58,185    26    27  

Ujevnt turtall på gressklipper

RTv
 918     12
Eg har ein Brigss&Stratton klipper som plutselig har begynnt å tulle. Eg klypte plenen i helga, da den gjekk tom for bensin. Etter at eg fylte den opp igjen så er turtallet veldig ujevnt, og aldri oppe på normalt, sånn at det ikkje går an å bruke den. Det ryker også mykje meir enn vanlig. Kva kan dette vær?

RTv
  (trådstarter)
   #2
 918     0
Nei, det er den samme kanna som er brukt kvar gang, så då har eg i tilfelle tatt feil i 2år... Wink Er vanlig 95 blyfri.
bex
   #3
 4,293     Østlandet     0
har ikke fått sugd dritt inn fra bånn av bensin tanken, og fått rusk i forgasseren eller lignende, veit det er sykdom på motorsykler der man kjører den tom, da kan man få dritt inn i systemet
Signatur
RTv
  (trådstarter)
   #4
 918     0
hmmmm....det kan hende. Får vell prøve å åpne den da. Hater å "mekke" på motorer....
bex
   #6
 4,293     Østlandet     1


hmmmm....det kan hende. Får vell prøve å åpne den da. Hater å "mekke" på motorer....


melder meg inn i den hatklubben, kjipt når du må fram med verktøy å åpne opp dritten.



er ikke det gøy?  finne frem kassa og gjøre noe man ikke har gjort før. skru det i filler og be en bønn at man ikke har altfor mange deler tilovers når man er ferdig
Signatur
   #7
 22,342     Akershus     2

Eg har ein Brigss&Stratton klipper som plutselig har begynnt å tulle. Eg klypte plenen i helga, da den gjekk tom for bensin. Etter at eg fylte den opp igjen så er turtallet veldig ujevnt, og aldri oppe på normalt, sånn at det ikkje går an å bruke den. Det ryker også mykje meir enn vanlig. Kva kan dette vær?
1. Tøm tanken og fyll på ny bensin. Det kan hende bensinen var dårlig.
2. Membran/pakning/pumpe har gått ad-dundas. Hvis du uansett skal skru frahverandre forgasseren kan du likegodt skifte denne. (Gjelder de modellene der forgasser er skrudd fast på tanken. Gjelder de fleste modeller fra steinalderen til nå.)

Det ligger noen videoer på Youtube om dette. Kvaliteten er det litt så som så med, men du får ihvertfall et inntrykk.

   #8
 4,110     Akershus (Follo)     4
Krystallkulen min viser at flottøren din falt ned i flottørhuset når den gikk tom. Når du fylte på bensin og flottøren prøver å stenge ventilen igjen så klarer den det ikke og motoren får altfor mye suppe.

Prøv:

Steng bensinkrana og kjør den til den stopper.
Åpne bensinkrana igjen mens du dunker på flottørhuset med noe som er hardt og ikke for tungt. Hardt fordi det gir skarpe sjokk og lett fordi du vil ikke slå forgasseren i stykker.

Hjelper ikke dette så skru ned flottørkammeret og ta ut flottør og ventil. Inspiser og bytt om nødvendig ventil. Dette kan du som oftest gjøre på BS motorene uten å skru forgasseren fra motoren. Men legg et gammelt håndkle e.l. under! Ventildelene og pinnen som holder flottøren på plass er bittesmå.

Forøvrig er det ikke tilfelle at jeg har noen krystallkule. Det strider bare helt mot alt jeg vet om Ottomotorer at den skal ryke om dysene er tette. Da får den for mye bensin og årsaken er i 11 av 10 tilfelle at flottøren ikke gjør jobben.

BS motorene har ikke membranpumpe. Bare gravitasjons forsyning. Det er de små 2-takterne du finner på motorsager, kanttrimmere osv. som har membranpumpe forgassere. Typisk de som skal virke i mange arbeidsstillinger.
Signatur
   #9
 3,258     Akershus     0
Krystallkulen min sier at du har en B&S hvor gassen er selvjusterende, dvs at det er en membran i forgasseren som justerer gassen.

Sjekk om du har plastikkforgasser. Finn frem litt verktøy og skru den av. Ta den med til forhandler og få ny membran. Den byttes på kort tid og alt er i orden igjen, en stund i hvertfall.

Kjøp to membraner så slipper du å dra avgårde neste gang.
Signatur
   #10
 5,568     1
Jeg venter fortsatt på første innlegg fra en plenklippermekaniker som mener det er helt uforsvarlig å holde på med slikt type fagarbeid selv. Dette skal fagfolk gjøre!

;D