24,096    15    4  

Noen som har erfaring med sakseløfter nedsenket i gulvet?

 172     1
Jeg skal snart støpe såle til garasje og har planer om å få inn noe så jeg kan løfte opp en bil.

Men er usikker på hva jeg skal velge.. Garasjen blir 6m bred og vi skal parkere 2 biler der til daglig, så det må være noe som ikke står så veldig i veien.

Jeg bruker stort sett bare 2 søyler når jeg skrur, og det er jo suverent med tanke på at man kommer til omtrent alt når den er løftet opp, men er vanlig 2 søyler er ikke aktuelt siden det kun blir plass til en bil i garasjen.

Jeg har sett så vidt på http://www.tech-trading.com/public.aspx?pageid=85595denne mobile 2 søyleren, men tror det kan bli ganske irriterende at den ikke løfter høyere? Samt at jeg er noe usikker på sikkerheten når man skrur den fast og demonterer for n'te gang.

Så kom jeg over denne sakseløfteren http://www.tireline.no/sakseloftere/ee6503-scanlift-3-ton-sakselofter-for-innbygging/flypage-ask.tpl.html som kan bygges ned i gulvet. Da virker det som man kan kjøre over og parkere som vanlig når den er nede? og det virker som det er ganske grei plass mellom "rampene" til å skru under bilen.

Er det noen som har brukt sånn? er det brukbart også til å skru under bilen? (eksos ol)

   #3
 3,109     Norge     0
Den sakseløftaren frå TireLine som du linkar til er heil ganglaus dersom du har arbeid under bilen (girkasse, mellomaksel, eksos, bremserør, bakstilling osv)
Den er ok til hjul, bremse og karosseriarbeid.

Skal du ha berre en løftebukk, og er avhengig av å felle den ned i gulvet, skal du heller gå for en kjørebaneløftar, så kjøper du en jekk som du henger på når du brukar den, slik at du får hjula fri.

Dette er eit ok alternativ til to-søylaren, når du har hensyn å ta som i ditt tilfelle.

NB. husk god høgde på garasja.
   #4
 725     Lier     0
Jeg skal også ha sakseløfter. Biltema sin har fått brukbart med skryt på nettet. Så jeg blir å handle den eller tilsvarende. Genialt med hjul så den kan flyttes, og ikke minst genial til dekkskift.
Signatur
   #5
 923     0
Nå får eg ikkje fram bilder på linken din, men på generell basis er eksos, mellomaksler og slike ting vrient på saksebukk, bortsett frå det, er det genialt, stø når brukt korrekt, tar minimalt med plass nedfelt, lite trøbbel, og lett og jobbe med.

Ett annet alternativ som kan være greitt der plass er ett tema, er ein-søyla løftebukk, den hart en hindring under den også, men hindringen er ca 25 cm brei, og kan som oftest lett jobbes rundt.

Husk at ein-søyler, og spesielt sakseløfter er følsom på hvilken ende motoren/tyngda sitter i, kan bli litt ustø om bilen kjøres inn feil veg, dette er noe en skal være obs på på alt utenom 4-søyler.
   #6
 301     0
Har selv tenkt til å å bruke sakseløfter som du linker til fra Tireline (Scanlift).
Det er jo 80cm mellom platene på lift, så en del arbeid må det vel kunne gå an å få gjort under bilen tenker jeg?

Ble plutselig litt usikker selv og må nesten ut og måle på et par av bilene, men 80cm er jo litt da?

Jeg har de samme tanker om at det er kjekt at lift er "borte" når den ikke er i bruk men lett tilgjengelig når jeg trenger den. Derfor bygd ned i gulvet.
Å dra frem noen søyler og skru fast er jo nesten værre enn den gode gamle røde garasjejekken som skal frem hver gang "far" skal bytte dekk Wink
   #7
 141     Egersund     1
Jeg jobber som bilmekaniker, og der jeg arbeidet før, hadde vi sakseløfter. Usikker på merke og slikt i farten.. Men denne ble flittig brukt, og da spesielt til hjulskift. Ulemper må være at korte/små biler kan være ringt å løfte pga for kort akselavstand. Og lange, tunge biler kan du slite med å løfte.. Den vi hadde var godkjent for 3500 kg, men klarte ikke å løfte en medium kassebil/varebil pga den var så jækla fremtung. Vil anta at den veide ca 2 tonn.

Har allikevell skrudd en del på denne bukken, og byttet bremserør og diverse også. Du legger jo gummiklosser mellom kanal på bilen og selve kjørebanen på sakseløfteren, så du får jo x antall cm arbeidshøyde mellom gummiklossen og gulvet på bilen. Det er trangt, men i nøden spiser fanden fluer.. :)

Skal selv ha en slik hvis jeg skal bygge meg en skikkelig garasje.
Lykke til Smile

   #8
 366     Sandnes     0
Jeg importerer og selger løftebukker tilsvarende de som diskuteres her. 2 søylere, både faste og portable, sakseløftere og 4 søylere.

Basert på mine erfaringer er det 2 søyler som er det beste å skru på, men søylene blir ofte et stort irritasjonsmoment når garasjen skal brukes til parkering av biler i tillegg. Da er jo den portable 2 søyleren et alternativ, men litt tid tar det jo å fjerne søylene .(ca 15 minutter for begge)

Sakseløftere er veldig populære, og er til veldig lite bry når de ikke er i bruk. En kan enkelt kjøre over dem, og enkelte modeller kan trilles bort på hjul som nevnt her i tråden. Det aller meste av arbeid kan utføres på en sakseløfter, da de fleste av degens modeller er åpne i midten. Det er mest begrensninger rundt arbeid på kanal, og områdene på sidene under bilen, da disse blir dekket av plattformene.
Nedbygging i gulvet er også veldig greit, om det gjøres skikkelig, men de modellene som er laget spesielt for dette er veldig høye, og krever en veldig "dyp" lomme for montering.

Det som da kan være greit, er å montere en "vanlig" sakseløfter nedsenket i gulvet. Da trenger en ikke noen dypere lomme enn ca 10cm, og gulvet blir helt flatt og fint når den ikke er i bruk. Eneste ulempen med dette, er at nedsenking vil "stjele" litt av løftehøyden.
Ellers er det også viktig å huske på å drenere et slikt hull i gulvet, slik at en ikke ender opp med et lite badebasseng.

Kjørebaneløfter er veldig stor, tung og ikke minst dyr. Det er veldig få som har en garasje der en slik passer inn. Men det er gode løftebukker.
En søyler løftebukker dekke store deler av undersiden av bilen, og er derfor lite egnet til arbeid under bil. Dette gjelder både de med nedbygget søyle, og de som ser ut som en forvokst pallejekk. De nedbyggde krever også et hull i bakken på 2,5meter, så disse passer for de aller færreste.

Spørsmål om mine produkter blir ikke besvart i denne tråden, da jeg kun ønsker å bidra her med generelle råd som fagmann, og vil ikke bruke Byggebolig som en markedsføringskanal.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 172     0

Jeg importerer og selger løftebukker tilsvarende de som diskuteres her. 2 søylere, både faste og portable, sakseløftere og 4 søylere.

Basert på mine erfaringer er det 2 søyler som er det beste å skru på, men søylene blir ofte et stort irritasjonsmoment når garasjen skal brukes til parkering av biler i tillegg. Da er jo den portable 2 søyleren et alternativ, men litt tid tar det jo å fjerne søylene .(ca 15 minutter for begge)

Sakseløftere er veldig populære, og er til veldig lite bry når de ikke er i bruk. En kan enkelt kjøre over dem, og enkelte modeller kan trilles bort på hjul som nevnt her i tråden. Det aller meste av arbeid kan utføres på en sakseløfter, da de fleste av degens modeller er åpne i midten. Det er mest begrensninger rundt arbeid på kanal, og områdene på sidene under bilen, da disse blir dekket av plattformene.
Nedbygging i gulvet er også veldig greit, om det gjøres skikkelig, men de modellene som er laget spesielt for dette er veldig høye, og krever en veldig "dyp" lomme for montering.

Det som da kan være greit, er å montere en "vanlig" sakseløfter nedsenket i gulvet. Da trenger en ikke noen dypere lomme enn ca 10cm, og gulvet blir helt flatt og fint når den ikke er i bruk. Eneste ulempen med dette, er at nedsenking vil "stjele" litt av løftehøyden.
Ellers er det også viktig å huske på å drenere et slikt hull i gulvet, slik at en ikke ender opp med et lite badebasseng.

Kjørebaneløfter er veldig stor, tung og ikke minst dyr. Det er veldig få som har en garasje der en slik passer inn. Men det er gode løftebukker.
En søyler løftebukker dekke store deler av undersiden av bilen, og er derfor lite egnet til arbeid under bil. Dette gjelder både de med nedbygget søyle, og de som ser ut som en forvokst pallejekk. De nedbyggde krever også et hull i bakken på 2,5meter, så disse passer for de aller færreste.

Spørsmål om mine produkter blir ikke besvart i denne tråden, da jeg kun ønsker å bidra her med generelle råd som fagmann, og vil ikke bruke Byggebolig som en markedsføringskanal.


Å montere en standard sakseløfter i gulvet har jeg ikke tenkt på, har lurt på hvorfor de som er for innbygging må gjerne 30cm ned i gulvet..

Er det noen ulemper med å montere en standard sakseløfter i gulvet ift. de som er beregnet for innbygning?
Har du noen tegninger på hullet man må lage for å senke ned sakseløfterne dere selger?
   #10
 366     Sandnes     1
Her har du et eksempel. Da fjernes påkjøringsrampene både foran og bak, slik at løftebukken får yttermålene 1795 x 1398.

Hullet i gulvet bør støpes med 2 cm klaring rundt hele, og med en dybde på 10,5cm for å få det helt flush. Så legges det en plate i senter, mellom plattformene.
Signatur