Ja det er riktig elektrikern. Leste i feil rubrikk i skjemaet. Det er som du sier en Kraus & Naimer bryter. Type B11,- modellnavnet brukes ikke i dag. Jeg har vært i kontakt med K&N og fått typebetegnelsen som er CA10 A441 600 EG, og de kaller den motorbryter. Den andre store fabrikanten på vribrytere Elektra-Tailfingen kaller sine for Dahlander-bryter. Alle lagerførte brytere på nettet(norge/utlandet) av denne typen har for liten frontplate til å kunne festes på maskinen. Brytere for større effekt har igjen for stor frontplate. De små er 48x48, mens jeg trenger 64x64. Må sikkert spesialbestilles og er nok svindyr for en privatmann å kjøpe i Norge.
Ja det er riktig elektrikern. Leste i feil rubrikk i skjemaet. Det er som du sier en Kraus & Naimer bryter. Type B11,- modellnavnet brukes ikke i dag. Jeg har vært i kontakt med K&N og fått typebetegnelsen som er CA10 A441 600 EG, og de kaller den motorbryter. Den andre store fabrikanten på vribrytere Elektra-Tailfingen kaller sine for Dahlander-bryter. Alle lagerførte brytere på nettet(norge/utlandet) av denne typen har for liten frontplate til å kunne festes på maskinen. Brytere for større effekt har igjen for stor frontplate. De små er 48x48, mens jeg trenger 64x64. Må sikkert spesialbestilles og er nok svindyr for en privatmann å kjøpe i Norge.
Her er koblingskjemaet:
Har du sjekket ebay? Ligger mye brytere med C10 ute, men litt usikker på akkurat hva som ønsker hos deg.
Ja har vært gjennom ebay.uk.com.de og ditto på amazon og utenlandske elektrobutikker . CA10 bryterne har de små rammene dessverre, - men takk for innspill.
Gå til en som graverer skilt og bare bytt skiltet, ikke skiltrammen. Ta med den gamle så fikser de det. Prøv hos en låsesmed, de driver ofte også med gravering av skilt til industribruk.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Da er det meste pusset og rengjort. Rigget meg til i garasjeboden og brukte fastmontert hånddrill med diverse stålbørster. Polerskiven fra Biltema fungerte ypperlig.
Brukte Autosol til polering
Basen ble pusset ned til bart metall og må grunnes. Resten av maskinen tenker jeg å lakkere rett på eksisterende maling.
Ny hurtigchuck og morsekon-overganger fra Rhom, bryter, kabelgjennomføring og diverse.
Lakk i original RAL-farge. Det som skal lakkeres skal jeg rengjøre med silikonfjerner.
Nå skal girhuset rengjøres for fett og maskinen lakkeres. Har enda ikke bestemt meg for type fett og olje jeg skal bruke. Mye diskutert på nett og mange meninger om det. Mulig jeg bare bruker universalt litiumbasert smørefett fra Jula...
Flott prosjekt! Men jeg er litt overrasket over at det fins noen som liker hurtigchuck. Har dere noen slags nøkkel til den i tillegg? Den vi har på verkstedet her har jeg maltraktert med rørtenger for at borra skal sitte, og jeg har god lyst til å smelte den om til brevvekt.
He he:D. Ja denne ble kjøpt ny for kr. 215,- på ebay-Usa. Original Kraus Naimer. Front og bryter er dog for lite. Har derfor bestilt en større bryter fra Hong Kong (ebay), som jeg tar fronten av. Ny bryter ligger på 1500-2000 i Norge. Innmaten i den gamle bryteren er nok egentlig helt ok. tenker jeg.
Flott prosjekt! Men jeg er litt overrasket over at det fins noen som liker hurtigchuck. Har dere noen slags nøkkel til den i tillegg? Den vi har på verkstedet her har jeg maltraktert med rørtenger for at borra skal sitte, og jeg har god lyst til å smelte den om til brevvekt.
Nei, ingen nøkkel. Har kun erfaring med mange års bruk av Metabos Futuro chuck. Den har aldri feilet. Ellers er det vel spørsmål om pris/kvalitet og slitasje? I utenlandske forum er det Jacobs og Rhom som gjelder, og satset derfor på sistnevnte som fortsatt lages i Tyskland.
Ser på de første bildene at det er grease i girkassen. Det synes jeg er rart. Ville tro det skal være olje. Tror jeg ville vurdert girolje. Det bruker jeg på dreiebenken.
Oppussingen ser jo veldig bra ut. Blir spennende å se sluttresultatet.
Det er som du sier en Kraus & Naimer bryter. Type B11,- modellnavnet brukes ikke i dag.
Jeg har vært i kontakt med K&N og fått typebetegnelsen som er CA10 A441 600 EG, og de kaller den motorbryter. Den andre store fabrikanten på vribrytere Elektra-Tailfingen kaller sine for Dahlander-bryter.
Alle lagerførte brytere på nettet(norge/utlandet) av denne typen har for liten frontplate til å kunne festes på maskinen. Brytere for større effekt har igjen for stor frontplate. De små er 48x48, mens jeg trenger 64x64. Må sikkert spesialbestilles og er nok svindyr for en privatmann å kjøpe i Norge.
Her er koblingskjemaet:
Har du sjekket ebay? Ligger mye brytere med C10 ute, men litt usikker på akkurat hva som ønsker hos deg.
CA10 bryterne har de små rammene dessverre, - men takk for innspill.
Rigget meg til i garasjeboden og brukte fastmontert hånddrill med diverse stålbørster.
Polerskiven fra Biltema fungerte ypperlig.
Brukte Autosol til polering
Basen ble pusset ned til bart metall og må grunnes. Resten av maskinen tenker jeg å lakkere rett på eksisterende maling.
Ny hurtigchuck og morsekon-overganger fra Rhom, bryter, kabelgjennomføring og diverse.
Lakk i original RAL-farge. Det som skal lakkeres skal jeg rengjøre med silikonfjerner.
Nå skal girhuset rengjøres for fett og maskinen lakkeres.
Har enda ikke bestemt meg for type fett og olje jeg skal bruke. Mye diskutert på nett og mange meninger om det. Mulig jeg bare bruker universalt litiumbasert smørefett fra Jula...
Men jeg er litt overrasket over at det fins noen som liker hurtigchuck. Har dere noen slags nøkkel til den i tillegg? Den vi har på verkstedet her har jeg maltraktert med rørtenger for at borra skal sitte, og jeg har god lyst til å smelte den om til brevvekt.
He he:D. Ja denne ble kjøpt ny for kr. 215,- på ebay-Usa. Original Kraus Naimer. Front og bryter er dog for lite. Har derfor bestilt en større bryter fra Hong Kong (ebay), som jeg tar fronten av.
Ny bryter ligger på 1500-2000 i Norge.
Innmaten i den gamle bryteren er nok egentlig helt ok. tenker jeg.
Nei, ingen nøkkel. Har kun erfaring med mange års bruk av Metabos Futuro chuck. Den har aldri feilet. Ellers er det vel spørsmål om pris/kvalitet og slitasje?
I utenlandske forum er det Jacobs og Rhom som gjelder, og satset derfor på sistnevnte som fortsatt lages i Tyskland.
Ser på de første bildene at det er grease i girkassen. Det synes jeg er rart. Ville tro det skal være olje. Tror jeg ville vurdert girolje. Det bruker jeg på dreiebenken.
Oppussingen ser jo veldig bra ut. Blir spennende å se sluttresultatet.