1,136
7
2
Underspyling foran garasjeporten
3,535
0
Jeg skal sette opp en ny garasje/carport. En meter foran porten skan det i hele garasjens bredde++ legges en avløpsrenne med rist; carport-delen er også plass for vasking av sykler, hageredskap etc.
JEg fikk denne tanken, som jeg ikke aner om er lur eller tåpelig ...
Veisaltingen i Trondheim er til tider ekstrem. Det er blinket ut et 'stamveinett' der både veibane og fortau alltid skal være svarte, og til det kreves mye salt. Så mye at det ofte ligger som et lag 'hagl' på fortauene, med små hauger enkelte steder der salte-bilen har stoppet eller snudd. Salt og biler er ikke særlig gode venner (heller ikke salt og støvler, men det er på en annen måte).
Så jeg tenkte: I denne avløpsrenna legger jeg under rista et vannrør med en rad dyser som så vidt stikker opp gjennom rista. Ei pumpe (i garasjen eller i huset) leverer skikkelig vanntrykk. Pumpa kan styres f.eks. fra mobilen, slik at når jeg kommer hjem etter en kjøretur i saltørkenen slår jeg på pumpa før jeg kjører bilen inn i garasjen. Når jeg langsomt glir over raden av relativt skarpe dusjer nedenfra, spyles salt og dritt vekk fra understell og skjermer.
Kan dette bidra til å dempe rustingen? (Dvs. tilstrekkelig mye til at det er noen vits i)
Er det noen fare for at en for kraftig vannsprut kan trenge inn der det ikke burde være vann?
Kan kombinasjonen av salt, sand og spyling gjøre mer skade enn gavn på bilens understell?
Er det noen her som har gjort noe tilsvarende, og kan komme med tips og ideer?
Jeg regner ikke med at kostnadene blir så kjempestore, selv ikke når jeg må ha andre til å lage det for meg: Det er bare et rør med en rad dyser, og en kuleventil i enden til å drenere røret når trykket forsvinner (saltingen er jo på vinteren, så det kan ikke stå vann i røret når det ikke er i bruk), pluss pumpa for å gi skikkelig trykk. Det skal legges vann til garasjen uansett, så det gir ikke noen ekstra kostnad.
Eller er denne ideen bare å glemme?
JEg fikk denne tanken, som jeg ikke aner om er lur eller tåpelig ...
Veisaltingen i Trondheim er til tider ekstrem. Det er blinket ut et 'stamveinett' der både veibane og fortau alltid skal være svarte, og til det kreves mye salt. Så mye at det ofte ligger som et lag 'hagl' på fortauene, med små hauger enkelte steder der salte-bilen har stoppet eller snudd. Salt og biler er ikke særlig gode venner (heller ikke salt og støvler, men det er på en annen måte).
Så jeg tenkte: I denne avløpsrenna legger jeg under rista et vannrør med en rad dyser som så vidt stikker opp gjennom rista. Ei pumpe (i garasjen eller i huset) leverer skikkelig vanntrykk. Pumpa kan styres f.eks. fra mobilen, slik at når jeg kommer hjem etter en kjøretur i saltørkenen slår jeg på pumpa før jeg kjører bilen inn i garasjen. Når jeg langsomt glir over raden av relativt skarpe dusjer nedenfra, spyles salt og dritt vekk fra understell og skjermer.
Kan dette bidra til å dempe rustingen? (Dvs. tilstrekkelig mye til at det er noen vits i)
Er det noen fare for at en for kraftig vannsprut kan trenge inn der det ikke burde være vann?
Kan kombinasjonen av salt, sand og spyling gjøre mer skade enn gavn på bilens understell?
Er det noen her som har gjort noe tilsvarende, og kan komme med tips og ideer?
Jeg regner ikke med at kostnadene blir så kjempestore, selv ikke når jeg må ha andre til å lage det for meg: Det er bare et rør med en rad dyser, og en kuleventil i enden til å drenere røret når trykket forsvinner (saltingen er jo på vinteren, så det kan ikke stå vann i røret når det ikke er i bruk), pluss pumpa for å gi skikkelig trykk. Det skal legges vann til garasjen uansett, så det gir ikke noen ekstra kostnad.
Eller er denne ideen bare å glemme?
Jeg lurer mest på om du klarer å unngå at frosten ødelegger.
Hvis avløpet er frosset igjen, er jo det et problem, men det kan vi vel fikse med litt salt...
Hvordan gikk det med dette prosjektet?
Skal selv bygge hus og garasje i år og kom til å tenke på samme tanker som du beskrev.
Vært greit å fått spylt bilen på vinterstid.
--
John Martin
Jeg har lyst til bygge garasjen så nær inntil fortauet som mulig. Det kommunen er redd for er at om de skal grave i fortauet (det ligger en kabler og sånt noe der) kunne garasjen min begynne å tippe ned i grøfta. Så for å få dispensasjon fra avstandskravene krever de en mur som går et par meter under bakkenivå. Man graver ikke opp en grøft for én enkelt vegg; man graver ut kjeller under hele garasjen. Det skader ikke å ha god plass til hagemaskiner og denslags. Da kan jeg redusere størrelsen på garasjen også, siden den ikke behøver å ha plass til maskiner og redskap i "1. etg".
Når jeg har kjeller under garasjen, lager jeg likegodt en "smøregrav", en 80-100 cm bred åpning midt i garasjegolvet. Når jeg har parkert bilen etter å ha vært ute og kjørt i saltsørpe, kan jeg stikke ned i kjelleren og bruke spyleslangen opp gjennom åpningen. Langt mer ståk enn om jeg hadde laget den automatikken jeg først tenkte på. men mye mer fleksibelt. Problemene med frost i avløpet er dramatisk mye mindre. (Det må uansett være avløp i kjellergarasjen for å lede bort regnvann og smeltevann som kommer ned rampen/trappa til kjelleren.) Som smøregrav har den betydelig større funksjon enn bare for å få spylt bort salt.
Det ene utelukker ikke det andre, men når dette med kjeller og smøregrav kom opp ble det til at avløpsrenna med dyser ble lagt på is (eller skal vi si "saltet ned"? ). Hvis jeg synes det blir for tungvint å gå ned i kjelleren og styre med "manuell" spyling kan jeg ta opp den opprinnelige ideen - kanskje når (/hvis) jeg blir gammel...
Garasjeprosjektet er ikke gjennomført enda; jeg håper det blir til sommeren.
Takk for god tilbakemelding
Da får jeg klø meg litt i hodet og tenke ut noe selv