#81
 5,111     Sørnorge     0
Det gror'kje mose på stein som ruller.
Det gror heller ikke mose på plen som stadig overrulles! Unnskyld Carl I for at jeg aldri forsto deg når du rullet rundt i ring på tilsynelatende tilfeldig valgte steder av plenen min i timevis uten å klippe. Mosen er borte. Du gjorde stor nytte.

   #82
 4     0

Noen som har erfaring med nye Robomow rs630? http://www.robomow.com/nn-Norway/producter/large-gardens/rs-630


Først vil jeg si stakkars Bosch-eiere, det virker tragisk - jeg har erfaring med to robotklippere og de fungerer begge veldig bra.

Robomow rs630 - kjøpte en slik nå i sommer, satt den på en ca 1200m2 stor plen, og den fungerer veldig bra. Greit å følge med de første 2-3 dagene for å justere kabel hvis den kjører seg fast på spesielle problemsteder. Men deretter så har den klippet helt alene uten tilsyn i flere uker.

Jeg har også kjøpt en Gardena L70 (til en annen, mindre, plen), som vel er ganske lik Husquarna sine klippere (det er Husquarna som lager Gardena, virker det som - står Husquarna  på ledningen). Robomow  er mye kraftigere, bråker bitte litt mer (men langt fra plagsomt), klipper bredere enn Husquarna/Gardena og er dermed ikke på plenen hele tiden. Robomow har mye kraftigere kniver som tygger gjennom småkvist, barberbladene på Husquarna/Gardena tåler mye mindre.

Virker som hovedforskjellen mellom Husquarna og Robomow ligger i klippebredden og konsekvensene av dette. Robomow har mindre plentid pga dobbel klippebredde. Hvis vi regner med at begge klipperne  klipper omtrent like rasjonelt (begge klipper "random"), og har samme hastighet fremover, og så er vi snille med Husquarna og sier den klipper 50% av bredden til Robomower, så blir regnestykket omtrent slik:

Robomow klipper 90 min. på full-ladet batteri. Da må H klippe dobbelt så lenge, minst 2x90 for å dekke same areal. Hvis den  starter fulladet (som Robomower) så må den ut på 4 stk 45 min økter, men må lade tre ganger (klippe, lade, klippe, lade, klippe, lade, klippe). Det vil ta 7x45 min, dvs 5 t 15 min. Så for å klippe samme areal bruker robomow 1,5 t og Husquarna 5t 15. På den tiden har Robomow vært ute nye 90 min....så no contest her.

En annen forskjell er at Husquarna har ledekabel til vanskelig tilgjengelige delsoner, Robomow har et litt inviklet system der klipperen følger grensekabelen og så kjenner igjen et mønster i kabelen ved inngangen til sonen. Robomows system virker bedre (klipperen "vet" at den er inne i sonen, Husquarna/Gardena vet at den starter i sonen men vet ikke om den tilfeldigvis har beveget seg ut av den), men Robomows system er ganske kronglete å sette opp. Har man en virkelig smal passasje til delsonen, så holder jeg en knapp på Husquarnas system - det er enkelt. Ellers blir Robomow å foretrekke.

   #83
 5,111     Sørnorge     0
I dag dro jeg på jobb uten gressklipper, for første gang på nesten 2 mnd!
   #84
 4     0

I dag dro jeg på jobb uten gressklipper, for første gang på nesten 2 mnd!


Hvis noen fra Bosch leser denne tråden håper jeg de gir deg en ny klipper levert på døra, umiddelbart, evt pengene tilbake så du kan kjøpe en som faktisk fungerer.

Til de som vurderer å anskaffe en robotklipper: petterg sin erfaring er ikke representativ. Litt jobb er det i begynnelsen, men stort sett fungerer disse klipperne fantastisk bra. Det burde de også, for de er ikke gratis. 
   #85
 1     0
Vi kjøpte robotklipper fra Bosch, den startet med at den klarte aldri følge ledning rundt hage, så en selger fra Bosch kom og skulle finne ut av det. Byttet frekvens id og da fulgte den ledning. Men den fant fort ut at den hadde gått uttafor kantledning når den var på sin vandring i hagen, Og da gikk den bare i dvale.
Den klippet heller aldri langs kantledning, og den startet plutselig midt på natten. Vi leverte den inn etter tre ukers iherdig forsøk på og få den til og fungere, fikk penger tilbake og kjøpte en Robomow 630, det var verdt de ekstra kronene for og si det enkelt.
En mye bedre følelse når esken ble åpnet, byggekvaliteten er noe helt annet, brukte 2x3 timer på og legge nye kantledning på vår ca 600 kvadrat store plen.
Den klipper som forventet og den klipper nesten helt ut på kanter, så med noen finjusteringer i løpet av sommeren så kan jeg pensjonere kantklipperen også. Den klipper mye jevnere pga. Sin klippebredde, og fortere en Boschen.
Knivene er noe helt annet, frykter ikke at en kniv skal bli liggende igjen i plena osv.
Vi har nå hatt Robomow i vell 14 dager og den har gått smertefritt fra dag en, slik skal et produkt til såpass mange tusen fungere..
Denne klipperen fra Bosch er bare tull, alpha utgave i beste fall.
Ganske så hreit og slippe og tenke på at plena skulle vært klippet. Smile
   #86
 288     Telemark     0
Jeg har montert noen Honda Miimo rundt omkring nå, og det har aldri værti nærheten av så mye tull som man kan lese om Boschene her, men så er det en annen prisklasse vi snakker om.

Jeg reiser ut, legger ut grensekabel løst på bakken ca der kunden vil ha den, kobler det til ladestasjon og kobler til strøm, programmerer timer og venter et par minutter til timeren slår inn, klipperen rygger ut og følger kabelen til angitt destinasjon og begynner å klippe.
Har virkelig lyst på en selv, men 20k er for mye for en plen som tar meg 15 min å klippe nå, hvis de kommer nedi 10k veil så skal jeg vurdere det Smile
   #87
 5,111     Sørnorge     0

Hvis noen fra Bosch leser denne tråden håper jeg de gir deg en ny klipper levert på døra, umiddelbart, evt pengene tilbake så du kan kjøpe en som faktisk fungerer.


Klipperen er jo allerede byttet. Det er ikke klipperen det er noe galt med, men programmeringen og kundebehandlingen. I sin iver etter å programmere navigasjon har Bosch glemt at en gressklippers primære oppgave er å klippe gress. Dette kombinert med at kundeservice gjør alt de kan for å slippe å snakke med kundene, som f.eks å be kunden sende mail - som de ikke svarer på, og å si at det ikke finnes noen programvareoppdateringer, selv om det har kommet flere nye versjoner.
Jeg har ikke krevd kjøpet hevet fordi jeg ser at det bare er små detaljer i programmeringen som trenger rettelse for at produktet skal bli meget bra. (Av alle rare ting jeg uttaler meg om, er det faktisk dette jeg har utdannelse i.) Men med den holdningen kundeservice viser, er det nok fare for at jeg vil heve kjøpet snart.


Til de som vurderer å anskaffe en robotklipper: petterg sin erfaring er ikke representativ. Litt jobb er det i begynnelsen, men stort sett fungerer disse klipperne fantastisk bra. Det burde de også, for de er ikke gratis.

De som har en plen jevn som greenen på golfbane kan nok være fornøyd med bosch sin modell. For alle andre er nok mine erfaringer ganske representative.

   #88
 4     0
Er ikke helt enig. Vår Robomow klipper på en helt vanlig plen, ikke spesielt pen,  Tiger Woods ville definitivt blitt ganske grinete om han skulle bruke plenen vår.  Men det er ikke en potetåker heller. Og det går helt fint med Robomow. Har Gardena på en annen plen,  heller ikke den golfbane, med minimale problemer.  Har du bratte hellinger eller  hull som en golfball kan gjemme seg i, så vil du i varierende grad møte på vanskeligheter. Men du trenger ikke Wimbledon-gress for problemfri bruk av robotgressklipper.
   #89
 5,111     Sørnorge     0
At andre produsenter ikke har de samme problemene som Bosch betyr ikke at mine erfaringer med Bosch ikke er representative for Bosch modell.
   #90
 5,111     Sørnorge     0
4 ganger har Carl2 gått utenfor grensetråden i dag, og satt seg fast. I tillegg så jeg en gang at den gikk ut fra kabelen, over blomsterbeddet, og fant igjen kabelen på den andre siden. I.o.m at klipperen stort sett beveger seg uten å klippe klarte den dette uten å klippe en eneste blomst.

Jeg ringte Bosch kundeservice igjen og spurte om de hadde noen planer om å svare på mailen jeg sendte for to uker siden. Ved kommende forsikret at de svarte på alle mailer fortløpende. Jeg nevnte så at de ikke løper særlig fort, ettersom min mail fra 2.mai først fikk noen form for respons ved at jeg ringte dem 16.mai - og responsen da var at mailen ble videresendt til rette vedkommende. Så la damen på røret.
Så jeg ringte igjen og traff en annen person som etter å ha stillt diverse spørsmål av typen om jeg har koblet til ledningen, satt ladestasjonen rett vei, osv (klipper ville ikke gått ut av lader om det var feil på noe av dette, og følgelig heller ikke ut av plenen) skulle be personen som jobber med indego om å ringe meg. Jeg får vel gi dem et par år til å gjennomføre den opprigningen.

Inntrykket av Bosch ville bedret seg betraktelig om kundeservice i alle fall kunne spart seg de mest åpenbare løgnene.