19,720
18
1
Plassering av garasje – vegloven og reguleringsbestemmelser
733
Drøbak
0
Dette innlegget er mest for å få litt orden på egne tanker, men hvis du har kommentarer eller svar på spørsmålene tar jeg gjerne imot det :)
Ønsker å bygge en dobbelgarasje i én etasje med to porter, to vinduer og dør. Ønsker i utgangspunktet så stor garasje som mulig, men pga. plassering og estetikk har jeg havnet på 6.2x6.8m.
Har i dag vært på drop in-time hos byggesaksavdelingen hos kommunen for å gå gjennom krav og få klarhet i søknadsprosessen for mitt garasjeprosjekt. Den korte samtalen med byggesaksrådgiveren ga meg ikke mye ekstra info, men jeg er sikker på at søknaden utlyser behov for disp.søknad for avstand til vei. Videre er det et krav til å kunne snu bil på egen tomt jeg syns er vanskelig å oppfylle. På vedlagte tegning ser man garasjen slik jeg ønsker å plassere denne.
Plassering på tomt
Plassering av garasje mot hjørne på tomt er å foretrekke. I mitt tilfelle er det sør-østre og nord-vestre hjørnet således aktuelle. Jeg anser det sør-østre som utelukket da inngang til huset er midt på nordveggen. Ved plassering i det nord-vestre hjørnet på tomten ønsker jeg å plassere garasjen så nærme nabo mot vest for ikke å dekke til et vindu som ligger 1.1m inn på nordveggen fra det nord-vestre hjørnet på huset mitt. Videre ønsker jeg å plassere garasje med litt avstand fra huset estetisk sett. Alle anbefalinger tilsier utkjøring vinkelrett på vei for best oversikt. Jeg har derfor plassert front på garasje mot vei, med en avstand på 5 meter for å kunne parkere bil på egen tomt. Imidlertid utløser dette behov for disp.søknad fra vegloven for plassering nærmere enn 15m midtlinje vei. Videre har reg.planen i området spesifisert at krav om byggegrense mot vei må ivaretas (se relevante punkter fra denne under).
Videre skal man kunne snu bil på egen tomt.
- Vil søknad om disp. på avstand på vei også utløse behov for disp. fra reg.plan iom. at dette kravet også nevnes der?
- Hvordan kan man oppfylle kravet til å kunne snu på egen tomt når garasjen står vinkelrett på vei? Finnes det noen vanlig praksis på dette?
BYA
I reguleringsbestemmelsene er det angitt at maksimal BYA innenfor området er 20 % av netto tomteareal.
Jeg spurte om alt areal ifm. avkjøring og parkering ville bli innberegnet i BYA, men jeg fikk et noe uklart svar om at 36 m2 (2 biloppstillingsplasser) ble medberegnet og at dette var standard.
-Har noen erfaring med om dette stemmer? Hvis jeg bygger dobbelgarasje på 6.2x6.8m (42.16 m2), og legger opp til en stor plass utenfor, for evt å kunne snu bil – blir allikevel totalt areal som skal innberegnes for tiltaket 78.16 m2?
Søknad
Slik dette ligger an må jeg dermed søke disp fra vegloven ift. plasering nærmere vei enn 15 m (+ evt. disp. fra reg.plan siden denne referer dette kravet). Jeg må evt. søke disp. fra kravet om snuplass på egen tomt. Jeg må søke om ny avkjørsel fra vei. Og jeg må søke om bygging av garasjen.
Da søknaden inneholder disp.søknad «fritas» kommunen fra alle krav til saksbehandlingstid. I en kommune med veldig stort etterslep (byggesaksbehandlerens ord), frykter jeg en for så vidt enkel byggesak havner nederst i en veldig stor bunke… Billig blir det heller ikke, med ordinær søknad om garasje i tiltaksklasse I 8400, disp. fra regulert byggelinje i reg.plan 3500 og disp. fra vegloven 3500 (noe jeg har glemt? https://www.frogn.kommune.no/kommunen/gebyrer-og-avgifter/Plan-bygge-og-delesaker/). Ved bruk av elektronisk søknad gis 10% rabatt, og ved komplett søknad gis 20% rabatt – bra tiltak! Men jeg har jo ingen som helst formening om det er sannsynlig å få innvilget en slik sak, og det er evt sure penger skulle den ikke gå gjennom.
- Vet noen om man ved endring av søknaden etter et evt. avslag må betale fullt gebyr for ny behandling?
Jeg kan legge til at veien det planlegges utkjøring og evt. snumuligheter i, er lite trafikkert. Det er kun inntil 10 husstander som benytter denne veien. Videre har det blitt bygget to garasje i samme område under samme reg.plan de senere årene, som jeg mener begge må ha fått tilsvarende disp. som jeg nå vil omsøke.
Utdrag av relevante punkter i reg.plan
2. Maksimal BYA innenfor området er 20 % av netto tomteareal.
5. Parkeringskrav: 2 plasser pr. boenhet.
7. Ny bebyggelse skal, når det gjelder volumer, stiluttrykk, materialbruk og farger, utformes på en slik måte at området fremstår med et godt enhetlig preg. Det bør tydelig fremgå hva som er hovedhus og hva som er uthus/garasje. Uthus/garasje skal være i en etasje og være uten rom for varig opphold. Redskapsbod, lysthus, garasjer o.l. kan plasseres utenfor angitt byggegrense, men gjeldende krav om byggegrense mot vei og mulighet til å snu bil på egen eiendom, må ivaretas.
Under er situasjonskartet for eiendommen. Den blå linjen representerer 15 m fra vei. Jeg har tegnet på ønsket plassering, med siktlinjer for ny avkjøring også inntegnet.
Ønsker å bygge en dobbelgarasje i én etasje med to porter, to vinduer og dør. Ønsker i utgangspunktet så stor garasje som mulig, men pga. plassering og estetikk har jeg havnet på 6.2x6.8m.
Har i dag vært på drop in-time hos byggesaksavdelingen hos kommunen for å gå gjennom krav og få klarhet i søknadsprosessen for mitt garasjeprosjekt. Den korte samtalen med byggesaksrådgiveren ga meg ikke mye ekstra info, men jeg er sikker på at søknaden utlyser behov for disp.søknad for avstand til vei. Videre er det et krav til å kunne snu bil på egen tomt jeg syns er vanskelig å oppfylle. På vedlagte tegning ser man garasjen slik jeg ønsker å plassere denne.
Plassering på tomt
Plassering av garasje mot hjørne på tomt er å foretrekke. I mitt tilfelle er det sør-østre og nord-vestre hjørnet således aktuelle. Jeg anser det sør-østre som utelukket da inngang til huset er midt på nordveggen. Ved plassering i det nord-vestre hjørnet på tomten ønsker jeg å plassere garasjen så nærme nabo mot vest for ikke å dekke til et vindu som ligger 1.1m inn på nordveggen fra det nord-vestre hjørnet på huset mitt. Videre ønsker jeg å plassere garasje med litt avstand fra huset estetisk sett. Alle anbefalinger tilsier utkjøring vinkelrett på vei for best oversikt. Jeg har derfor plassert front på garasje mot vei, med en avstand på 5 meter for å kunne parkere bil på egen tomt. Imidlertid utløser dette behov for disp.søknad fra vegloven for plassering nærmere enn 15m midtlinje vei. Videre har reg.planen i området spesifisert at krav om byggegrense mot vei må ivaretas (se relevante punkter fra denne under).
Videre skal man kunne snu bil på egen tomt.
- Vil søknad om disp. på avstand på vei også utløse behov for disp. fra reg.plan iom. at dette kravet også nevnes der?
- Hvordan kan man oppfylle kravet til å kunne snu på egen tomt når garasjen står vinkelrett på vei? Finnes det noen vanlig praksis på dette?
BYA
I reguleringsbestemmelsene er det angitt at maksimal BYA innenfor området er 20 % av netto tomteareal.
Jeg spurte om alt areal ifm. avkjøring og parkering ville bli innberegnet i BYA, men jeg fikk et noe uklart svar om at 36 m2 (2 biloppstillingsplasser) ble medberegnet og at dette var standard.
-Har noen erfaring med om dette stemmer? Hvis jeg bygger dobbelgarasje på 6.2x6.8m (42.16 m2), og legger opp til en stor plass utenfor, for evt å kunne snu bil – blir allikevel totalt areal som skal innberegnes for tiltaket 78.16 m2?
Søknad
Slik dette ligger an må jeg dermed søke disp fra vegloven ift. plasering nærmere vei enn 15 m (+ evt. disp. fra reg.plan siden denne referer dette kravet). Jeg må evt. søke disp. fra kravet om snuplass på egen tomt. Jeg må søke om ny avkjørsel fra vei. Og jeg må søke om bygging av garasjen.
Da søknaden inneholder disp.søknad «fritas» kommunen fra alle krav til saksbehandlingstid. I en kommune med veldig stort etterslep (byggesaksbehandlerens ord), frykter jeg en for så vidt enkel byggesak havner nederst i en veldig stor bunke… Billig blir det heller ikke, med ordinær søknad om garasje i tiltaksklasse I 8400, disp. fra regulert byggelinje i reg.plan 3500 og disp. fra vegloven 3500 (noe jeg har glemt? https://www.frogn.kommune.no/kommunen/gebyrer-og-avgifter/Plan-bygge-og-delesaker/). Ved bruk av elektronisk søknad gis 10% rabatt, og ved komplett søknad gis 20% rabatt – bra tiltak! Men jeg har jo ingen som helst formening om det er sannsynlig å få innvilget en slik sak, og det er evt sure penger skulle den ikke gå gjennom.
- Vet noen om man ved endring av søknaden etter et evt. avslag må betale fullt gebyr for ny behandling?
Jeg kan legge til at veien det planlegges utkjøring og evt. snumuligheter i, er lite trafikkert. Det er kun inntil 10 husstander som benytter denne veien. Videre har det blitt bygget to garasje i samme område under samme reg.plan de senere årene, som jeg mener begge må ha fått tilsvarende disp. som jeg nå vil omsøke.
Utdrag av relevante punkter i reg.plan
2. Maksimal BYA innenfor området er 20 % av netto tomteareal.
5. Parkeringskrav: 2 plasser pr. boenhet.
7. Ny bebyggelse skal, når det gjelder volumer, stiluttrykk, materialbruk og farger, utformes på en slik måte at området fremstår med et godt enhetlig preg. Det bør tydelig fremgå hva som er hovedhus og hva som er uthus/garasje. Uthus/garasje skal være i en etasje og være uten rom for varig opphold. Redskapsbod, lysthus, garasjer o.l. kan plasseres utenfor angitt byggegrense, men gjeldende krav om byggegrense mot vei og mulighet til å snu bil på egen eiendom, må ivaretas.
Under er situasjonskartet for eiendommen. Den blå linjen representerer 15 m fra vei. Jeg har tegnet på ønsket plassering, med siktlinjer for ny avkjøring også inntegnet.
Signatur
Dette burde de klart å fortelle :P
Edit: Ser at huset ditt var det jeg først trodde var garasjen til huset til naboen ;D Legger derfor til at du må ha minst en full billengde foran garasjen din for at du normalt skal få dette godkjent, antar garasjen er firkanten på nordsiden. En annen ting som burde vært avklart er om du faktisk får lov å lage en ny 2. avkjøring. Noen holder strikt på at det kun er lov med en avkjørsel. (Men at de kanskje kan ha en gangport i tillegg).
Dette er et alternativ, men inn- og utkjøring langs veien er vestover, noe jeg syns innkjøring på østsiden gjør litt unaturlig og mindre oversiktlig. Det er allerede anlagt en oppstillingsplass øst for garasjen, g jeg ønsker ikke å ha en kjempeflate med belegningsstein, samtidig som å blande inn nye overflater (gressarmering) blir for mange materialer, tror jeg.
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Takk for god info!
Ang. avkjøring blir den andre avskaffet, og far i huset får seg en 3x6 m sportsbod i kjelleren det er relativt flatt i området, og det er mulig å kjøre inn på tomta på begge sider langs vei, så dette med ny avkjøring må gå greit tenker jeg. Det eneste kommunen kan henge seg opp iner at avkjørselen blir for nærme krysset.
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Disp for avstand gjelder primært vegloven (kommunal vei), men reg.planen nevner at avstand til vei må overholdes. Derfor antar jeg man således må søke disp fra både vegloven og reg.plan. Dessuten må jeg evt. Søke disp fra reg.plan for å kunne snu i vei. Ergo disp fra begge.
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Ser av ønsket plassering at dette utløser disp. avstand til veg, samtidig med at du ikke har tilstrekkelig biloppstillingsplass foran garasje mot vei. Kommunen ønsker at du skal kunne snu på egen tomt (snuhammer), slik at ønsket plassering er å fraråde. Skulle kommunen gi deg medhold i en disp.søknad om denne plasseringen, skaper det utfordringer for kommunen senere ifm. likebehandlingsprinsippet i forvaltningsloven, videre er det lite trolig at de tilsidesetter krav ifm. vegloven. Tror at den beste løsningen for å kunne gjennomføre prosjektet med dobbelgarasje er å la denne ligge parallell med vei i nord. Du har da mindre avstandskrav til vei, du oppnår en fungerende snuhammer. I enkelte tilfeller må estetiske krav/ønsker vike for det som vil bli tillatt oppsatt.
Et annet tips er å kontakte firma som gjør byggesak. Noen kan gi deg råd uten å fakturere for dette, mens noen vil fakturere deg for konsulenttime.
Om du kontakter meg, skal jeg sette deg i kontakt med firma på dette. Ikke at dette er informasjon som skal "hemmeligholdes", men gjeldende firma må selv vurdere om de vil profilere seg gjennom dette forumet.
Ellers ønsker jeg lykke til videre med prosjektet ditt.
Bjørn i Karlshusgarasjene
Vet du hva er ansett som tilstrekkelig plass for å snu bil på egen tomt? (LxB)
Hva er avstandskrav fra kryss for avkjøring? Jeg vet naboen i øst fikk avslått bygging av garasje mot min tomt pga. at det kom for nærme kryss.
Jeg har målt på GIS-kart at de to garasjene jeg vet er bygd under nåværende reg.plan ligger hhv. 6.6 og 6.7 meter fra vei. Regnes dette som nok til å snu på egen tomt?
Takknemlig for alle svar.
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Ift. likebehandlingsprinsippet - er det større sjans for disp. hvis man viser til eiendommer under samme reg.plan som ikke har mulighet for snuplass foran garasje på samme måte?
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Vi gir velvillig gode råd via dette forumet, og håper at noen kan høste litt av vår erfaring.
Ingen byggesaker er like, til tross for at en tar utgangspunkt i samme regelverk (reg.planer, etc). Det som gjør at ingen saker blir like, er de unike forholdene på hver enkelt tomt. Således blir det utfordrende å gi generelle råd, og som også kan oppleves som "fasit" for den enkelte tomt. Mitt forslag er at du, om du ønsker det, tar direkte kontakt med oss, så kan vi heller diskutere caset som er unikt for din tomt. Du finner kontaktinfo gjennom link i min signatur.
Kan hende at dette forumet kan dra nytte av dine erfaringer senere.
Bjørn i Karlshusgarasjene