#11
 322     Sørlandet     0
Nei, jeg er i grunn enig med alt du sier.. (Jeg er mer ute etter å diskutere teorien her enn hva som er økonomisk lurt. Økonomisk tap er jo åpenbar, men jeg var mest ute for å se om der var noen fallgroper i mine argument ved. styrke) .

Min poeng var at du trenger ikke noe mer armering for B35 enn B30.. gitt at du vil dimensjonere for samme last og er villig til å bruke samme mengde betong.
Du kan fortsatt oppnå riss før stålet flyter, gjennom å flytte på armeringen. Den poengen tror jeg fortsatt holder.

Nå har jo TS tenkt å bruke B35 for å kunne få høyere bestandighet, ikke for å oppnå mer styrke. Hvis man ser det fra den aspekten så kan jo min poeng faktisk være en konkret poeng (gitt at du ikke klarer å få M45 med B30).



   #12
 67     Nord     0
Det er både trykk og strekkrefter samtidig i konstruksjonen. Flytter du stålet blir den svakere.

Beholder du stålet går den (potensielt) fra overarmert til underarmert. Det er ikke ønskelig.
   #13
 322     Sørlandet     0
Jeg tror jeg får forklare hva jeg mener med et eksempel..

Du har Euler-Bernoulli bjelke i bøying under utbredt last Q; B30 betong, ønsker riss på strekksiden før betongen knuser i trykk og før armeringen flyter i strekk. Armeringen har strekkfasthet 500 MPa.
Etter EC 2.1-1 tabell 3.1:
B30 har trykk/strekkfasthet 30/1,9 MPa
B35 har trykk/strekkfasthet 35/2,2 MPa

Si vi designer slik at bjelken for B30betong  og ved kritisk last Q får 1,9 (tåler 1,9) MPa på ytterfiber i strekk; 25 MPa (tåler 30) MPa på ytterfiber i trykk og 490 (tåler 500) MPa på armering i strekk.


Si vi beholder tverrsnitt på betongen, mengde og plassering på armering og kritisk last.. men bruker B35 betong.
Da får vi 1,9 (betongen klarer 2,2) MPa på ytterfiber i strekk; 25 MPa (klarer 35) MPa på ytterfiber i trykk og 490 (stålet klarer 500) MPa på armering i strekk. Alle spenninger blir lik, fordi vi har lik last og lik geometri.
Problemet her er at vi ikke vet om betongen får riss eller om armeringen går i flyt hvis lasten skulle øke.

Si da vi flytter armeringen x mm innover., i veldig små intervall. Da vil strekkspenningen i betongen øke og strekkspenningen i stålet minske.  
Ved en viss x får vi 2,2 (tåler 2,2) MPa på ytterfiber betong i strekk; 25 MPa (tåler 35) MPa på ytterfiber i trykk og 490 - Y (tåler 500) MPa på armering i strekk.
I dette tilstand vil betongen fortsatt, for kritisk last Q få riss på strekksiden langt før betongen knuser i trykk og før armeringen flyter i strekk.

Vi har nå faktisk Y ekstra kapasitet på armeringen, så vi burde få en noe høyere momentkapasitet med denne løsning enn hva vi hadde med den første.  (men selvsagt hadde vi hatt ennå mer om vi hadde brukt mer armering og beholdt plasseringen), men det var ikke mitt poeng.
   #14
 10     BERGEN     1
Hei

Slenger meg på jeg også

Om du ikke er kjempe dreven innen betong kan det være lurt og bygget opp pris forespørselen din ved hjelp av funksjonskrav.
Altså du skriver hva du vil ha, størrelser på garasjen, hvilke overflater du ønsker, hva gulvet inne i selve garasjen må tåle,
hvordan du ønsker at overflaten på gulvet skal vær...osv. Det vil også være naturlig at entreprenøren tar seg av prosjektering.

Når du har motatt tilbud fra entreprenør ville jeg tatt et avklaringsmøte med han\henne og gått gjennom tilbudet, og da ta alle spørmålene du måtte ha der.
Om du er happy med tilbudet og foreslåtte løsninger så lager dere en kontrakt.
God dialog mellom byggherre og entreprenør er nøkkelen til et bra produkt. Lurt og følge møtene opp med referat som sendes til begge parter så det ikke er tvil om hva som er avtalt.

Bare for og tuche innom:
Forskjellen fra B30 M60 til B35 M45 er da høyere trykkfasthet og bestandighet på sistnevnte.
B35 M45 er jo "bedre" men betong med høyere klasse vil generere mer varme i herdefasen da denne inneholder mer sement, dette kan være gunstig for noen konstruksjoner og ugunstig for andre.
Mer varme kan by på utfordringer.

Betong er som nevnt tideligere ekstremt god på og motstå trykk, men har problemer med strekk, det er denne problematikken man må armere seg "utav".
Et betonggulv vil "leve" og man armerer dette normalt med armeringsmatter, er gulvet stort må det ofte lages rissfuger, altså fuger i gulvet som spenningene kan slippe ut gjennom.

En MF45 B35 er en betong som er tilsatt luft, og er dermed mer mostandsdyktig mot frost. (Etter den har herdet)
Altså om det vannet som er i betongen fryser på et punkt vil dette ekspandere inn i hulrommene som luftboblene har laget og betongen vil da i teorien ikke "sprenges"


For betong i garasjeveggene dine vil det normalt sett være nok med en B30 M60 betong. Spruter det fex sjøvann osv over garasjen bør man vurdere bestandighetsklassen.



NB: Tolleranseklassen for overflate for et normalt betonggulv heter PB og stålglatting er nok det du blir mest fornøyd med.


Håper det var litt matnyttig God helg:)