1,600
6
0
Plassering av nedsenket sakseløfter, noen som kan hjelpe med en "beregning"?
460
0
I forbindelse med oppføring av garasje så skal det støpes for innfelling av nedsenket sakseløfter, veldig inspirert av Nedds garasjetråd.
Jeg tenker på en Techlift S2 fra EF Motor.
Jeg har bestemt meg for at jeg ønsker følgende:
- Ha den plassert der hvor bil til venstre står parkert, ikke midtstilt
- Ha den slik at det er en god del plass mer foran bilen enn bak bilen når den står løftet opp med fronten frem.
Garasjen har følgende mål:
Bredde: 7,85 utvendig, ca 7,4 innvendig
Lengde/dybde: 6,7 utvendig, ca 6,3 innvendig
Porten blir 5 meter bred og jeg har en SUV i bilparken.
Sakseløfteren vil bli brukt kun sporadisk til oljeskift, dekkskift, service og enkle reparasjoner, så det blir ikke noe verksted.
Jeg har fått tegning med mål fra EF Motor, og også innspill fra de med hensyn til plassering. Nedenfor er målskisse av løfteren.
Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med en beregning på hvor støpeformen bør plasseres fra yttervegg mot venstre og mot bakvegg eller port?
Selv tenker jeg ca 170 cm fra vegg til venstre og midtstilt mot bakvegg/port (lengde/dybde), blant annet som følge av denne anbefalingen fra EF Motor:
"Når det gjelder plassering frem/bak, så er det også greit å sentrere saksen. Da vil du få noe mer plass foran kjøretøy, siden en bil typisk plasseres litt bakenfor senter på saksen, for å få best mulig fordeling av vekten. Det er jo helst foran en vil ha mest plass, siden mye av vedlikeholdet foregår her."
Jeg tenker også på å trekke den noe lenger bak enn midtstilt for å kunne ha arbeidsbenk mot bakveggen i garasjen og fremdeles ha en bil på løfteren. Det bør være plass til en bil på 5 meter lengde og 2 meter bredde.
Nedenfor er plantegning. Håper på gode innspill!
Jeg tenker på en Techlift S2 fra EF Motor.
Jeg har bestemt meg for at jeg ønsker følgende:
- Ha den plassert der hvor bil til venstre står parkert, ikke midtstilt
- Ha den slik at det er en god del plass mer foran bilen enn bak bilen når den står løftet opp med fronten frem.
Garasjen har følgende mål:
Bredde: 7,85 utvendig, ca 7,4 innvendig
Lengde/dybde: 6,7 utvendig, ca 6,3 innvendig
Porten blir 5 meter bred og jeg har en SUV i bilparken.
Sakseløfteren vil bli brukt kun sporadisk til oljeskift, dekkskift, service og enkle reparasjoner, så det blir ikke noe verksted.
Jeg har fått tegning med mål fra EF Motor, og også innspill fra de med hensyn til plassering. Nedenfor er målskisse av løfteren.
Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med en beregning på hvor støpeformen bør plasseres fra yttervegg mot venstre og mot bakvegg eller port?
Selv tenker jeg ca 170 cm fra vegg til venstre og midtstilt mot bakvegg/port (lengde/dybde), blant annet som følge av denne anbefalingen fra EF Motor:
"Når det gjelder plassering frem/bak, så er det også greit å sentrere saksen. Da vil du få noe mer plass foran kjøretøy, siden en bil typisk plasseres litt bakenfor senter på saksen, for å få best mulig fordeling av vekten. Det er jo helst foran en vil ha mest plass, siden mye av vedlikeholdet foregår her."
Jeg tenker også på å trekke den noe lenger bak enn midtstilt for å kunne ha arbeidsbenk mot bakveggen i garasjen og fremdeles ha en bil på løfteren. Det bør være plass til en bil på 5 meter lengde og 2 meter bredde.
Nedenfor er plantegning. Håper på gode innspill!
Med garasjedybde 6,3m og billengde 5m står du igjen med 1,3m. Hvis du plasserer liften slik at bilen står 10cm (trangt!) fra vegg i bakkant, så har du 60cm til benk og 60cm gangpassasje. Det vil jeg påstå er minimum av hva som er akseptabelt for at det ikke skal bli for upraktisk.
Jeg tror for øvrig at jeg ville gått for en sakseløft lik S7 med to groper i gulvet da det virker enklere å få helhetlig.
TechLift S7
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
For S7 så viser vel tegningen du klippet inn 190 cm avstand (breddeveis) fra vegg til løfter.
Jeg får jo en relativt bred garasje med innvendig mål på 7,4m, men hvis jeg skal ha den plassert under bil til venstre så får jeg 7,4m delt på 2, fratrukket bredden av løfteren som er 2m, og det gjenstår da 1,7 meter, altså 20 cm mindre enn hva de foreslår som minimumsmål. Tanker rundt dette?
Når det gjelder innkjøring / lengderetning så tenker jeg at jeg kan vel rygge inn hvis jeg skal jobbe bak på bilen? Og la det stå igjen minst mulig bak for å få best mulig plass foran? En 5 meter lang bil er jo langt, tviler på at jeg kommer til å ende opp med noe større bil i fremtiden.
Jeg må vel også hensynta at bilen parkeres noe bakenfor senter pga vektfordeling når jeg skal beregne plassering.
Jeg har så mye å planlegge rundt dette prosjektet (andre ting enn sakseløfteren) så det blir bare kål når jeg forsøker å regne meg frem til plassering.
S7 er 1,6 meter lang, hvor langt fra bakvegg og garasjeport bør den være da for å få arbeidsplass foran bilen (evt bak hvis den rygges inn) og samtidig ha litt sikkerhetsmargin slik at jeg får lukket porten?
Hvis jeg setter av 20 cm bak, så blir det 5 meter bil, totalt 520. Hvor havner da sakseløfteren?
Senter av sakseløfter 2,7 meter fra porten?
Jeg har en garasje som er 6 m dyp og 6 m bred. Har arbeidsbenk innerst. Har en BMW 5-serie og en 3-serie. Selv med 3-serien er det alt for lite plass til å arbeide på bilen mellom arbeidsbenken og bilen når bilen står beint så langt inn at jeg får igjenn porten. Må plassere bilen på skrå for å få noenlunde plass.
Med 6m bredde kan jeg ikke ha noe på "sideveggene" for å ha mulighet til å parkere to biler (kan da åpne dører på begge sider til den ene bilen, men kun på ene siden til den andre).
To alternativer med garasje som er 7,4m bred og 6,3 m dyp:
1. Sakseløfter midstilt i bredderetningen, trekt litt mot porten i dybderetningen. Ingenting på bakveggen. Arbeidsbenk langs den ene "sideveggen". Evnt. forskyve port litt, slik at den blir midtstilt i forhold til gulvflate når man har arbeidsbenk på den ene siden.
2. Sakseløfter trekt litt til høyre. Arbeidsbenk til venstre på bakveggen, ikke foran område hvor bilen blir når den står på sakseløfteren.
Bare et lite kontrollspørsmål.
De sier at en bil typisk vil stå lengre bak enn senter pga. vektfordeling. Dette er vel typisk pga. at motoren står foran i bilen og veier mye.
Hva slags bil blir din neste bil?
Dersom det blir en elbil - hvilken vektfordeling har den?
Med nærmere ettertanke så er det vel også slutt på at mesteparten av atbeidet gjøres foran også da - så det gjør kanskje ikke noe forskjell uansett...
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Garasjen min er 8,1*6,2 utvendig. Ikke mer plass en det bør være foran og bak, men det går akkurat.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.