#31
 1,177     Rogaland     0
Vet hva diffusjon er Smile Er ikke det som er poenget her. Poenget er i hvilken grad utvendig fukt faktisk diffunderer inn i konstruksjonen, eller om det er en fantasiproblemstilling fremstilt av kreative sjeler...


Så det ingen som bryr seg om Thomas Løkkens informasjon rundt diffusjonsmulighetene utenfra og inn? Velger å tro på hva produsentene sier...


.Thag

Du får spørre dei korleis eit produkt kan være meir diffusjonsåpent eine kontra den andre veien...
Da bør dei ta patent på det kjapt som faen...
Og du forstår diffusjon, jada.....

TS kan jo uansett gjere som han vil; det er jo et fritt land.

Spesielt når de ikke spesifiserer en side ut og en inn...
Signatur

   #32
 6,089     Akershus     0
Vet hva diffusjon er Smile Er ikke det som er poenget her. Poenget er i hvilken grad utvendig fukt faktisk diffunderer inn i konstruksjonen, eller om det er en fantasiproblemstilling fremstilt av kreative sjeler...


Så det ingen som bryr seg om Thomas Løkkens informasjon rundt diffusjonsmulighetene utenfra og inn? Velger å tro på hva produsentene sier...


.Thag

Du får spørre dei korleis eit produkt kan være meir diffusjonsåpent eine kontra den andre veien...
Da bør dei ta patent på det kjapt som faen...
Og du forstår diffusjon, jada.....



Nice Wink


Hvilket de gjør i asfaltplatetilfelle Smile


.Thag
   #33
 5,608     0
Troller du nå eller er du seriøs?
Asfalt på utsida er for å ha eit vannavvisende belegg.
Det er akkurat like dampåpnet inn som ut.
Sitat "Sd-verdi betyr vanndampmotstand, og jo lavere denne verdien er, desto mer diffusjonsåpen og pustende er produktet. Hunton Vindtett har en svært lav Sd-verdi. For å få teknisk godkjenning fra SINTEF Byggforsk må Sd-verdien være 0,5 eller lavere. Jo lavere verdi, jo bedre er det. Hunton Vindtett har en Sd-verdi på 0,2."
   #34
 203     0
Hadde lignende problem som trådstarter, med tidvis oppvarmet garasje og 2 pissblaute biler hver dag + oppvamet loft.

Jeg endte opp med Isola Airguard Smart nede (DYRT) etter samtale med en Isola ingeniør, samt avfukter der nede (som var planen hele veien for å ikke ruste opp bilene) på 50% RF året rundt.
Da vil konstruksjonen kunne tørke både utover og innover, uten at avfukter må avfukte hele verden utenfor pga manglende fuktsperre (holder med lekkasjene rundt porten..)

Har i tillegg ett loft med spon i gulvet, så etasjeskille kan nå tørke nedover dersom det er nødvendig.
Plata med OSB nede, men måtte da lage 30mm luftespalte hele veien rundt med 11mm glippe nede på vegger, og langs taket for krysslufting.

Vært oppi taket nå etter 3 år, ikke en fuktig flekk eller mugg noe sted. Treverket har ikke er målbar fukt engang, så tror jeg gjorde noen riktige valg - dog kanskje litt overkill😄