3,655    5    0  

Underlag- belegingsstein

 119     Fredrikstad     0
Stenleggerfirma har begynt å stenlegge gårdsplassen. Underlaget er sprengstein med pukk/sand ovenpå. Helt øverst er det singel. Tomta/gårdsplassen ble opparbeidet i 91, så massene har nok pakket seg godt sammen. Ble dog overrasket over at firmaet ikke har tenkt å fjerne singelen, men legge subbus/steinmel rett på, og så komprimere. Er dette vanlig ??? Tykkelsen på singellaget er vel alt fra 1 cm til 5cm, mulig de fjerner noe der singellaget er som tykkest. Har gode referanser på firma, men ble litt usikker nå. Trodde ikke man fikk pakket/komprimert singel like godt som man får gjort med pukk.

   #1
 22,342     Akershus     0
Egentlig skal du ha singel under et tynt lak med mel fordi det drenerer bra. Dette er riktig fremgangsmåte.
  (trådstarter)
   #2
 119     Fredrikstad     0
Takk for svar. Aldri sett singel vært nevnt i alle disse monteringsanvisningene som produsentene har på hjemmesidene sine, derfor ble jeg i tvil. Men da satser vi på det går bra :-)
   #3
 241     Rogaland     0
Stemmer dette altså?

Jeg har ikke mye erfaring i å legge stein, men skal legge ganske mye til våren, så har prøvd å lese meg opp på diverse forum.

Så dette er altså en god måte?

Jeg har sprengstein, veigrus/sand og singel på toppen. Trenger jeg ikke ta vekk singelen da? (bare komprimere den?)
Signatur
   #4
 3,387     0
Det spiller egentlig ikke all verdens rolle hva en har under så lenge det oppfyller noen kriterier.

Det må telesikres
det må drenere
det må være ett settelag øverst
Det må være stabilt

Så kan dette lages på mange ulike måter. Om det er godt nok gjort ser en ikke før etter flere år og tung belastning. På gårdsplassen min på forrige hus turde jeg å la en 50 tonns betongbil kjøre inn på plassen. Ikke en stein knakk. Det er ikke bare underlaget som gjør, men fugingen må være riktig slik at steinene fordeler kraften utover.

Likevel var det EN ting som klarte ta knekken på det. En eldre Patrol lang utgave diesel. Eieren av den lot bilen stå og gå varm en halvtime minst hver dag før han kjørte. Den vibreringen dieselmotoren gav og den tunge bilen første til at der hjulene stod sank steinene litt ned. Ikke så veldig mye men nok til at det ble synlig.

Dette er noe en skal være obs på. Eldre dieselbiler særlig er som en diger tung hoppetusse. Blir de stående på samme sted time etter time, uke etter uke, måned etter måned vil de presse underlaget litt sammen. Pass på at de parkeres litt forskjellige steder så går det bra.

   #5
 3,210     Vestlandet     0
Det er også en fordel å legge steinen med bittelitt fall slik at vannet renner av.