Problemet er at man vet vel aldri hva et forsikringsselskap ser etter eller påstår når det gjelder en sak om vannskade,råte,sopp eller slikt når et uhell oppstår.
Så det er vel slik at når en gjør det meste av egeninnsats på et bad så gjør man jo det man vet og klarer ellers henter inn fagkyndig hjelp, da går det vel som regel bra med det meste? :)
[hr]Administrator: diskusjonen om ROT-fradrag (og svart-/hvitt arbeid) er flyttet hit
Jeg hadde en takstmann på besøk denne uken. Han kunne fortelle meg følgende. Fra og med til sommeren, eller neste år (husker ikke helt) blir en takst erstattet med en boligsalgsrapport. Takstmann fortalte noen interessante punker de blir pålagt å utføre i en gjennomgang i boligen. Dersom et bad har innbygd armatur, skal de borre et kikkehull i motstående vegg for å inspisere og se etter fukt. Bad blir også rangert etter tall, hvor 1 er best. Vet ikke hvor langt ned denne skalaen skal gå.. Men når et bad er over 5 år, får den karakter 2. Dersom badet er utført av ikke faglærte, (altså selv), får den automatisk karakter 2 uansett om badet er 1 uke eller 2 år gammelt.
Idag så står det en artikkel i Nettavisen om dette med at takst er verdiløst. Også litt rundt dette med Tilstandsrapport. Legg merke til uttalelsen fra boligmegleren som vil anbefale sin selger om å ikke selge til noen som krever Tilstandsrapport.... Her er artikkelen: http://www.na24.no/article3738134.ece
Synes dette med taksrapporter er godt oppsummert i følgende sitat fra artikkelen:
Det er i forventningen om at den enkle taksten skal være nettopp tilstandsrapport at man kan bli skuffet.
For øvrig har jeg ikke så mye til overs for tilstandsrapporter heller. De er mer fyldige, men er etter mitt syn ikke særlig bedre egnet som grunnlag for å gjøre et boligkjøp. Som regel er flere av momentene i vurderingen avskrevet med at takstmannen ikke har nødvendig kompetanse. Det gjelder særlig elektro og VVS. Ellers foretas det mye "visuell inspeksjon", blant annet når det gjelder tak og drenering.
Konklusjonen er selvsagt at man må ta ansvar for sine egne handlinger. Vil man ha et ordentlig grunnlag for å bruke millioner av kroner på et hus eller en leilighet må man enten ha bygningsteknisk kompetanse selv eller sørge for å la seg bistå av folk som har det. Legg til en solid dose realitetsorientering når det gjelder hva slags uforutsette problemer som kan dukke opp i en brukt bolig. Da begynner man å nærme seg et grunnlag man kan fatte en beslutning på.
Kjøper man brukt bolig har man jo uansett aldri papirer på tidligere arbeider.
Man skal ha papirer på el installasjon, samsvarserklæringen er et verdipapir.
Man skal i teorien, men i praksis skjer ikke dette.
Jo, det hender, men ikke ofte. Mediene omtaler temaet hyppigere nå enn tidligere, og det hender at spørsmålet stilles på feks visninger ved salg av bolig.
Mht dokumentasjon så vil jeg heller kjøpe et hus med et bad bygd av amatøren med en ringperm med bilder og en 2'er fra takstmannen enn en papirlapp med firmanavn på fra et rørleggerfirma på at dette såkalt er gjort etter våtromsnormen.
Og for TS, fra Sintef Byggforsk får du alle figurene til våtromsnormen for noen hundrelapper (3 eller 4). Sammen med figurtekstene som også står der så får en mye gratis kontroll på at en ikke tenker feil når en skal til å lage noe selv. Kombineres dette med datablad/teknisk godkjenning fra leverandører så kommer en langt i å gjøre en god jobb (og desverre kanskje bedre enn det mange proffene gjør det). Det er selvfølgelig gunstig å ha gjort litt før, men er en helt uten erfarig så går det jo an å prøve å finne en med kunnskap som kan hjelpe til underveis med råd og tips (og så svarer jo mange her på BB også).
Når ble samsvarsærklæringen på elektriske installasjoner innført? Og når ble tilsvarende innført i forhold til bad og våtromsnorm?
Litt greit å vite, jeg antar at det er lite meningsfylt å be om samsvarsærklæring hvis man kjøper bolig i original tilstand fra før en viss dato, på samme måte som eldre hus i beste fall har "midlertidig brukstillatelse" og ingen ferdigattest av den enkle grunn av at man ikke hadde funnet opp de papirene da arbeidet ble utført.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Ja, som når jeg har etterspurt det de gangene jeg/vi har kjøpt bolig. Har bare blitt sett rart på.
Samsvarseklæring har vel heller ingen funksjon fem år etter at arbeidet med ble utført...Så ved kjøp av brukte boliger har den svært begrenset verdi.
Det har en funksjon i og med at (ny) eier av boligen vet at et registrert firma har utført installasjonen. Forsikringsselskaper har også fått økt fokus på el anlegg de siste årene. Det er vel ingen hemmelighet at "papirer" blir stadig mer inntredende i hverdagen, men hvordan det vil håndheves i fremtiden er ikke lett å si. Sannsynligvis vil dagens ordning bestå (evt) inntil FEL revideres på nytt. Pr. dags dato plikter utførende firma å oppbevare kopi av samsvarserklæringen i 5 år.
Siste redigering: Monday, January 13, 2014 9:52:49 PM av sOPp
Så det er vel slik at når en gjør det meste av egeninnsats på et bad så gjør man jo det man vet og klarer ellers henter inn fagkyndig hjelp, da går det vel som regel bra med det meste? :)
[hr]Administrator: diskusjonen om ROT-fradrag (og svart-/hvitt arbeid) er flyttet hit
Idag så står det en artikkel i Nettavisen om dette med at takst er verdiløst. Også litt rundt dette med Tilstandsrapport. Legg merke til uttalelsen fra boligmegleren som vil anbefale sin selger om å ikke selge til noen som krever Tilstandsrapport....
Her er artikkelen:
http://www.na24.no/article3738134.ece
For øvrig har jeg ikke så mye til overs for tilstandsrapporter heller. De er mer fyldige, men er etter mitt syn ikke særlig bedre egnet som grunnlag for å gjøre et boligkjøp. Som regel er flere av momentene i vurderingen avskrevet med at takstmannen ikke har nødvendig kompetanse. Det gjelder særlig elektro og VVS. Ellers foretas det mye "visuell inspeksjon", blant annet når det gjelder tak og drenering.
Konklusjonen er selvsagt at man må ta ansvar for sine egne handlinger. Vil man ha et ordentlig grunnlag for å bruke millioner av kroner på et hus eller en leilighet må man enten ha bygningsteknisk kompetanse selv eller sørge for å la seg bistå av folk som har det. Legg til en solid dose realitetsorientering når det gjelder hva slags uforutsette problemer som kan dukke opp i en brukt bolig. Da begynner man å nærme seg et grunnlag man kan fatte en beslutning på.
Byggebolig på Facebook |
Og hvor flink du er til å sette deg inn i ting.
Jo, det hender, men ikke ofte. Mediene omtaler temaet hyppigere nå enn tidligere, og det hender at spørsmålet stilles på feks visninger ved salg av bolig.
Samsvarseklæring har vel heller ingen funksjon fem år etter at arbeidet med ble utført...Så ved kjøp av brukte boliger har den svært begrenset verdi.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Og for TS, fra Sintef Byggforsk får du alle figurene til våtromsnormen for noen hundrelapper (3 eller 4). Sammen med figurtekstene som også står der så får en mye gratis kontroll på at en ikke tenker feil når en skal til å lage noe selv. Kombineres dette med datablad/teknisk godkjenning fra leverandører så kommer en langt i å gjøre en god jobb (og desverre kanskje bedre enn det mange proffene gjør det). Det er selvfølgelig gunstig å ha gjort litt før, men er en helt uten erfarig så går det jo an å prøve å finne en med kunnskap som kan hjelpe til underveis med råd og tips (og så svarer jo mange her på BB også).
Og når ble tilsvarende innført i forhold til bad og våtromsnorm?
Litt greit å vite, jeg antar at det er lite meningsfylt å be om samsvarsærklæring hvis man kjøper bolig i original tilstand fra før en viss dato, på samme måte som eldre hus i beste fall har "midlertidig brukstillatelse" og ingen ferdigattest av den enkle grunn av at man ikke hadde funnet opp de papirene da arbeidet ble utført.
Det har en funksjon i og med at (ny) eier av boligen vet at et registrert firma har utført installasjonen. Forsikringsselskaper har også fått økt fokus på el anlegg de siste årene. Det er vel ingen hemmelighet at "papirer" blir stadig mer inntredende i hverdagen, men hvordan det vil håndheves i fremtiden er ikke lett å si. Sannsynligvis vil dagens ordning bestå (evt) inntil FEL revideres på nytt. Pr. dags dato plikter utførende firma å oppbevare kopi av samsvarserklæringen i 5 år.