17,131
22
1
Gressklipper og olje.
22,342
Akershus
0
Igår klarte jeg å gjøre det man ikke skal gjøre med gressklippern sin.
Jeg overtok en fin klipper i aluminium med 4hk Briggsmotor. Kanskje ikke nyeste modell, men solid.
Den hadde ikke vært så driftsikker og hadde stoppet for tidligere eier. Jeg tenkte at det var forgasserfeil eller noe slikt. Jeg fylte tanken med litt ny bensin og fyrte opp. Jeg klippet i minst ti minutter før turtallet gikk ned og maskinen stoppet. Jeg tittet inn i tanken og så at den var nesten tom. Jeg fyller på ny bensin og drar i snoren. Den satt helt fast. Først da legger jeg merke til at motoren er mye varmere enn normalt. Jeg sjekker så oljen, dvs jeg sjekker peilepinnen. Det er ikke olje på maskinen!
Så da lærte jeg noe igår: Briggsmotorer trenger olje, og sjekk oljen før du bruker en (ny/fremmed) maskin.
Hva lærer jeg idag?
Jeg overtok en fin klipper i aluminium med 4hk Briggsmotor. Kanskje ikke nyeste modell, men solid.
Den hadde ikke vært så driftsikker og hadde stoppet for tidligere eier. Jeg tenkte at det var forgasserfeil eller noe slikt. Jeg fylte tanken med litt ny bensin og fyrte opp. Jeg klippet i minst ti minutter før turtallet gikk ned og maskinen stoppet. Jeg tittet inn i tanken og så at den var nesten tom. Jeg fyller på ny bensin og drar i snoren. Den satt helt fast. Først da legger jeg merke til at motoren er mye varmere enn normalt. Jeg sjekker så oljen, dvs jeg sjekker peilepinnen. Det er ikke olje på maskinen!
Så da lærte jeg noe igår: Briggsmotorer trenger olje, og sjekk oljen før du bruker en (ny/fremmed) maskin.
Hva lærer jeg idag?
Jeg har tenkt å se om forgasseren fra maskinen som skar seg passer på denne motoren. (og om motoren ikke har tatt skade av å stå noen år.) Hvis den passer bytter jeg motor. Et annet problem er at motoren som skar seg ikke har "dødmannsstopp". Det har Stiga motoren. Det kan sikkert kobles ut.
Sikkert lurt å legge opp en bryter på håndtaket for å bryte tenninga, ellers kan det bli vanskelig å stoppe. Særlig hvis det ikke er gassregulering på håndtaket.
Jeg har lyst til å sette inn en skjult bryter som forbikobler hele mikkmakket for feilsøkingstilfeller og tømming av oppsamlerene. Det kan jo være greit at det er der om jeg skulle ha en klippevikar. Den har heldigvis ikke svinghjulsbrems, men den kan vel midlertidig settes ut av funksjon med en låsesplint med ring og et strategisk velplassert hull?
De må ikke kostes på dyr olje, har med godt hell brukt mineralsk SAE 30 olje fra biltema, men korrekt olje koster ikke stort.
Svinghjulsbremsen fikser du med noe spiker, ståltråd, solinter eller no, gjør det før du kobler av wiren.
Ledningen inn på den stopper motoren ved kortslutning til jord, den ble tidligere koblet på gassen.
Det er rimelig simple motorer, og deler er billig, men brukte motorer er enda billigere.
Du kan også flytte over alt fra den gamle stiga-motoren, det passer etter min erfaring over på alle små sideventilere.