He he, ja men er du smart bygger du garasjen en del høyere enn terrenget foran porten, så støper du heller en liten oppkjøringsrampe i fremre kant, da slipper du vann og snø foran porten. Sånn 10-20 cm høyere, hvis det kommer mye snø, får du sitte i stua og åpne portene med noen timers mellomrom, så er det måkt også foran porten:-)
;D Og med en gang dukket det opp en ide om å automatisere portene! En "snøsensor" som styrer portene til å åpne og lukke oftere jo mer det snør 8)
Siste nytt i saken er forøvrig at jeg kontaktet Igland garasjen, og de mener at dette skal kunne godkjennes ved å "skille av garasjedelen slik at denne blir rett under 50kvm". Men det betyr vel da at resterende ikke er garasje men bod e.l. ?
Det begynner vel å bli ganske vanlig med tre eller flere biler hos Norske familier, men det er tydeligvis svært få som kan få de under tak ???
Har søkt litt rundt omkring, og det ser ut som det er vanskelig å finne disse portene som du allerede har oppdaget. Hvis man skal forholde seg til primærønsket som er en stor garaje er vel kravet EI60 eller EI30 på garasje og EI30 på hus innenfor 8m radie.
Men det beste er utvilsomt å navigere seg unna dette kravet med å seksjonere garasjen. Setter stor pris på om du gir tilbakemelding på hvordan dette går.
Ikke noe altarnativ å legge disse kablene i bakken når du først graver heller?
Å legge kablene i bakken vil jo garantert bli langt dyrere, i tillegg har både jeg og naboen nytt inntakskap etc. Og jeg tror neppe naboen ville bli særlig glad om jeg forlangte at han skulle flytte inntakskapet ned og grave tvers over tomten sin
Jeg har kastet inn handkleet når det gjelder opprinnelig ønske om plassering av garasjen. Søknad om riving av gammelt uthus og bygge ny garasje der ble levert kommunen i dag, noe som betyr at jeg biter i det sure eple og betaler for å få flyttet stolpen med strøm og tlf kabler - koste hva det koste vil.
Forøvrig en morsom mann ansatt i vår kommune som ikke ville godkjenne søknaden i dag. Han mente bruksarealet ble for stort! Når plantegning var vedlagt med målene 6,9 x 9,9 meter, så lurte jeg på hvordan han mente at bruksarealet ble større enn grunnflaten, fordi han var enig i at 70 kvm var maks. Men det var høyden på loftet som var problemet. Dette var målsatt med 1,89 fra overside undergurt til underside hanebjelke. Men han var enig i at 1,9 m var maks også! ::) Problemet var at bare 1cm margin var for tvilsom i hans øyne............. Når jeg da argumenterte med at det skulle legges gulv og himling som reduserte dette målet mente han tegningen var misvisende :P Jeg foreslo da at jeg kunne lage en ny tegning som viste loftet ferdig med gulv og himling, men da fant han ut at jeg bare kunne si hvor mye det ble, slik at han kunne endre målet på tegningen så var det greit ;D
har samme "problem" som deg. hjørne på garasjen kommer 2m fra hjørne på huset. men i følge arbeidsgiveren min er det ikke krav til at garasje porter skal oppfylle noe brann krav. fant heller ikke noe i byggforsk om at garsje porter skal oppfylle EI30.
Og med en gang dukket det opp en ide om å automatisere portene!
En "snøsensor" som styrer portene til å åpne og lukke oftere jo mer det snør 8)
Siste nytt i saken er forøvrig at jeg kontaktet Igland garasjen, og de mener at dette skal kunne godkjennes ved å "skille av garasjedelen slik at denne blir rett under 50kvm".
Men det betyr vel da at resterende ikke er garasje men bod e.l. ?
Det begynner vel å bli ganske vanlig med tre eller flere biler hos Norske familier, men det er tydeligvis svært få som kan få de under tak ???
Hvis man skal forholde seg til primærønsket som er en stor garaje er vel kravet EI60 eller EI30 på garasje og EI30 på hus innenfor 8m radie.
Det positive først, alle hus har EI30 hvis det er 4" bindigsverk med isolasjon og asfaltplater.
Det er heller ikke noe stress å få tak i vindu med EI30 klassifisering.
Utfordringen blir da en EI30 garasjeport.
Har funnet et alternativ til, som ikke så helt crazy ut.
http://www.teckentrup.co.uk/products/industrial-doors/fire-doors/sectional-door-t30brteckentrup-s.html
Men det beste er utvilsomt å navigere seg unna dette kravet med å seksjonere garasjen. Setter stor pris på om du gir tilbakemelding på hvordan dette går.
Å legge kablene i bakken vil jo garantert bli langt dyrere, i tillegg har både jeg og naboen nytt inntakskap etc. Og jeg tror neppe naboen ville bli særlig glad om jeg forlangte at han skulle flytte inntakskapet ned og grave tvers over tomten sin
Søknad om riving av gammelt uthus og bygge ny garasje der ble levert kommunen i dag, noe som betyr at jeg biter i det sure eple og betaler for å få flyttet stolpen med strøm og tlf kabler - koste hva det koste vil.
Forøvrig en morsom mann ansatt i vår kommune som ikke ville godkjenne søknaden i dag. Han mente bruksarealet ble for stort!
Når plantegning var vedlagt med målene 6,9 x 9,9 meter, så lurte jeg på hvordan han mente at bruksarealet ble større enn grunnflaten, fordi han var enig i at 70 kvm var maks.
Men det var høyden på loftet som var problemet. Dette var målsatt med 1,89 fra overside undergurt til underside hanebjelke. Men han var enig i at 1,9 m var maks også! ::)
Problemet var at bare 1cm margin var for tvilsom i hans øyne.............
Når jeg da argumenterte med at det skulle legges gulv og himling som reduserte dette målet mente han tegningen var misvisende :P
Jeg foreslo da at jeg kunne lage en ny tegning som viste loftet ferdig med gulv og himling, men da fant han ut at jeg bare kunne si hvor mye det ble, slik at han kunne endre målet på tegningen så var det greit ;D
Når man regner strårlingvinkelen på portene, hvor langt ut måler man? altså, hvor mange meter "fri sikt" må det være fra portene og utover innkjøring?
Det står vanligvis i reguleringsplanen men det pleier aldri å være mindre enn en billengde.