Let etter gummislange fra veivhus til luftfilterhus. Legg den med den siden opp. Finner du ikke slangen så er det nok trygt å legge den med den siden opp som luftfilteret sitter på.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Men er ikke en del av problemet at oljen kommer inn ved ventilene på de sideventilerte motorene, kanskje det er fra veivhusventilasjonen den kommer. Hvis pluggen er opp vil ventilene og luftfilter/forgasser/bensintank være godt over oljenivået på de modellene jeg kommer på. Det er også en stor fordel at tanken er forholdsvis tom.
Motoren skal stå i "feil" stilling bra lenge for at det skal komme nevneverdig med olje fjennom ventilføringene. Plassen er jo allerede opttatt av ventilstammene. ;)
Men veivkasseventilasjonen er ikke laget for å holde på olja om den havner under oljenivået. Renner den gjennom der så havner den i luftfilteret. Når du så starter suger motoren i seg dette. Dessuten ødelegger du filteret. Det er mange posisjoner som gjør at ventilasjonen ikke havner under oljen, alle er OK. Egentlig er ned den eneste som ikke bør velges.
Jeg er helt enig i at det er lurt med tom tank. Benytt gjerne muligheten til å drenere den for vann og bøss.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Takk for bra hjelp, får sveive innom Norsk Maskinservice for å høre om de har drivreim og et nytt luftfilter til den 22 år gamle klipperen som har vært trofast i alle år.
Motoren skal stå i "feil" stilling bra lenge for at det skal komme nevneverdig med olje fjennom ventilføringene. Plassen er jo allerede opttatt av ventilstammene. ;)
Aner ikke hvordan oljen kommer til de forskjellige stedene. Jag passer bare på at den ikke kommer dit. I ett tilfelle hadde en leieboer hatt klippern stående på siden hele vintern, Da oste det godt.
Dessuten ødelegger du filteret.
Skumgummi filtrene skal være satt inn med olje, men da fersk olje. Papirfiltre er noe annet, det har vel Quantumen.
Legg den med den siden opp.
Finner du ikke slangen så er det nok trygt å legge den med den siden opp som luftfilteret sitter på.
Men veivkasseventilasjonen er ikke laget for å holde på olja om den havner under oljenivået. Renner den gjennom der så havner den i luftfilteret. Når du så starter suger motoren i seg dette. Dessuten ødelegger du filteret. Det er mange posisjoner som gjør at ventilasjonen ikke havner under oljen, alle er OK. Egentlig er ned den eneste som ikke bør velges.
Jeg er helt enig i at det er lurt med tom tank. Benytt gjerne muligheten til å drenere den for vann og bøss.