2,178    10    2  

SV40-motor på en Stiga gressklipper, hvilken nytte gjør denne stangen?

 501     Vestfold     0
Jeg er den ganske ulykkelige eieren av en 2008-modell Stiga gressklipper med en SV40-motor. Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd med verken klipper eller motor, men nå er den helt umulig:
Det sitter en loddrett "stang" i bunnen av motoren som er forbundet med flere fjærer til regulatoren / forgasseren. Se vedlagte bilder. Problemet er at denne loddrette stangen nå har begynt å bevege seg rytmisk frem og tilbake, og dermed beveger regulatoren slik at motoren rytmisk går opp og ned i turtall. Jeg har forsøkt å kople fra denne stangen/ fjærene, men regulatoren går såpass friksjonsløst at man ikke kan justere denne manuelt - når klipperen beveges vil også regulatoren flytte seg fordi den beveges så lett.
SPØRSMÅLET er hva denne loddrette stangen egentlig er for en dings (har aldri sett den på andre gressklippere) - og hvorfor har den begynt å svingen frem og tilbake?
Er det noen forslag til hva jeg kan gjøre for å løse problemet?

   #1
 3,210     Vestlandet     0
Jeg kjenner ikke til motoren, men det høres ut som den stanga er en del av tilbakekoblingsmekanismen i turtallsreguleringa. Du opplever dårlig regulering, men det er ikke dermed sagt at det er den stanga som er årsaken. Det kan like gjerne være en konsekvens av dårlig regulering - som har en annen årsak(er).
  (trådstarter)
   #2
 501     Vestfold     0
Beklager, glemte visst bildene. Her kommer de. Håper på gode svar... Smile
SV40-motor på en Stiga gressklipper, hvilken nytte gjør denne stangen? - Stang1.JPG - mnj0909
   #4
 7,685     Bærum     1
Det er nok en turtallsregulator (begrenser). Den sikrer at motoren ikke får for høyt turtall. Vanligvis er det en liten bevegelig plate som står i luftstrømmen fra kjøleviften. Når turtallet øker blir platen blåst utover av viften. Fra platen går det en stang som struper forgasseren så turtallet synker. Hvis motoren ikke er riktig justert vil den "jage" som du opplever. Sjekk at du har fersk bensin og at luftfilteret er renset. Dernest ville jeg byttet tennpluggen. Hjelper ikke dette må muligens forgasseren justeres.
   #5
 340     0
vist den har blandingskrue så prøv å justere den litt inn eller ut å se om den ikke roer seg da::) mulig membran i forgasser er moden for utskifting, men som oftest hjelper det å finjustere litt.

sjekk at forgasser sitter fast også. hender de rister løs. samt at eventuell slange fra veivhusventilasjon er på plass og er hel og fin.

pluggen er nok neppe feilen.. men skader ikke med en ny.

tyder på att alt med turtalsreguleringer fungerer siden det er bevegelse der Smile
   #6
 7,685     Bærum     0
Pluggskifte er et generelt råd. De soter ofte ned og motoren går ujevnt og er vanskelig å starte. Lett å overse når motorene begynner å krangle.
   #7
 349     Drammen     0
På toppen av stanga ser vi enden av en spiralfjær, hva? dersom du strammer fjæren øker turtallet, og dersom du slakker fjæren reduseres turtallet. Kanskje trenger du ny fjær, kanskje kan den strammes ved å bøye den litt, men ofte er det enkleste å bøye det lille øyet som den andre enden av fjæren sitter i. Tipper du kan stramme stasen 4-5mm og være kvitt problemet, muligens med litt høyere turtall enn før, men det går greit.
På min klipper (B&S) måtte jeg kjøpe ny fjør, men den lokale gressklipperpusheren hadde mange forskjellige liggende, blant annet en som lignet nogenlunde på min gamle, og som jeg kunne bøye til passe lengde.

   #8
 3,210     Vestlandet     0
Hvis du tenker på den store fjæra, så er nok den til bremsen.
   #9
 349     Drammen     0
Nei, jeg tenker på den tynnere fjæren som man ikke ser.. På bilde nr 1 ser man en tynn grå metallstreng som går gjennom et hull i vippearmen. Dersom teorien min holder vann er dette enden på en spiralfjær - jeg gjetter at den er ca 10 cm lang og at andre anden av den er forankret i en liten metallring eller -øye. Mitt tips er altså: sjekk denne fjæren, og evt. stramme den littegrann (lurt å prøvestramme litt før en begynner å bøye på fjæren altså)
-Den tjukke, litt rustne fjæren er vel mothold for gasswiren?
  (trådstarter)
   #10
 501     Vestfold     1
Jepp - den store fjæra (litt rusten) er motorbremsen. Gasswiren går under "stangen", ses på bildene. Jeg har nå forsøkt å skifte plugg, og sjekke oljestanden enda en gang, dessverre uten resultat.
Det er iøvrig ingen fjær, men en fast stang som går vannrett rett inn i regulatoren fra den loddrette stangen. Det er derfor ikke mulig å stramme denne...hmmmm - lurer på om jeg bør levere den til service. Lurer bare på om det lønner seg. Koster vel fort 1000kr i arbeid og materialer bare for at "noen" ser på den...? Smile