247
3
0
Stort avvik på støpt plate ifm tilbygg på hytte
3
Gran
0
Hei folkens. Vi trenger noen gode råd i forbindelse med en vanskelig sak dom har oppstått under tilbygg av vår hytte. I forbindelse med tilbygg på hytta skulle det støpes en plate på 600cmX493 cm. Forskaling, støping og bygging av tilbygg gjøres av samme firma. Ved arbeid på hytts i dag oppdager vi at platen er på 585cmX493 cm. De 15cm som mangler har resultert i et mindre vaskerom/teknisk rom samt mindre gang. Tilbygget er ikke stort og alle rom hadde den planlagte størrelsen for å dette bestemte behov. Det inneholder vask/tekn rom, bad, toalett, gang og soverom. Platen er allerede støpt og yttervegger og reisverk til delevegger satt opp. Varmekabler vann og avløp er lagt i støpen og det er følgefeil på det meste av dette pga feil mål på plata. Eventuelle endringer vil medføre mye pigging for flytting av vegger vann og avløp samt at varmekabler må legges på nytt før nytt gulv støpes. Målsatt arbeidstegning er ikke til å misforstå. Da jeg ringte byggmester i dag sier han at han var klar over feilen men hadde glemt å si ifra. Synes dette er veldig spesielt og lurer på hvorfor de har fortsatt med delevegger når de er klar over at målene er feil på plate. Tips til fremgangsmåte/dialog med byggmester mottas med takk.
Be entreprenør komme med en skisse der dine behov dekkes kan jo hende han har en løsning som er like god som din. Men flytte ut veggen høres det jo ut som han må gjøre. Kan han f.eks øke arealet ytterligere og kompensere for gale opstikk og innervegger på den måten ?
Som inngang til møtet med byggmester ville jeg ha gjort veldig klart for meg selv den absolutte minimums-løsningen jeg er villig til å godta, hvis noen. Jeg ville også hatt klart for meg de konkrete argumentene/behovene for den opprinnelige løsningen. Jeg ville så bedt byggemester om en konkret plan / tiltak for hvordan han mener dine opprinnelige behov (fortsatt) kan imøtekommes - skriftlig med en tidsfrist. Dersom svaret fra byggmester ikke kan aksepteres OG det heller ikke er mulig å bli enige om en mulig minimums-løsning er du/dere i en reklamasjons-/klage-situasjon.
Videre løp da kan være f.eks. forbrukerombud el - uansett veldig viktig at all kommunikasjon/informasjon er skriftlig dokumentert for videre prosesser.