708    7    2  

Sikkerhetstiltak - pigging / lastbilkjøring

 117     Akershus     0
Har behov for noen som har innsikt i HMS i forbindelse med grunnarbeider - pigging og bortkjøring av steinmasser.

En tomt som vi må gå forbi for å ha adkomst til vår bolig pigges. De benytter en stor gravemaskin med pigghammer festet. Mellom arbeidsstedet og der personer (barn) går er det satt opp en enkel bygggjerde uten dekke. I "Håndbok for utfører av bergsprengningsarbeid" (http://nff.no/wp-content/uploads/2014/11/Haandbok_08.pdf) leser jeg at pigging må gjøres i sikker avstand til personer - kan dette tallfestes? Jeg har opplevd å få stein mot huset på 8m avstand til arbeidet i tillegg til at steinsprut har kommet på gående (småtteri, men likevel usikker hva som er greit)

Neste spørsmål; Veien opp til anleggsområdet er ca 3,5m bred med ca 0,5m gress på hver side så busk/gjerder. Veien er ca 120m lang, der lastebiler med henger rygger de 120m til anleggsområdet. Hvilken forholdsregler skal gjøres ved slik kjøring? Igjen er det adkomst til flere boliger - slik at det ikke er mulig å ta seg frem via annen adkomst. Hva er vanlig prosedyre for slik arbeid - og evt. hvilken krav stilles?

Har tatt opp HMS med de som jobber samt de som er ansvarlige - der vi hadde kommet frem til at personer skal vinkle/skape øyekontakt med mannskapet - der mannskapet skal gi tydelig tegn og la personer passere uten at maskiner/lastebiler er i bruk - det fungerer ikke i praksis da man ender opp å vente i lang tid før man får tegn tilbake (han driver med pigging og følger med der). Videre har vi bedt om hjelpemann ved rygging uten å ha blitt hørt. De har derimot valgt å ikke kjøre med henger på lastebilen mens barn går til og fra skolen. Hva er krav her, og hva er fornuftig?

Jeg tror ikke det vil skje noe (lav sannsynlighet) men *dersom* noe skjer kan det ha svært store følger (høy risiko). Dermed er jeg opptatt av å få sannsynligheten for hendelser så nær 0 som er mulig men er usikker på om jeg krever for mye eller om dette er helt rimelig å forvente.

Takker for all hjelp.
Siste redigering: Wednesday, November 1, 2017 6:37:06 PM av irongrid

   #1
 75     1
Jobber ikke med HMS til daglig, men vil påstå jeg har litt innsikt. Byggherreforskriften pålegger bl.a byggherren å påse at det gjennomføres risikoanalyser som en del av planleggingen og kontinuerlig under arbeide, samt at risikoreduserende tiltak gjennomføres. Det stilles ikke spesifikke krav til avstand o.l
Vil påstå at 3.person skal oppnå øyekontakt/vinke når en vil passere er et svakt tiltak hvis det ikke finnes noen fysiske barrierer (gjerde e.l) i tillegg.
Hvis du synes arbeidet ikke utføres på en sikker måte vil jeg anbefale deg å kontakte arbeidstilsynet og få de med deg ut på befaring/uanmeldt besøk.
   #2
 317     0
Hvorfor ikke bare kontakte arbeidstilsynet og få dem ut på en befaring?
Ring eller send en epost hvor du tar opp dine bekymringer så tenker jeg de kommer ganske raskt.
Jeg jobber med HMS (dog ikke bygg og anlegg) og ser dessverre eksempler på slurv og slendrian stadig vekk og et tilbakevendende problem er at all verdens risikoanalyser og sikkerhetsreduserende tiltak ikke er verdt papiret det er skrevet på når det ikke følges av utførende personell. 

Forklaringen er som regel: "glemte det", "tar for lang tid" og selvsagt "det går jo ikke an å følge alt dette og samtidig få gjort noe".

Dersom det var meg ville jeg kontaktet arbeidstilsynet umiddelbart og forlangt stans i arbeidet inntil de har befart området.

Og som nevnt over: vinke når man vil passere er ikke godt nok. Hva om det kommer en besøkende eller annen person som ikke kjenner disse avtalte "prosedyrene"?
  (trådstarter)
   #3
 117     Akershus     0
Takk for svar.

Jeg har nå vært i kontakt med arbeidstilsynet som svarte at de kun har med saker som har med ansatte å gjøre - de kan ikke gjøre noe i forhold til risiko for tredjeparter. De anbefalte meg å ringe til kommunen, men visste ikke hvilken avdeling som har med dette å gjøre - evt. ta kontakt med politiet.

Det har skjedd flere hendelser og har begynt å dokumentere alt - men ser at arbeiderne blir sure og velger å ta mindre hensyn.

Noen som har innspill i forhold til videre kontakt med kommunen, evt. annen innfallsvinkel hos arbeidstilsynet. Jeg spurte om dette med HMS, men igjen var dette mot arbeidstakere og ikke tredjeparter?
   #4
 3,277     I huset mitt     0
Det er jo nå 1 uke siden første post, og jeg antar at denne piggingen ikke vil pågå for alltid. Er det mye pigging så blir det jo dypere og dypere sånn at ev sprut på avveie minsker naturlig etter som arbeidet skrider frem.

Det høres jo ut som om de har tatt noe hensyn med å ikke kjøre meg henger på lastebil ved mye annen trafikk, samt at de forsøker å stanse/tilpasse jobben etter trafikken.
Risiko blir aldri 0, men alle (også de som jobber der) ønsker selvsagt å unngå noen form for skade.

Husk at det blir ofte sure miner og dårlig stemning (og veeeeldig lite samarbeide) om du skal prøve å "ta" firma/de som jobber der på noe etc, så forsøk å se på løsninger sammen med de som driver på istedet.Wink

Du kan jo høre om de har mulighet til å opparbeide midlertidig snuplass for lastebiler på byggeområdet, etc. -Da minsker risiko bra ved at de ikke rygger bilene inn.
Videre så er det jo mulig å ev høre med naboer i gata/gata bortenfor om eks barn som rusler alene kan gå over tomter/plener i denne perioden fremfor på denne veien?

Byggjerde rundt kan også kles/gjøres tett for innsyn, etc. Dette vil hindre barn (og voksne!) å hele tiden titte inn på aktiviteten og heller fokusere på veien.Wink
   #5
 317     0
Det stemmer vel forsåvidt det arbeidstilsynet sa, nemlig at de jobber mest opp mot risiko og helse for ansatte. Da ville jeg kontaktet politiet eller muligens statens vegvesen og tatt opp bekymringene med dem. Det viktige for deg er at du dokumenterer din kontakt med tilsyn, politi osv slik at dersom en uønsket hendelse skulle oppstå vil du kunne vise til at bekymringsmelding ble sendt. Slik jeg tolker TS handler det ikke om å "ta" noen, men rett og slett at utførende firma må ta nødvendig hensyn. Dersom dette fører til at jobben tar lenger tid så får det bare gjøre det, det viktigste er at alle kommer trygt frem og hjem. Her har landbasert industri fremdeles svært mye å lære fra oljebransjen!
  (trådstarter)
   #6
 117     Akershus     0
Takk for bidrag.

Hibrofly - Hadde ting vært så enkelt. Huset vårt er uten alternativ adkomst for gående eller biler. Snuplass er det på ingen måte plass til for lastebil. Det er skråning på den ene siden av veien og anleggsplass på den andre. Med ca 0.5m grusgang å gå langs. Byggegjerde er det langs veien på motsatt side av grusgang. Lastebilene står i veien og graver laster over gjerdet. Vi har hatt møte med byggherre samt epost utveksling flere ganger uten bedring. Nå velger de å ikke kjøre mens jeg er hjemme noe jeg opplever er greit for meg men ikke andre som skal til/fra oss. Det blir å skjule problemet fremfor å ta tak i den.
   #7
 3,277     I huset mitt     1
Takk for bidrag.

Hibrofly - Hadde ting vært så enkelt. Huset vårt er uten alternativ adkomst for gående eller biler. Snuplass er det på ingen måte plass til for lastebil. Det er skråning på den ene siden av veien og anleggsplass på den andre. Med ca 0.5m grusgang å gå langs. Byggegjerde er det langs veien på motsatt side av grusgang. Lastebilene står i veien og graver laster over gjerdet. Vi har hatt møte med byggherre samt epost utveksling flere ganger uten bedring. Nå velger de å ikke kjøre mens jeg er hjemme noe jeg opplever er greit for meg men ikke andre som skal til/fra oss. Det blir å skjule problemet fremfor å ta tak i den.

Nytt løsningsforslag: Kanskje du kan foreslå for byggherre at hele veien stenges for annet enn kun anleggskjøretøy i byggeperioden?? Bilene til de som bor langs veien kan dere jo parkere annet sted/på utsiden av denne 120m veien. Og så at det anlegges en midlertidig sti på baksiden av husene for folk/unger/besøkende, etc.

Med en sånn løsning blandes ikke anleggstrafikk og vanlige folk/unger/personbiler, og det er god avstand til alle utenforstående ifm ev sprut fra pigging.
-Risiko senkes betraktelig/tilnærmet null, og ev ulempe for dere som bor der overgår vel den ikke økte sikkerheten til barna og andre?