7,068    10    0  

Ønsket dobbelt vask - fikk enkel. Vår skyld?

HBS
 190     Akershus     0
Når vi valgte kjøkken hadde min mann ganske spesifikke krav til kjøkkenvask. Min mann ville ha en dobbelt vask, med en liten og en stor kum. Vi valgte en vask som han likte hos Norema, og selger gjorde oppmerksom på at denne var ganske dyr.

I leveransebeskrivelsen er ikke vasken spesifisert. Det står OPPVASKBENK, frame FR60SX innstallert, og så en totalsum på dette. Skjønner jo nå at FR60SX er en enkel vask, men innrømmer at jeg ikke sjekket alle varenummerene når jeg skrev avtalen. Trodde jo dette var i orden, siden denne vasken var et stort tema, og selgeren var svært klar over hva vi ønsket. Han spurte om vi ville ha høyrevendt eller venstrevendt vask... At vasken er enkel kommer ikke frem av kjøkkenillustrasjonene (man ser egentlig ikke hva slags vask det er).

Er dette noe vi må ta på vår kappe? Og hvordan vet vi at vi har fått en billigere vask? Summen er jo bakt inn i en benkeplate (ganske dyr...)

   #1
 3,387     0
Juridisk er dere låst gjennom den signerte avtalen. Men om dere tar kontakt med selgeren kan det hende de innser feilen og retter opp.

Dyr kjøkkenbenk er så mye. Benkeplata vår koster hos HTH med kum drøyt femti tusen og det var med enkel kum så prisen sier ikke alltid om det er sånn eller slik kum.
HBS
  (trådstarter)
   #2
 190     Akershus     0
Vi har nå funnet ut hva benkeplaten vår kostet pr meter. Vasken har vi da betalt ca 12000 for. Omtrent den prisen som vi avtalte for dobbelt vask, som heter FR60SH. I stedet har vi en FR60SX, som jeg ser selges til rundt 5000 kr...  >Sad
   #3
 7,685     Bærum     0
Dette bør selger rydde opp i. Hvis dere diskuterte dette grundig bør hun huske det. Har du kontaktet dem?
HBS
  (trådstarter)
   #4
 190     Akershus     0
Har pratet med Norema, men ikke aktuelle selger (var ikke der). Fikk ikke forståelse av at de syntes dette var noe å rydde opp i. Uansett kom det til å ta veeeeldig lang tid, og vi har overtagelse 1/6. Mulig hun jeg snakket med hadde en like dårlig dag som meg, men etter å ha lagt igjen et par hundre tusen hadde jeg forventet å bli tatt på alvor, i det minste ::)
   #5
 3,387     0
Når saken er så tydelig som det ser ut til her ut fra din versjon så ville jeg personlig ikke gitt meg selv om butikken har en juridisk rett.
De har også en moralsk forpliktelse. Her har dere beviselig betalt langt over listepris for varene som er levert og da beviser det i seg selv at deres versjon er korrekt og at dette handler om en tastefeil av en bokstav i kontrakten.

Om ikke selgeren er å få tak i så gå alltid ett hakk oppover. Vær korrekt, høflig og saklig. Men la dem forstå at du er villig til å la dem blø om de ikke retter opp dette.

Jeg klarte en gang å få Jotun til å ta på seg ommaling av hele boligen gjennom å la dem få forståelse av at jeg hadde kontakter nok til å få satt i gang et prosjekt og publisert artikler om råteproblematikk ved bruk av Optimal. Om en møter dem med en litt "unnskyld at jeg maser" holdning så blir en overkjørt. Jeg hadde nylig en krangel med Elkjøp om en 4,5 år gammel printer som streiket hvor HP mente den var utslitt og nektet reklamasjon. Etter en runde i Forbrukerutvalget så har jeg fått en flunk ny printer som faktisk er bedre enn den jeg hadde.

Ikke gi deg.
   #6
 5,188     Østlandet     0
, men etter å ha lagt igjen et par hundre tusen hadde jeg forventet å bli tatt på alvor, i det minste ::)
Ikke forvent god service hos kjøkkenforretninger, etter at faktura er betalt. Da skal du ha sabla mye flaks i såfall.
Kjør på ikke gi deg!
Signatur
   #7
 141     Oslo     0

Ikke forvent god service hos kjøkkenforretninger, etter at faktura er betalt.


Jo, det syns jeg så absolutt at man kan forvente. De fleste kjøkkenleverandører er veldig lite interesserte i å få ord på seg for å ta dårlig vare på kundene sine, og rydder opp så godt de klarer.

For meg høres dette ut som en selgerfeil, og jeg håper og tror at Norema tar ansvar og refunderer platen selv om du har signert. Er det ikke slik at man (også juridisk) kan forvente at uklarhet i skjemaer og kontrakter skal komme den som ikke har forfattet dem til gode?
Signatur

   #8
 391     Akershus     0


Jeg klarte en gang å få Jotun til å ta på seg ommaling av hele boligen gjennom å la dem få forståelse av at jeg hadde kontakter nok til å få satt i gang et prosjekt og publisert artikler om råteproblematikk ved bruk av Optimal. Om en møter dem med en litt "unnskyld at jeg maser" holdning så blir en overkjørt. Jeg hadde nylig en krangel med Elkjøp om en 4,5 år gammel printer som streiket hvor HP mente den var utslitt og nektet reklamasjon. Etter en runde i Forbrukerutvalget så har jeg fått en flunk ny printer som faktisk er bedre enn den jeg hadde.

Ikke gi deg.

Enig med du om at man ikke skal gi seg op slike ting, men ærlig talt gikk du så langt som til forrukertvistutvalget for en 4.5år gammel skriver? I grunn rart at du vant der.

Og dette med "å la jotun få forståelse av at jeg hadde kontakter nok.." dvs du dro noen hvite løgner om hvem du kjente for å sette opp trusler?

/Note to self om aldri å selge noe til deg, du høres ut som en kunde fra helvete. :D

Men over til denne saken. Siden TS her kan vise til at det er betalt sum tilsvarende en dobbel vask så ser jeg ikke at dette bør være noe problem. Er det slik at benkeplaten nå er levert og ferdig tilpasset enkel vask? I såfall blir det jo en ekstrakostnad å få denne tilpasset ny vask osv, dette er det ikke sikkert butikken vil dekke sånn helt uten videre.
HBS
  (trådstarter)
   #9
 190     Akershus     0
Benkeplaten er levert ferdig med innfelt vask. Denne er nå montert i påvente av hva Norema bestemmer seg for. Vi har tatt opp saken med selger, som selfølgelig har et stort hull i hukommelsen når det gjelder denne vasken. Han har tatt det opp med sin overordnede, og det er det siste vi har hørt fra dem.  :(

Men det er ikke det siste de har hørt fra meg. Mangler fremdeles flere dører og sokler til kjøkkenet (overtagelse om en uke), og veggen er skadet under montering. Kunne jeg bare få tak i denne sjefen..... :-\

Forøvrig er kjøkkenet helt utrolig flott, og jeg har ingenting å si på monteringsjobben ut over skadet gipsplate. Kommer nok ut av dette som en fornøyd kunde Wink
   #10
 2     Bergen     0
Merkelig at selger har klart å gjøre en tastefeil uten at også prisen er redusert til 5000 kr for vasken? Jeg vil anta at dataprogrammet har vist en pris på 5000 kr som han så har overstyrt til 12 000 kr...uansett så er dette kronargumentet som beviser at dere har bestilt noe annet enn dere har fått.