5,651    6    0  

Sakselift/bukk som felles ned i gulvet på garasjen? Kjøpe sammen?

 249     0
Hei

Jeg kikker for tiden på denne:
http://en.eae-ae.com/EverLiftDetail.aspx?id=306

Her er en forumtråd fra en som har kjøpt denne, og felt den ned i gulvet på garasjen:
http://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=35433&showall=1

Det der ser veldig snasent ut. Ingenting som står i veien til daglig (!), og veldig enkelt å løfte bilen for reparasjoner på alt unntatt kanaler egentlig. Bare legge under fire gummiklosser og trykke på knappen. Jeg kan se noen ulemper i forhold til 2 eller 4 stolpers bukk, for sakesliften vil dekke mer av sidene, og være noe mer i veien når man jobber. Det ser ut til at man kommer greit til under motor, og rundt alle fire hjul, samt eksos. Det dekker jo de aller fleste reparasjoner man gjør. Den stooore fordelen er WAF faktoren, som er en milliard ganger høyere enn hva en vanlig bukk vil ha, som jo står i veien for åpning av dører og annet. Lave biler vil også være enkle å løfte, siden man ikke må stresse med å få jekken under bilen. Jeg tror det vil bli svært bra.

Er det noen som har et bedre forslag? Noen som vil være med på et innkjøp? Pris jeg har sett på nett har vært 1850 usd, som tilsvarer ca 11k kroner. Så kommer frakt, moms og antagelig havneavgift i tillegg. Havneavgift er gjerne rundt 3000-4000kr per forsendelse, og vil selvsagt bli delt broderlig.
Når slikt sendes i containere, så dukker det opp på havna i Oslo. Man må betale noe for frakten også, men det er normalt noe i retning av 25$ per kubikkmeter, så det er trivielle summer. Om vi blir fire stykker (er to nå) så vil prisen bli ca 15k per stykk. Tilfeldigvis 7500 (Ooops, glemte moms på finn annonsen, blir visst ca 13000,- forskjell) ,- mindre enn den helt nøyaktig kliss like her:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47624818
Jeg mer enn mistenker at dette er rebranding av samme liften, siden både bilder og dokumentasjon er helt lik.

Som sagt, interessert i flere kjøpere, og hvis finnes, bedre forslag.

EDIT: Scanliften på finn er ex.mva! Da blir prisforskjellen nesten doblet.

-Morgan-

   #1
 797     Nes, Akershus     0
Jeg har sett tråden på GJ fra før, og liker tanken godt.

Men, hva med rust? Norsk vinterklima med saltlake++ sammen med en brønn hvor gruff kan samle seg, opp mot en billigst mulig kina-produksjon borger kanskje ikke for den lengste varigheten? Uten at jeg skal være pessimisten, men det er ikke så mange som har muligheten til å vaske bilen hver gang den skal inn i garasjen...
Signatur
Eiv
   #2
 241     Moss     0
Den store fordelen er WAF faktoren? Når ble det et tema da? Er ikke garasjen det eneste fristedet der man slipper å tenke på WAF?  ;D
  (trådstarter)
   #3
 249     0
WAF viktig i garasjen, ja. Det kommer selvsagt litt an på, men de fleste garasjer må la en W parkere i den, og da er stolper som gjør det vanskelig å åpne bildører absolutt et minus. Det samme er svingarmene fra en vanlig bukk.

Angående rust, så ja, det er et spenningsmoment. Det ser for meg ut som at alt er godt lakkert og rustbeskyttet, men jeg tror nok jeg kommer til å drenere hullene godt, og sørge for fall bort fra kantene, slik at ikke vannet renner nedi. Ut ifra bildene jeg har klart å finne, så ser det også ut som at basen er både tynnere og kortere enn toppen, så å ha ei renne rundt i bunnen burde gjøre det vanskelig for vann/salt å nå selve liften og mekanismen. Det vil kunne renne ned på kanter på siden av topp-plata, men aldri komme i kontakt med saksa på et vis. I tillegg kan man kjøpe litt bitumen greier, gjerne tak-tetting fra biltema, og klaske på vegger og bunn i kassa, og over, under og rundt platformen til liften slik at vann vil ha et sabla strev med å finne frem til metall.

Forøvrig er ikke dette billigst mulig kinaproduksjon. Hvis du kikker på bildene vise både sveisene og materialvalgene at dette ikke er "billigst mulig", samt at det jeg har sjekket av sertifiseringer, blant annet fra UK, sjekker ut:
http://en.eae-ae.com/AboutCompany.aspx?about=17
De har holdt på siden 2003, uten å bytte navn. Navnebytte er en veldig god indikator på dårlige produkter fra kina, det er selverfart. Jeg har heller ikke funnet noe dårlig om dem i mine søk på nettet. Normalt vil det være endel rabalder dersom de ikke leverer skikkelige varer. Har også tidligere kommet over flere som gjør som scanlift og rebrander fra denne produsenten. Hjelp gjerne med å søke =)

Jeg har også vurdert en slik sakselift som ligger på gulvet. Da kunne man satt hjul på den og trillet den unna når den ikke er i bruk. Problemet er at man må ha endel mer bakkeklaring på bilen også. Det er det ikke alltid man har.
  (trådstarter)
   #5
 249     0
Nå er bestilling nært forestående. Jeg venter på pris fra leverandøren. Foreløpig ser det ut til at vi kommer til å kjøpe 4 stykker. Alex, meg, min far og en venn av min far. Hvis det er flere interessenter så er nå tiden å melde interesse slik at jeg kan presse prisen mest mulig.
   #6
 67     Østfold     0
Denne frister veldig. Men får ikke montert noe slikt på en stund. :(
Leste tråden på garagejournal. Ser bra ut!  Cool