Jeg fortalte gutta på byggmax om mine erfaringer ved bruk av avstandsklossene deres, og de sa de ikke hadde fått noen returer på disse. Godt mulig at dette er noe alle selgere svarer, eller at det faktisk er tilfellet og at jeg hadde fått et dårlig parti.
Da antagelig samme parti som jeg fikk for 3 år siden. Jeg gadd ikke plukke dem ut for å dra tilbake og reklamere. Bare kjøpte skikkelig vare, satte dem inn ved siden av og støpte inn de ubrukelige stolene. Jeg går ut fra at de ikke råtner og skader betongen. :P
Hvis forhodet mellom omsetning hos Ski Bygg og Byggmax er i nærheten av hva jeg har lagt igjen på de 2 stedene så sliter Byggmax!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Lurer på om Biltema også har blitt lurt her. Den ubrukelige avstandsklossen ser jo helt annerledes ut enn den på bildet i katalogen. Hadde den sett ut som i katalogen hadde den sikkert fungert.
Jeg elsker Biltema, men jeg innser at man må være litt forsiktig når man kjøper. Av og til må kvaliteten testes. Jeg har kjøpt vinkler som ikke er i vinkel, water som ikke er i water, linjaler som ikke begynner på 0, gjæresager og skyvelærer med kjempeslark i osv. Det blir fort dyrt.
Da antagelig samme parti som jeg fikk for 3 år siden. Jeg gadd ikke plukke dem ut for å dra tilbake og reklamere. Bare kjøpte skikkelig vare, satte dem inn ved siden av og støpte inn de ubrukelige stolene. Jeg går ut fra at de ikke råtner og skader betongen. :P
Dette er vel også grunnen til at "vi aldri har fått noen klager". For jeg vil tro at mange velger å ta tapet selv og støyper inn de defekte stolene heller enn å pille opp igjen hundre stoler for å klage.
Økonomien i klaginga er vel ikke all verden all den tid man ikke får erstattet tiden man bruker på å få tak i og legge ut nye stoler.
Signatur
eier NTH-ring, men ikke på grunn av ferdigheter innen boligbygging.
Jeg forstår meg ikke på Biltemas innkjøpspolitikk.
Der er du ikke alene, men det mest unike med Biltema er vel at de selger så å si alt de kjøper inn under kjedens eget navn.
Etter hvert som produktsortimentet de senere årene har vokst ganske langt utover det som var utgangspunktet, så får nettopp denne merkevarepolitikken sine høyst underlige utslag. Jeg måtte trekke litt på smilebåndet da jeg for litt siden så en "Biltema" toalettmappe, -hva blir det neste liksom? Biltema deodorant, aftershave, og tannbørst? (For alt jeg vet, så kan det jo være det allerede finnes.)
Kvaliteten i sortimentet deres er vel nærmest legendarisk ujevn, men en trenger heller ikke være Sherlock Holmes for å finne merkevarer i hyllene der. Jeg kjøpte for noen år siden en Taiwanesisk fatpumpe i plast derfra, den var opplagt et merkevareprodukt, men påført det jeg vil tro var taiwaniske skrifttegn. Jeg husker også i fjor når jeg var i markedet for lås-sylindere at det var tyske Dorma som var leverandør til Biltema, lurer på om ikke de mer kostbare hengelåsene de tilbyr også egentlig er Dorma. Dersom en gransker sortimentet hos Biltema vil en nok finne mer av sånt. En del av det de tar inn, kan en også finne identisk hos andre kjeder (ikke alltid utpregede lavpris kjeder heller), noen ganger er prisforlangende også mer.
Mye av det de tilbyr er, som velkjent og utdebatert, i absolutt nedre sjikt av skalaen hva gjelder holdbarhet og oppbygging, og som hos andre, kan kvalitetsspriket også utarte seg på komponentnivå, innad i enkeltprodukter, i andre tilfeller på materialnivå: Med det mener jeg at materialet komponenten er laget av i det ene ytterpunktet er av tilfredsstillende kvalitet, men dårlig tilpasset/støpt, i andre enden av skalaen er ferdigstillelsen god, men materialet for mykt eller sprøtt eller støpt for tynt.
I mer komplekse produkter, der primærfunksjonene avhenger av et sirlig samspill mellom komponenter, kan produktene bære preg av at produsentene har spyttet alt for lite ressurser inn i produktutvikling, -som jo i seg selv er forholdsvis kostbart og ikke minst komplekst på et mer administrativt nivå. Med andre ord så finner mange produkter, som hos seriøse aktører ville vært definert som prototyper i et tidlig stadium, veien ut til sluttbrukerne. Biltema og andre som holder på, helt eller delvis, i samme segment, surfer og håver inn milliarder på at sluttbrukerne legitimerer mangler ved produktene deres med lav pris, god tilgjengelighet samt er for "giddaløse" til å ta på seg bryet med å reklamere. Dessuten er det mange som handler inn saker hos dem, som ikke har preferanser til funksjon, presisjon, komfort, samt heller er ikke er opptatt av muligheter for å kunne reparere varen på sikt. Derfor er en majoritet av varer en finner på steder som Biltema dessverre rettet inn mot bruk og kast, eventuelt for udugelig til å kunne brukes til annet enn å fylle opp søppelkassa, men for billig til at en gidder å ta turen tilbake for å klage.
På det beste er likevel vareutvalget hos Biltema nærmest eksentrisk og ytterliggående, en kan enkelt finne saker der som en ville ha vanskeligheter med å skaffe til veie andre steder uten å involvere mer rendyrkede industrileverandører. Det er nok derfor Biltema, på tross av sine utrolig mange utilstrekkeligheter, allikevel har en slags stjerne hos de som liker å gjøre ting selv. Vareutvalget deres er såpass sammensatt at det er utfordrende å si noe generelt om produktene derfra, en må nesten vurdere det i hvert enkelt tilfelle, noe som i seg selv (naturlig nok) både kan være tidkrevende, og i tilfelle av reklamasjon, enda mer tidkrevende… Det er alltids de som avfeier alt en finner på Biltema som søppel, det blir, slik jeg ser det, å tulle seg inn i en illusjon som lett kan få solide brister i møte med virkeligheten.
Når du skal gå på nettet eller trillebår med sement kan du legge et bord som er ca 36*198 (eller hva du har) som kan fordele vekten. Du veier 100kg? armering og annet 100kg? og trillebår 70kg?.
Kappet biter av 48x98 og brukte som underlag til en sponplate for å trille på, men gikk mye på arneringsnettet ellers. Det dumme er at de ikke låser rundt nettet slik at de henger på om nettet bikker opp et sted.
Brukte nett med 15 cm ruter og satte en stol under hver 45 cm.
Da antagelig samme parti som jeg fikk for 3 år siden. Jeg gadd ikke plukke dem ut for å dra tilbake og reklamere. Bare kjøpte skikkelig vare, satte dem inn ved siden av og støpte inn de ubrukelige stolene. Jeg går ut fra at de ikke råtner og skader betongen. :P
Hvis forhodet mellom omsetning hos Ski Bygg og Byggmax er i nærheten av hva jeg har lagt igjen på de 2 stedene så sliter Byggmax!
Jeg elsker Biltema, men jeg innser at man må være litt forsiktig når man kjøper. Av og til må kvaliteten testes. Jeg har kjøpt vinkler som ikke er i vinkel, water som ikke er i water, linjaler som ikke begynner på 0, gjæresager og skyvelærer med kjempeslark i osv. Det blir fort dyrt.
Dette er vel også grunnen til at "vi aldri har fått noen klager". For jeg vil tro at mange velger å ta tapet selv og støyper inn de defekte stolene heller enn å pille opp igjen hundre stoler for å klage.
Økonomien i klaginga er vel ikke all verden all den tid man ikke får erstattet tiden man bruker på å få tak i og legge ut nye stoler.
Pluss tid og kostnad med å dra tilbake og klage på noe som koster en hundrelapp.
Jeg skriver det på kontoen for voksenopplæring.
Der er du ikke alene, men det mest unike med Biltema er vel at de selger så å si alt de kjøper inn under kjedens eget navn.
Etter hvert som produktsortimentet de senere årene har vokst ganske langt utover det som var utgangspunktet, så får nettopp denne merkevarepolitikken sine høyst underlige utslag. Jeg måtte trekke litt på smilebåndet da jeg for litt siden så en "Biltema" toalettmappe, -hva blir det neste liksom? Biltema deodorant, aftershave, og tannbørst? (For alt jeg vet, så kan det jo være det allerede finnes.)
Kvaliteten i sortimentet deres er vel nærmest legendarisk ujevn, men en trenger heller ikke være Sherlock Holmes for å finne merkevarer i hyllene der. Jeg kjøpte for noen år siden en Taiwanesisk fatpumpe i plast derfra, den var opplagt et merkevareprodukt, men påført det jeg vil tro var taiwaniske skrifttegn. Jeg husker også i fjor når jeg var i markedet for lås-sylindere at det var tyske Dorma som var leverandør til Biltema, lurer på om ikke de mer kostbare hengelåsene de tilbyr også egentlig er Dorma. Dersom en gransker sortimentet hos Biltema vil en nok finne mer av sånt. En del av det de tar inn, kan en også finne identisk hos andre kjeder (ikke alltid utpregede lavpris kjeder heller), noen ganger er prisforlangende også mer.
Mye av det de tilbyr er, som velkjent og utdebatert, i absolutt nedre sjikt av skalaen hva gjelder holdbarhet og oppbygging, og som hos andre, kan kvalitetsspriket også utarte seg på komponentnivå, innad i enkeltprodukter, i andre tilfeller på materialnivå: Med det mener jeg at materialet komponenten er laget av i det ene ytterpunktet er av tilfredsstillende kvalitet, men dårlig tilpasset/støpt, i andre enden av skalaen er ferdigstillelsen god, men materialet for mykt eller sprøtt eller støpt for tynt.
I mer komplekse produkter, der primærfunksjonene avhenger av et sirlig samspill mellom komponenter, kan produktene bære preg av at produsentene har spyttet alt for lite ressurser inn i produktutvikling, -som jo i seg selv er forholdsvis kostbart og ikke minst komplekst på et mer administrativt nivå. Med andre ord så finner mange produkter, som hos seriøse aktører ville vært definert som prototyper i et tidlig stadium, veien ut til sluttbrukerne. Biltema og andre som holder på, helt eller delvis, i samme segment, surfer og håver inn milliarder på at sluttbrukerne legitimerer mangler ved produktene deres med lav pris, god tilgjengelighet samt er for "giddaløse" til å ta på seg bryet med å reklamere. Dessuten er det mange som handler inn saker hos dem, som ikke har preferanser til funksjon, presisjon, komfort, samt heller er ikke er opptatt av muligheter for å kunne reparere varen på sikt. Derfor er en majoritet av varer en finner på steder som Biltema dessverre rettet inn mot bruk og kast, eventuelt for udugelig til å kunne brukes til annet enn å fylle opp søppelkassa, men for billig til at en gidder å ta turen tilbake for å klage.
På det beste er likevel vareutvalget hos Biltema nærmest eksentrisk og ytterliggående, en kan enkelt finne saker der som en ville ha vanskeligheter med å skaffe til veie andre steder uten å involvere mer rendyrkede industrileverandører. Det er nok derfor Biltema, på tross av sine utrolig mange utilstrekkeligheter, allikevel har en slags stjerne hos de som liker å gjøre ting selv. Vareutvalget deres er såpass sammensatt at det er utfordrende å si noe generelt om produktene derfra, en må nesten vurdere det i hvert enkelt tilfelle, noe som i seg selv (naturlig nok) både kan være tidkrevende, og i tilfelle av reklamasjon, enda mer tidkrevende…
Det er alltids de som avfeier alt en finner på Biltema som søppel, det blir, slik jeg ser det, å tulle seg inn i en illusjon som lett kan få solide brister i møte med virkeligheten.
Jula selger Biltema-varer
Og det lyder som følger:
[quote=Biltema kundeservice]Hej,
Man skall inte gå på armeringsnätet.
och man bör sätta 4-6 st per kvm.[/quote]
Nå skal ikke jeg påberope meg noen spesielle mureferdigheter, men jeg skal like å se den som klarer å støpe et boliggulv uten å gå på armeringsnettet.
Noen kreative forslag til hva jeg bør svare?
Stefan
Ingen utdanning innen bygg, anlegg, elektro eller VVS.
Jeg brukte riktignok den lave typen som løfter nettet 25/30mm:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Tilbehor/Armeringsstol-86573/
Kappet biter av 48x98 og brukte som underlag til en sponplate for å trille på, men gikk mye på arneringsnettet ellers. Det dumme er at de ikke låser rundt nettet slik at de henger på om nettet bikker opp et sted.
Brukte nett med 15 cm ruter og satte en stol under hver 45 cm.