15,914    13    2  

Tykkelse på belegningsstein

 119     Fredrikstad     2
Hei. Lurer på å stenlegge, og har fått anbud. Firmaet foreslo Benders tromlet gråmix i 50mm tykkelse. Denne skal tåle biltrafikk. Jeg trodde det var 60mm som var vanlig (men ser at Benders har stein i tykkelse 40-50 og 60mm). Ikke det at det kommer så mange lastebiler inn i min gårdsplass, men trodde at 60mm lå mer stabilt og var det som folk pleide å bruke? Noen der ute med erfaringer?
Han skulle ha 3000,- ekstra for å legge 60mm stein. Gårdsplassen er 130m2.

Er det vits å legge disse 3000,- ekstra på bordet, eller skal jeg bare høre på fagmannen og godta hans ord?
Jeg regner med at grunnarbeidet blir likt, uavhengig om han legger 50 el 60 mm.

   #1
 74     0
Akkurat tykkelsen på steinen kan jeg ikke svare deg på.
Men jeg er nysgjerrig på prisen de tar for jobben??
Vi skal legge tilsvarende størrelse hos oss neste sommer.
   #2
 419     0
50 vil jeg tro holder, men 60 holder sikkert bedre  ;D.
Jeg får litt sånn følelse med slike dimensjoner (jeg mener 60 var "standard" før) er for at produsenten skal kunne holde prisen nede pr kvadratmeter og virke billig.
Jeg hadde bare lagt de 3 ekstra på bordet..better safe than sorry.

   #3
 3,387     0
40 mm er beregnet på steder uten biltrafikk, 50 mm er der du kun vil kjøre inn en personbil og 60 mm det tåler at du ruller inn en lastebil på det.
Jeg har hatt en femtitonns betongbil med max last inne på 60 mm stein som jeg har lagt selv. Ikke en eneste stein knakk. Og det er verdt noen kroner ekstra å vite at steinen tåler det som det kan bli aktuelt å rulle innpå.

Det er litt generelt beskrevet selv om underlaget og særdeles fugingen og kvalteten på betongen de er støpt av selvsagt spiller inn.

På en gårdsplass ville jeg ofret de ekstra kronene de vil ha for å legge en litt tykkere stein.
  (trådstarter)
   #4
 119     Fredrikstad     0
Mini76: Pris for 130m2 med 50mm tromlet gråmix hos meg: 75k inkl mva.
Det innbefatter også 5 meter med vannrenner("avløp"), løfting av 13 løpemeter granitt (omramming av blomsterbed), samt grunnarbeid og legging. For meg med ti tommeltotter er det vel en ok pris, fikk ett anbud for 5 år siden på 69k, så tror jeg går for denne. Har gode referanser, samt at jobben gjøres hvitt, med garanti.
   #5
 24     Tønsberg     0
Hei.

Når det gjelder belegningsstein på arealer der det skal være lett eller tung trafikk er det en tommelfinger regel hentet fra NBIF "Største lengde dividert med tykkelse skal være
mindre eller lik 4."

Altså lengden på steinen er også en viktig faktor, vår tynneste tromlet gråmix steinen våre er 21x14x5,5 cm.
21/5,5 = Faktor 3,81 denne anbefaler vi til arealer med lett trafikk som feks parkeringsplasser adkomstveier osv.

Vår tykkeste stein i tromlet gråmix er 21x14x7 cm.
21/7 = Faktor 3 denne anbefaler vi til arealer med tung trafikk.

Jeg ville også sjekket med leverandør at belegninssteinen er godkjent iht. standard NS/EN eller DS/EN 1338

Ellers så er grunnarbeidet og nøyaktighet ved legging av stein veldig viktig uansett tykkelse på stein, samt at man fyller på fugesand av god kvalitet, (kvartssand 0-4mm.) mellom fugene, og lar denne sette seg  før man kjører noe tungt på belegget.
Signatur
   #6
 661     Bærum     0
Hva bør egentlig gjøres av grunnarbeid før man legger belegningsstein i en oppkjørsel med leiregrunn? Hvor dypt bør man grave, og hva fyller man opp med før man legger steinen?
   #7
 24     Tønsberg     0
Hei om du følger denne artiklen så står grunnarbeidet og prosessen godt beskrevet :
http://www.belegningsstein.info/show.aspx?id=142

Det eneste jeg vil legge til er at i leirgrunn vil det være nødvendig å legge inn isolasjonsplater med fiberduk under for å skille massene og forhindre telehiv.
Signatur

   #8
 24     Tønsberg     0
Vi får en del spørsmål i nettbutikken rundt dimensjonering av belegningsstein i forhold til å kunne anvende arealet til biloppstillingsplass eller ankomstvei så derfor drar jeg opp denne tråden igjen.

Jeg noterer meg også at noen leverandører reklamerer med kjøresterke belegningsstein på dimensjoner som definitivt ikke er å anbefale.

En enkel regel er å ta lengden delt på tykkelsen, du skal da få en verdi som er 4 eller mindre.

Vær også klar over at det er et akseptabelt avvik i produksjonen på tykkelsen på inntil 3 mm. dette avviket kommer pga slitasje i formene.

Så når vår tynneste stein er 21x14x5,5 cm med en verdi på 3,8 cm så kan de komme ned på minstemål som er 21x14x5,2 cm som da får en verdi på 4 noe som er minstekravet til områder med lett trafikk.

På områder med tung trafikk og belastning anbefales 6-7 cm tykkelse.

Og noe som er like viktig som belegningssteinen er grunnarbeidet, kombinert med korrekt legging, fugeavstand på 2-5 mm og god fugesand, gjerne ovnstørket kvartssand.
Signatur
   #9
 135     Oslo     0
Hei Miljøstein, hvilke dimensjoner er det du definitivt ikke anbefaler som du refererer til?