14,867
8
6
Merkelig startproblem på Briggs & Stratton
1,323
Østlandet
1
En kompis fikk ikke liv i gressklipperen i år, og ï dag tok jeg en tur for å kikke på den.
Dette er en Stiga Tornado gressklippertraktor med 13,5 hk B&S Diamond IC motor, mer nøyaktig heter motoren 28M707. Dvs ensylindret og sideventilert "old school".
Problem 1:
Når man kjører den på starteren så slår starterreleet inn og ut hele tiden, slik at "bendix" drevet på starteren hopper inn og ut av startkransen på svinghjulet. Vi forsøkte to forskjellige batterier og tilslutt startkabler fra bilen uten at det hjalp.
Hvis jeg kortsluttet starterreleet så gikk starteren tilsynelatende normalt, bortsett fra at den ikke klarte å dra rundt motoren hvis den stod like før kompresjon.
Problem 2:
Selv etter at vi hadde fyllt ny fersk bensin, rengjort pluggen og kortsluttet starterreleet, så var det fortsatt ikke tegn til liv. En annen merkelig ting var at når vi testet for gnist på pluggen så ble det ikke gnist før etter at motoren hadde gått flere runder og fått opp farten.
Jeg har en mistanke om at starteren er gåen, og at når han gjentatte ganger har forsøkt å få start på den har knekt kilen på svinghjulet slik at tenningen nå er på bærtur.
Men overbevist er jeg ikke, så om noen har gode tips tas de i mot med takk
Regner med at jeg reiser dit og tar av svinghjulet i morgen for å sjekke.
Dette er en Stiga Tornado gressklippertraktor med 13,5 hk B&S Diamond IC motor, mer nøyaktig heter motoren 28M707. Dvs ensylindret og sideventilert "old school".
Problem 1:
Når man kjører den på starteren så slår starterreleet inn og ut hele tiden, slik at "bendix" drevet på starteren hopper inn og ut av startkransen på svinghjulet. Vi forsøkte to forskjellige batterier og tilslutt startkabler fra bilen uten at det hjalp.
Hvis jeg kortsluttet starterreleet så gikk starteren tilsynelatende normalt, bortsett fra at den ikke klarte å dra rundt motoren hvis den stod like før kompresjon.
Problem 2:
Selv etter at vi hadde fyllt ny fersk bensin, rengjort pluggen og kortsluttet starterreleet, så var det fortsatt ikke tegn til liv. En annen merkelig ting var at når vi testet for gnist på pluggen så ble det ikke gnist før etter at motoren hadde gått flere runder og fått opp farten.
Jeg har en mistanke om at starteren er gåen, og at når han gjentatte ganger har forsøkt å få start på den har knekt kilen på svinghjulet slik at tenningen nå er på bærtur.
Men overbevist er jeg ikke, så om noen har gode tips tas de i mot med takk
Regner med at jeg reiser dit og tar av svinghjulet i morgen for å sjekke.
Satte jording rett på motoren når vi brukte startkabler, det hjalp dessverre heller ikke.
Men i dag har jeg vært å "fikset" klipperen, dvs nå starter og går den.
- Skjekket svinghjulet først, men det satt på rett plass og kilen var hel.
- Testet gnist på tennpluggen igjen og fikk bekreftet at det ikke er gnist før motoren har gått mange ganger rundt og fått opp farten.
- Oppdaget samtidig at det var ALTFOR mye olje på motoren som sprutet over hele meg, nå som peilepinnen ikke var på plass.
- Satte strøm rett på startreleet og da slo det inn og ble værende inne. Prøvde jeg å bruke nøkkelen så gikk det bananas og slo ut og inn hele tiden - flere ganger i sekundet.
Vurderte da å ta ut tenningslåsen for å kortslutte den, men DA oppdaget jeg at Stiga har forsøkt å være moderne, for under "dashbordet" satt det en plastkasse hvor alle ledningene forsvant inn i, og når jeg åpnet den fant jeg faktisk elektronikk!!!
Et par releer, et par transistorer og en haug med dioder.
Mistanken kom fort, så jeg gjorde kort prosess og fjernet all elektronikken og koblet "alt" direkte til tenningslåsen.
Dvs strøm direkte fra batteriet (på L), og ut til starterreleet (på S).
Jord fra motor (på G) og ut til "stopperen" (som kommer fra tennspolen) (på M)
Ledning til lysbryter (på . Når har man brukt for lys på en gressklipper foresten?
Fort gjort ved å klippe av 3-4 ledninger og sette på kabelsko som passet rett på tenningslåsen. Ladespolen var koblet rett til startreleet fra før så den var OK.
Da var det bare å vri om nøkkelen og den startet momentant! :)
Ulempen er at all sikkerhet er koblet bort, så nå kan man i prinsippet gå av klipperen mens kniven roterer og putte både fingre og tær under der.......... :o
Jeg skal forsøke å finne feilen på elektronikken etterhvert, hvis ikke så blir bryteren under setet koblet til stopp på tenningslås.
Så kjære nyansatt ingeniør hos Stiga i 2003 eller der omkring - hvorfor gjøre ting enkelt når vi har muligheten til å putte inn noen halvledere? ???
Som Inge79 skriver så finnes det hundretusener av gressklippertraktorer MED sikkerhet, UTEN å måtte putte inn elektronikk.
Det er så enkelt som en bryter på setet og en bryter på drift til kniven som kortslutter tenning hvis man letter på baken mens kniven er i gang. Og bryterne sitter jo der, ledningene også så dette blir nok koblet opp igjen på gamlemåten tenker jeg.
Skal man være skikkelig flink, så kan man jo ta med sikkerhetsbryteren på bremsepedalen også ;D
Det eneste som blir ute av funksjon er den fancy "ladelampen" ???