jaf
   #11
 6,176     tromsø     0
Betong fra bil kan være blandet 45-60min. Derfor har den så gode egenskaper.

  (trådstarter)
   #12
 194     0
Da må man vel ha retarderende tilsetningsstoff? 60 min i blenderen hjemme blir vel litt for lenge uten?
jaf
   #13
 6,176     tromsø     0
Det var bare for å illustrere at en sekk tørr betong virker umulig å få flytende, slik betongen fra betong bil er. Det er 2 forskjellige produkter. Bland en sekk i 20 minutter i blander og prøv konsistens. Om den blir mer slik du vil ha den. zippy anbefaler lenge blandetid. Og en kraftig vibrator hjelper også. 
   #14
 4,057     Sørlandet     0
Nja 5-6min pr sekk med skikkelig tohåndsblander får ganske bra flyt. Så lenge du ikke skal sparkle med driten da;)

Betong fra bil er noe helt annet og kan ikke sammenlignes men f.eks b45 mf(ett eller anna)på hele synk 240 virker og seig….
   #15
 322     Sørlandet     0
Såvidt jeg kan huske fra skolebenken så danner SP en film rundt sementpartiklene. Takket være filmen får partiklenes ytre flate samme ladning, og da holder partiklene seg fra hverandre, hvilket øker flyten (og burde øke muligheten å ta opp vann også, da sementpartiklene får større effektiv overflate om de ikke klumper seg).
jaf
   #16
 6,176     tromsø     0
Når jeg før blandet fliselim, skulle den helst ha konsistens som soft is. Får å få det til, måtte en blande fliselim 1 gang. Vente 20-25 min og så blande den opp igjen. Så ble det rett. Fukten trenger tid på å gå inn i blandingen. Mengde SP for en sekk burde være 1 teskje per sekk ?
  (trådstarter)
   #17
 194     0
Usikker på mengden SP til flislim hvis det var det du tenkte på. Til betong skriver sika 0,2-2% SP i forhold til sementinnholdet. Noen gamle ringrever jeg har pratet med sier det bare er å slumpe oppi til er fornøyd med massen

TSt
   #20
 13,730     0
Heydi KZ som tilsetning når en blander selv gir overraskende stor endring i konsistens er min erfaring. Men trengs ikke nødvendigvis til vanlig bruk men hvis en har litt utfordrende bruk kan en godt benytte dette.