taket/loftsetasjen en løsning kanskje ...
Forøvrig er vegger og gulv helt tørre.

Fint om noen eksperter her inne har noen gode råd å komme med på en fornuftig fremgangsmåte.

Legger ved et bilde av rådende situasjon. 
Kondens i Leca-garasje - IMG_0373.JPG - reno_09

   #1
 4,190     0
Hva er temperatur inne og ute når det blir fuktproblemer? Tror egentlig det er lufting heller enn isolasjon som er løsningen...
HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Hvis en snø/salt våt bil kommer inn i denne så er det ikke nok lufting, vi satte inn en ny port med gummilist nede i en garasje den har åpent raft på 3 sider oppe men uten luft inn nede (som før kom inn under porten) så tørker den ikke opp lengre. Den må få ventiler nede.
TDJ
   #3
 1,626     Asker      3
Kanskje en idé å sette inn en sorpsjons-avfukter (f.eks denne; https://www.komplett.no/product/822833/hjem-fritid/husholdningsapparater/klima-varme/avfuktingsapparater/meaco-dd8l-standard?gclid=EAIaIQobChMIoo29uMmc5wIVjqiaCh1GPQ4WEAQYAiABEgL3JfD_BwE&gclsrc=aw.ds) og se om klimaet endrer seg. (Men da uten å øke gjennomlufting, bedre å redusere denne).

Årsak til kondensering på vegger/vinduer er vel at inneluften er varmere enn de veggflatene som den treffer og at disse har en temperatur som er lavere enn duggpunktet for lufta i garasjen. Løsningene er enten å heve temperaturen på vegg- og vindusflater (dvs = økt isolering), redusere temperaturen på lufta i garasje til samme nivå som uteluft (dvs = økt gjennomlufting) eller å senke duggpunktet ved en gitt temperatur ved å redusere mengde vanndamp i lufta (dvs = avfuktning).
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 7     0
Temperaturen har stort sett ligget og vaket mellom et par tre kuldegrader og opp mot 6,7 varmegrader i vinter. Ser at kondens oppstår etter en kald periode som går over i mildvær. Så ser at "TDJ" har et poeng her.
   #5
 24,032     Akershus     0
Ved temperarurstigning kommer det inn fuktig luft og det kondenserer på kalde flater. Dersom det tørker opp etter noenlunde kort tid, vil det neppe ha noen betydning for bygget, for bilen er det en fordel å lufte litt bedre.
Signatur
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
TS risikerer nok svertesopp i taket. DD8L fungerer bra over 0C men frost er ingen smart ide på denne.

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Hvis du drar inn fukt med bil så er luftingen for liten uansett. Men ja jeg ser kondensfaren, jeg var med å bygge en slik garasje en gang da valgte vi KUB mur for å redusere den termiske massen inne.

Ville behandling av veggene inne gjort at de ikke suger så mye fukt ?

Isolering skal jo egentlig være ute ikke på innsiden
  (trådstarter)
   #9
 7     0
Jeg ser det at jeg må øke luftingen. Det får bli Plan A. Fungerer ikke det, så får jeg finne ut hva som skal bli Plan B ...
  (trådstarter)
   #10
 7     0
En liten oppdatering. Testet ut potensiale for ekstra lufting. Målte en Rh på 58% i garasjen i går kveld. Satte porten med noen cm glipe i natt. I morges hadde Rh falt til 49% og taket var helt tørt. Så her er det absolutt potensiale.