1,339
10
0
Mekkegarasje - hvilken løftebukk, og er 6 meter lang nok?
299
0
Har nettopp bygd carport til campingvogna på ene kortveggen på fjøsen, som er 6 meter lang - den ble altså 6x4 meter. Jeg syntes 6 meter lengde på en garasje hørtes veldig lite ut, men i går sto jeg i carporten og byttet dekk på bilen, og oppdaget det var jo slettes ikke så liten plass likevel. Men det var på en liten bil, hvordan blir det om jeg skal inn med en større bil. Så spørsmålet er vel egentlig; er 6 meter lengde på en garasje som man skal mekke i for lite? Jeg kan jo bygge den lengre så klart, men det blir penere om den har samme lengde som fjøsveggen.
Og skal jeg bygge ny garasje så vil jeg ha løftebukk der. Hva anbefales om dagen? Vil ikke har tosøylet eller firesøylet, så det må bli en form for sakseløft. Skal jeg felle den ned i garasjegulvet? Skal jeg ha en flyttbar?Har noen prøvd ut noe som kan anbefales?
Og skal jeg bygge ny garasje så vil jeg ha løftebukk der. Hva anbefales om dagen? Vil ikke har tosøylet eller firesøylet, så det må bli en form for sakseløft. Skal jeg felle den ned i garasjegulvet? Skal jeg ha en flyttbar?Har noen prøvd ut noe som kan anbefales?
Signatur
Ellers, i min gamle garasje byttet jeg motor på en -98 range rover, og tok motoren ut/inn foran med portene lukket, den garasjen var 595 innvendig. Det var ikke mange cm klaring, og hengerfestet tok i porten. Men gikk, det gjorde det.
Ang lift, jeg hadde også tanker om nedfelt sakselift, men har slått det fra meg foreløpig, da det gir litt begrenset tilgang under bilen, samt at det er ikke alle biler som passer, så i mange tilfeller må det lages spesialfester for å treffe de rette punktene på bilen. Et tredje og kanskje irrelevant punkt var for meg at jeg ser ikke noe skikkelig låsing av disse på de jeg kikket på, så metalltretthet/dårlig legering kan være skummelt, og det er mange punkter som kan feile, så en begynnende svikt kan være vanskelig å oppdage.
Stenhøj har forøvrig også slike, ms35. Går du for en sakseløft løsning, oppdater gjerne tråden med erfaringer, har ikke avskrevet det helt selv og skal ikke støpe før til våren!
Sjekk detailersclub norway - DCN - det er det noen som har den liften jeg linket til i nærmest daglig bruk, og som sikkert kan stå inne for kvaliteten.
Jeg valgte nedfelt saksebukk på grunn av at dette er en bruksgarasje. En tosøyler ville bare stått i veien. Videre så kommer jeg neppe til å drive å bytte kanaler, eller gjøre større mekaniske ting, men det er ikke usannsynlig at det blir bilpleie og den type ting, og da vil en sakseløfter være mindre i veien. Sånn jeg forstår det er dette snakk om et rent mekkeverksted, og om du antar du kommer til å gjøre ting overalt på en bil er nok en tosøyler veien å gå. Om det kun er snakk om polering ville jeg holdt meg til en sakseløfter.
Når det gjelder størrelsen har jeg akkurat seks meter der bukken står. Dette går greit for de småtingene jeg gjør, men man kommer f.eks. ikke skikkelig til med en elefant e.l. om man skal bytte motor. Her kan man rett og slett ikke få stor nok plass, det blir aldri for stort. For min egen del har jeg mulighet til å rive en vegg slik at jeg får noen meter til om behovet skulle melde seg.