Bare pass på at en vaskemaskin normalt har transport sikring ikke sikkert verkstedet er begeistret å få den levert uten slik i bruk. Og vaskemaskin er tung husker jeg fra vi flyttet inn her
Som regel så står de feilsøkings-metodene som er forventet av forbruker, i brukermanualen. En titt der gir ofte pekepinn på hva man kan sjekke selv og ev utbedre. Dette gjør produsenten for at forbruker selv kan løse de enkle problemene helt selv uten å koste noe til andre. De aller fleste skjønner det, men selvsagt er det unntak.
Trådstarter sier at det er ingen hjelp å få i manualen. Alt ser ut til å være iorden, også etter noen gode tilleggstips på dette forum. Da gjenstår det jo bare å tilkalle proff hjelp.
Måten trådstarter skriver innlegget sitert meg, gir meg inntrykk av at det fort kan ligge noe annet bak problemet eller andre grunner til at man unngår å få servicebesøket. Kanskje det er en gryende mistanke hos trådstarter at dette ikke er produksjonsfeil? Eller tidligere historie med verksted/tekniker gir grunn til å tro at dette kan bli vanskelig.... Derav mitt spørsmål (som noen syntes var vanskelig).
Anyways, man kan gjøre slik bergho anbefaler og ta maskinen selv til verkstedet. -Da sparer man jo dette oppmøtet og tid hjemme for tekniker. Lurer man på om man selv har forårsaket problemet, ja så sparer man i alle fall endel kroner på den måten.
Mye spennende tanker og teorier du kommer opp med. Poenget mitt med denne tråden er som sagt å få forslag til ting jeg kan sjekke ut på egenhånd så jeg slipper å vente i 11 dager på en tekniker. Saken er allerede meldt inn, og jeg venter tekniker om en uke.
Hvis du gidder å søke opp manualen på denne maskinen så skjønner du kanskje at den er til liten hjelp når det eneste en som forbruker blir fortalt å gjøre er å sjekke filteret i bunn av maskinen, noe jeg renser hver 3. mnd.
Jeg er heller ikke ute etter å få vite hvordan jeg skal frakte vaskemaskinen til verkstedet selv. Forøvrig har du ikke kommet med ett eneste tips i denne tråden, kun diskutert reklamasjoner og garantier.
så lenge du har sjekket det du har sagt du har sjekket, så burde ikke det koste deg noen ting, innenfor reklamasjons tiden på 5 år.
jeg skjønner godt om service mannen kommer, og ser at alt fra filter til div ting er fullt av dritt, eller sila på vanntilførsel er full av dritt, at du da får beskjed om bruker feil, og får en saftig regning
som sagt, vent på service mannen, vil tro at dette ikke er noe du kan ordne selv. siden maskinen tydeligvis går i nød modus, så tyder det jo på en lekasje, som nevnt over, slik at maskinen kobler ut vannet og stopper og tømmer den.
Fordelen her er jo at feilen virker veldig rar. Virker jo som hjernen er delvis blåst. Så lenge en ikke kan tenke seg en årsak til at dette skal kunne skje så er sjansen for at det er brukerfeil / vanglende vedlikehold mye mindre.
Derfor mener jeg noen kunne se på denne. Har reperert oppvaskmaskin før i dag, av og til blir det mere utfordrende enn en tror, her var det to feil både at maskinen flommet over (proff maskin) og at det var lekarsje inne i denne.
Det er en liten del over såpe skuffe. Som velger om vannet skal gå i kammer for forvask, hovedvask eller skylling. Det er en del til 300 kroner. Den er mekanisk. Den kan gi opp. Da kan maskin kanskje oppdage det, og gå i nødmodus. For at maskin skal vaske rett, må vannet gå i rett kammer. Hører du at delen styrer vann i rett kammer ? Motor og kraftige ting, pleier å virke.
Som regel så står de feilsøkings-metodene som er forventet av forbruker, i brukermanualen. En titt der gir ofte pekepinn på hva man kan sjekke selv og ev utbedre. Dette gjør produsenten for at forbruker selv kan løse de enkle problemene helt selv uten å koste noe til andre. De aller fleste skjønner det, men selvsagt er det unntak.
Trådstarter sier at det er ingen hjelp å få i manualen. Alt ser ut til å være iorden, også etter noen gode tilleggstips på dette forum. Da gjenstår det jo bare å tilkalle proff hjelp.
Måten trådstarter skriver innlegget sitert meg, gir meg inntrykk av at det fort kan ligge noe annet bak problemet eller andre grunner til at man unngår å få servicebesøket. Kanskje det er en gryende mistanke hos trådstarter at dette ikke er produksjonsfeil? Eller tidligere historie med verksted/tekniker gir grunn til å tro at dette kan bli vanskelig.... Derav mitt spørsmål (som noen syntes var vanskelig).
Anyways, man kan gjøre slik bergho anbefaler og ta maskinen selv til verkstedet. -Da sparer man jo dette oppmøtet og tid hjemme for tekniker. Lurer man på om man selv har forårsaket problemet, ja så sparer man i alle fall endel kroner på den måten.
Mye spennende tanker og teorier du kommer opp med. Poenget mitt med denne tråden er som sagt å få forslag til ting jeg kan sjekke ut på egenhånd så jeg slipper å vente i 11 dager på en tekniker. Saken er allerede meldt inn, og jeg venter tekniker om en uke.
Hvis du gidder å søke opp manualen på denne maskinen så skjønner du kanskje at den er til liten hjelp når det eneste en som forbruker blir fortalt å gjøre er å sjekke filteret i bunn av maskinen, noe jeg renser hver 3. mnd.
Jeg er heller ikke ute etter å få vite hvordan jeg skal frakte vaskemaskinen til verkstedet selv. Forøvrig har du ikke kommet med ett eneste tips i denne tråden, kun diskutert reklamasjoner og garantier.
Hehe, det dukker opp noen som deg innimellom.
Du har jo fått en del tips på ting å sjekke, samt du har uttrykt bekymring om at ting ikke vil være dekket av reklamasjon. Dette basert på tidligere erfaringer, noe som nok står klarere og klarere frem hvorfor nå.
Mine innlegg har gått på tema rundt reklamasjon og hva som vanligvis er forventet av forbruker å sjekke før man reklamerer. Noen innlegg går ikke alltid direkte til trådstarter, dette er et forum hvor man finner tips og lærdom også utenom selve saken direkte.
Du har fått tips fra bergho om hvordan du selv kan få raskere fix av problemet med å frakte maskinen selv til verksted.
Ønsker man ikke dette, så får man vente på tekniker dukker opp på hjemaddressen. Det er jo mulig du ikke står først i køen hos tekniker.
Synes igrunn tråden sklir vel mye ut med alt kranglingen om reklamasjoner og slikt. Det er mer interessant å få tips om hva som kan være galt og hvordan feilsøke, mens en venter på at tekniker får tid til å komme. Mener jeg da.
Mitt råd om å sjekke pressostat er basert på at jeg en gang hentet en defekt vaskemaskin, der vedkommende hadde solgt den, men fikk den i retur for at den ikke virket. Jeg fant ut at den som hadde kjøpt den fraktet den liggende i bilen, uten å ha transportsikring montert. Dette førte til at det ble slitt hull på slangen til pressostat, slik at maskinen aldri fikk vite at den faktisk tok inn vann. Maskinen tok inn vann i cirka to minutter, før den så pumpet alt ut igjen. Dette for å unngå å ta inn for mye vann.
Jeg har snart hatt den i 10 år, og den fungerer fortsatt fint. Egentlig en drittmaskin (Ariston Hotpoint), men den skal brukes til den ikke klarer mer. Dagens maskiner har mer komplisert styring enn de eldre, og jeg har inntrykk av at mange av disse feiler grunnet hjernekrøll (feil på styringskort), så kan kanskje like gjerne være der feilen ligger, men jeg har mine tvil.
Merket Ariston er nevnt ovenfor. Det skrives at Ariston er "egentlig en drittmaskin" som har fungert fint i 10 år. Javel!
For noen måneder siden "snublet" jeg over en Ariston AVL 145 EU CO, årgang 2005. Den står i et lokalt forsamlingshus og brukes til å vaske mopper. Styreforkvinnnen klagde høylydt over vaskemaskinen og skulle kaste den. Jeg tilbød å ta en kikk. Jeg renset lofilteret, fra nettet tok jeg ut bruksanvisningen på norsk, la en kloss under et av beina (slik at den ble stående støtt) og kjørte gjennom en vask. Alt gikk bra. Forklaringen på problemene var den manglende bruksanvisningen, slik at ingen av damene (en norsk og noen utenlandske) ikke visste skikkelig hvordan maskinen skulle brukes. De visste heller ikke hvilket rom i vaskeskuffen som skulle fylles med vaskepulver og maskinen hadde danset rundt på vaskerommet, inntil den, som nevnt, ble støttet opp med en kloss.
Jeg tar med meg rådet om pressostaten og er således klar til å reparere når noe skjer med denne maskinen
Mye spennende tanker og teorier du kommer opp med. Poenget mitt med denne tråden er som sagt å få forslag til ting jeg kan sjekke ut på egenhånd så jeg slipper å vente i 11 dager på en tekniker. Saken er allerede meldt inn, og jeg venter tekniker om en uke.
Hvis du gidder å søke opp manualen på denne maskinen så skjønner du kanskje at den er til liten hjelp når det eneste en som forbruker blir fortalt å gjøre er å sjekke filteret i bunn av maskinen, noe jeg renser hver 3. mnd.
Jeg er heller ikke ute etter å få vite hvordan jeg skal frakte vaskemaskinen til verkstedet selv. Forøvrig har du ikke kommet med ett eneste tips i denne tråden, kun diskutert reklamasjoner og garantier.
jeg skjønner godt om service mannen kommer, og ser at alt fra filter til div ting er fullt av dritt, eller sila på vanntilførsel er full av dritt, at du da får beskjed om bruker feil, og får en saftig regning
som sagt, vent på service mannen, vil tro at dette ikke er noe du kan ordne selv. siden maskinen tydeligvis går i nød modus, så tyder det jo på en lekasje, som nevnt over, slik at maskinen kobler ut vannet og stopper og tømmer den.
Derfor mener jeg noen kunne se på denne. Har reperert oppvaskmaskin før i dag, av og til blir det mere utfordrende enn en tror, her var det to feil både at maskinen flommet over (proff maskin) og at det var lekarsje inne i denne.
Hehe, det dukker opp noen som deg innimellom.
Du har jo fått en del tips på ting å sjekke, samt du har uttrykt bekymring om at ting ikke vil være dekket av reklamasjon. Dette basert på tidligere erfaringer, noe som nok står klarere og klarere frem hvorfor nå.
Mine innlegg har gått på tema rundt reklamasjon og hva som vanligvis er forventet av forbruker å sjekke før man reklamerer. Noen innlegg går ikke alltid direkte til trådstarter, dette er et forum hvor man finner tips og lærdom også utenom selve saken direkte.
Du har fått tips fra bergho om hvordan du selv kan få raskere fix av problemet med å frakte maskinen selv til verksted.
Ønsker man ikke dette, så får man vente på tekniker dukker opp på hjemaddressen.
Det er jo mulig du ikke står først i køen hos tekniker.
Det er mer interessant å få tips om hva som kan være galt og hvordan feilsøke, mens en venter på at tekniker får tid til å komme. Mener jeg da.
Mitt råd om å sjekke pressostat er basert på at jeg en gang hentet en defekt vaskemaskin, der vedkommende hadde solgt den, men fikk den i retur for at den ikke virket.
Jeg fant ut at den som hadde kjøpt den fraktet den liggende i bilen, uten å ha transportsikring montert.
Dette førte til at det ble slitt hull på slangen til pressostat, slik at maskinen aldri fikk vite at den faktisk tok inn vann.
Maskinen tok inn vann i cirka to minutter, før den så pumpet alt ut igjen. Dette for å unngå å ta inn for mye vann.
Jeg har snart hatt den i 10 år, og den fungerer fortsatt fint. Egentlig en drittmaskin (Ariston Hotpoint), men den skal brukes til den ikke klarer mer.
Dagens maskiner har mer komplisert styring enn de eldre, og jeg har inntrykk av at mange av disse feiler grunnet hjernekrøll (feil på styringskort), så kan kanskje like gjerne være der feilen ligger, men jeg har mine tvil.
Det skrives at Ariston er "egentlig en drittmaskin" som har fungert fint i 10 år. Javel!
For noen måneder siden "snublet" jeg over en Ariston AVL 145 EU CO, årgang 2005. Den står i et lokalt forsamlingshus og brukes til å vaske mopper. Styreforkvinnnen klagde høylydt over vaskemaskinen og skulle kaste den. Jeg tilbød å ta en kikk. Jeg renset lofilteret, fra nettet tok jeg ut bruksanvisningen på norsk, la en kloss under et av beina (slik at den ble stående støtt) og kjørte gjennom en vask. Alt gikk bra.
Forklaringen på problemene var den manglende bruksanvisningen, slik at ingen av damene (en norsk og noen utenlandske) ikke visste skikkelig hvordan maskinen skulle brukes. De visste heller ikke hvilket rom i vaskeskuffen som skulle fylles med vaskepulver og maskinen hadde danset rundt på vaskerommet, inntil den, som nevnt, ble støttet opp med en kloss.
Jeg tar med meg rådet om pressostaten og er således klar til å reparere når noe skjer med denne maskinen