604
16
2
Pris på vei
260
0
Hei. Har per dags dato en vei på sikkert over 12 prosent stigning.
Og ønsker og legge om veien.
Nye veien blir på ca 160 meter. Og stigning på 1-2 prosent ca.
Området veien skal gå er det tynn skog. Delvis min tomt og delvis en annen.
Der den kommer ut ved hoved vei , er det ett bolig hus. Noe krav for avstand til det huset veien må legges?
Noen som har laget en ordentlig vei og har ca pris på dette? Skal ikke være asfalt.
Og hvilket topplag burde man gå for for å få minst vedlikehold?
Før bandt man jord/grus med noe form for oljete bindemiddel. ? Eller husker jeg feil.
Og ønsker og legge om veien.
Nye veien blir på ca 160 meter. Og stigning på 1-2 prosent ca.
Området veien skal gå er det tynn skog. Delvis min tomt og delvis en annen.
Der den kommer ut ved hoved vei , er det ett bolig hus. Noe krav for avstand til det huset veien må legges?
Noen som har laget en ordentlig vei og har ca pris på dette? Skal ikke være asfalt.
Og hvilket topplag burde man gå for for å få minst vedlikehold?
Før bandt man jord/grus med noe form for oljete bindemiddel. ? Eller husker jeg feil.
Hvis en skal ha håp om at dette skal holde uten årlig vedlikehold må en forsøke med krum profil på veien slik at vann renner av til kantene. Men på hytte vei lyktes en aldri med dette, for stor slitasje i hjulspor slik at vannet samlet seg der og gravde ut veien flere steder hver høst. Har hatt asfalt på veien, det har holdt så tror en samlet har spart mye på at en nesten ikke trenger vedlikehold. Er grunnen dårlig må asfalt rehabiliteres innimellom. Ellers holder det jo lang tid (et sted jeg vet om mer enn 50 år)
Så valg av oppbygging er viktig. Entreprenører i vårt hytte område kan ikke dette.
Men ingen som husker hva de brukte/bruker til og binde støvet med?
Kalsiumklorid fåes i 25 kg sekker, 25 kg sekker på hel pall og storsekkk 1000 kg, på Felleskjøpet. Storekk er desidert rimeligst, men må oppbevares helt tørt, ellers har du en hel klump med salt.
Et fint alternativ er knust asfalt. Bor du i nærheten av anlegg som selger slikt, og får det spredd av en om kan kunsten, så får du et veldig bra belegg som ikke støver og som etterhvert blir nesten like fast som asfalt. Det kommer som både frest og knust, knust er finest og setter seg best. Renner ikke bort ved regn og som sagt nær ingen støving.
De forsøkte seg med freseasfalt i veien her men alt for tynt til at det ble noe som varte. Men det luktet asfalt når vi gikk der om sommeren i varmen.
Vi har drøyt 2km hyttevei som vi mer eller mindre drifter selv. Her har det blitt brukt subbus i alle år, med gjentagne og til dels voldsomme problemer ved regnskyll. I fjor gikk deler av veien så å si i total oppløsning under et meget kraftig uvær. De partiene, bl.a. den veibiten jeg refererer til lenger opp, som har grovere grus, er overhodet ikke berørt av utvasking. Noen klager dog over at den er litt grov å kjøre på. Pest eller kolera.
Når det gjelder oppbygging av den veien jeg skrev om, er det grøfter på siden, som er mellom 1/2 m og 1 meter dype og tilsvarende brede. Dette medfører uttørking ned i dypere veilag, noe som sikkert er grunnen til den gode veistandarden.
Problemet med knust/frest asfalt er om det kjøres tungt brøyteutstyr som ikke tar hensyn og kjører som det skulle vært vanlig asfalt. Da varer den ikke lenge.
Dustex, antakelig. www.dustex.no