Forutsetninger: Stanga er 12m og veier 110kg. Svingpunktet ligger 1,5 m over bakken.
Har regnet i værst tenkelige situasjon, dvs at stanga ligger helt horisontalt. Du vil da få et moment rundt svingpunktet på 4860N (ql^2 / 2 der q = 90 N/m). Dette må du holde igjen med bilen din ved hjelp av en vekstang på 0,75 meter. (Ikke 1,5 meter, for kreftene virker 45 grader inn på endepunktet). Dvs du må holde igjen 6480N med bilen din.
Si at bilen din veier 1200kg og står på asfalt. Friksjonskoeffisienten på tør asfalt ligger mellom 0.7 - 0,9. Dvs at bilen din kan holde minst 1200kg * 9,81 m/s^2 / 0,7 = 8240N.
Dvs du fint holder igjen flaggstanga under gitte forutsetninger. :)
Hvis du i tillegg har noen som tar i mot stanga etterhvert som den kommer ned er du safe.
Ps: om det er grusvei har den en friksjonskoeffisient på 0,4-0,55. Dvs bilen din kan teoretisk, i værste fall, bare holde igjen 4708N. Da må du ha noen som tarimot tidlig.
Er det tatt høyde for at ei flaggstand som regel er smalere i topp enn i bunn, dvs at vekta ikke er likt fordelt utover hele dens lengde? Dvs den er kjegleformet og ikke rørformet.
Nei, dette er regnet på en rørformet stang med jevnt fordelt last på 90 N/m, (110kg / 12m) * 9,81m/s^2), over hele stanga. Dvs en værre situasjon enn det vil være i praksis. Men vi ingeniører regner alltid worst case scenario.
... eller du legger tauet dobbelt og får halv kraft på bilen og ekstra friksjon i tauet.
Med 8000N skal man ha ganske solid tau også.
6480N tilsvarer 660kg som henger fritt i et tau. Så ville brukt en stropp, vet ikke helt hva forskjellige vanlige tau har i bruddstyrke.
Men som sagt, dette er worsk case der stanga ligger helt horisontalt og kreftene er største. Som nevnt ellers i denne tråden kommer man langt med en som løfter/tar imot samtidig.
Bare en OBS, OBS! Gamle stålstenger kan ha svakheter etter rustangrep. Stå derfor aldri rett under stanga uten å ha full fokus på å kunne hoppe unna om den skulle knekke.
Selvfølgelig var ikke Landcruiseren direkte problemet. Tauet klarte ikke påkjenningen. Videre tror jeg ikke påkjenningen var god for bolten og flagstangfestet forøvrig.
Men - har man kraftig kjetting og god clutch er det bare å kjøre på. Jeg ville gjort det på en tryggere måte.
Selvfølgelig var ikke Landcruiseren direkte problemet. Tauet klarte ikke påkjenningen. Videre tror jeg ikke påkjenningen var god for bolten og flagstangfestet forøvrig.
Men - har man kraftig kjetting og god clutch er det bare å kjøre på. Jeg ville gjort det på en tryggere måte.
Enig med deg i det. Tenkte bare at bilen kan være en enkel løsning på en sikkerhetsbarriere hvis man skulle gjøre det manuelt.
Hvordan fikk de flaggstenger på 100- 200kg ned og opp i gamle dager - uten Biltema, Claes, Landcruisers, elektriske taljer og Forvarets redningsLeopard? ;D
Legg merke til at for å reise en stang på 120kg trenger du bare å kunne løfte 60 kg i første løft om du reiser den om nedre bolt.
Hvordan fikk de flaggstenger på 100- 200kg ned og opp i gamle dager - uten Biltema, Claes, Landcruisers, elektriske taljer og Forvarets redningsLeopard? ;D
Selvfølgelig var ikke Landcruiseren direkte problemet. Tauet klarte ikke påkjenningen. Videre tror jeg ikke påkjenningen var god for bolten og flagstangfestet forøvrig.
Men - har man kraftig kjetting og god clutch er det bare å kjøre på. Jeg ville gjort det på en tryggere måte.
Nå er det snakk om nedsenking av stanga. Da holder med totalt utslitt clutch også - bare bremsene fungerer. (Jeg regner med at han har planer om å ta ut bolten som holder stanga oppe, fremfor å prøve å trekke stanga overende.)
Slipp stanga så langt ut nede som du synes du har kontroll med den med et "friksjonstau".
Sett opp husstigen som en 4m høy gardintrapp og sett denne på tvers av og tett inn til stanga på stativsiden.
Fest et tau i stanga ved stigen, gjennom en blokk i en tverrstokk på de nest øverste trinn og la taljeløperen gå fra stanga, gjennom blokka til foten av mastefundamentet. Dermed vil det bli nær vertikal last i stigene. Bruk friksjonsmetoden og slipp stanga ned. Med en stangvekt på 120 kg vil du få et maks strekk i tauet på ca 120 kg når stanga er helt nede.
Siste redigering: Thursday, May 24, 2012 2:55:54 PM av KjellG
Er det tatt høyde for at ei flaggstand som regel er smalere i topp enn i bunn, dvs at vekta ikke er likt fordelt utover hele dens lengde?
Dvs den er kjegleformet og ikke rørformet.
6480N tilsvarer 660kg som henger fritt i et tau. Så ville brukt en stropp, vet ikke helt hva forskjellige vanlige tau har i bruddstyrke.
Men som sagt, dette er worsk case der stanga ligger helt horisontalt og kreftene er største. Som nevnt ellers i denne tråden kommer man langt med en som løfter/tar imot samtidig.
Bare en OBS, OBS! Gamle stålstenger kan ha svakheter etter rustangrep. Stå derfor aldri rett under stanga uten å ha full fokus på å kunne hoppe unna om den skulle knekke.
Men - har man kraftig kjetting og god clutch er det bare å kjøre på. Jeg ville gjort det på en tryggere måte.
Enig med deg i det. Tenkte bare at bilen kan være en enkel løsning på en sikkerhetsbarriere hvis man skulle gjøre det manuelt.
Legg merke til at for å reise en stang på 120kg trenger du bare å kunne løfte 60 kg i første løft om du reiser den om nedre bolt.
Mer muskelkraft og mindre HMS
Nå er det snakk om nedsenking av stanga. Da holder med totalt utslitt clutch også - bare bremsene fungerer.
(Jeg regner med at han har planer om å ta ut bolten som holder stanga oppe, fremfor å prøve å trekke stanga overende.)
Sett opp husstigen som en 4m høy gardintrapp og sett denne på tvers av og tett inn til stanga på stativsiden.
Fest et tau i stanga ved stigen, gjennom en blokk i en tverrstokk på de nest øverste trinn og la taljeløperen gå fra stanga, gjennom blokka til foten av mastefundamentet. Dermed vil det bli nær vertikal last i stigene. Bruk friksjonsmetoden og slipp stanga ned. Med en stangvekt på 120 kg vil du få et maks strekk i tauet på ca 120 kg når stanga er helt nede.