8,329    13    0  

Hvordan er det med garanti og reparasjoner på hvitevarer kjøpt på nett?

 1,429     Enebolig     0
Hvis det blir trøbbel med en hvitevare jeg har kjøpt på nett (vurderer å kjøpe et 150-kilos uhyre av et kjøleskap sånn), vil da selgeren (eller importøren, når selgeren går konk, som Eltema i Kristiansand gjorde i fjor) måtte godta at jeg kontakter en lokal reparatør og får ham til å komme og ta seg av det, eller fins det noen "morsomme" regler som fungerer sånn at jeg kan bli nødt til å sende det tilbake til selgeren? Det ville jo være en klar "dealbreaker", for å si det på ny-norsk. Da mener jeg selvsagt norske nettbutikker, det blir litt vel mye pes å handle sånt fra det veldig store landet rundt oss som heter Ytlandet.

   #1
 3,216     0
Det er vel selger som dekker transport om noe med repareres, jeg tipper de fleste sender bud som henter det om det er ting som kjøleskap.
  (trådstarter)
   #3
 1,429     Enebolig     0
Forresten, bare for å stille nysgjerrigheten: Jeg kan spare 4000 på å hente samme skapet i Danmark (som er en koselig, liten ferjetur unna): http://www.lhhvidevarer.dk/shop/blomberg-kqd-1361-1197p.html

Hvordan ligger det an med garanti, da må jeg vel i så fall sprette ned til Danmark med det? Det er selvsagt også en dealbreaker. Men skapet er jo kult, da:

hro
   #4
 1,574     Trondheim     0
Skille litt mellom epler og pærer her

1) Norske reklamasjons bestemmelser, gjelder varer som er omsatt i Norge og for hvitevarer er hovedregelen 5 års reklamasjonsrett på mangler som skyldes feil ved varen

2) Leverandørens garantibestemmelser, som gjerne er world wide. Ofte av kortere varighet enn 1) men kan være et alternativ til å shippe varen til det landet varen ble omsatt i (i nevnte eksempel Danmark). Gjennom forhandlernettverket til leverandøren, overføres da garantien til det norske nettverket og kostnaden går i prinsippet til produsenten.

Om man ønsker å benytte seg av de tredje alternative, de lokale reklamasjonsbestemmelser i det land varen er omsatt;  etter boka skal varen deklareres ut av landet og inn igjen når man snakker om varer av en gitt verdi. Kjenner ikke kåtheten til tollere på ferga, men om man kommer med en skaphenger med hvitevarer, lønner det seg å ha papirene i orden.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 1,429     Enebolig     0
Skjønner hva du mener. Det var ikke en seriøs idé, mer nysgjerrighet. 4000 er for lite når det er noe på 150 kilo det gjelder. Men mange takk for utførlig svar!
   #6
 4     0
Hei.

Jeg ser at du skal ha samme kjøleskap som vi skal ha:) Vi har vært i kontakt med Blomberg direkte og fikk da beskjed om at de skal starte opp i Norge i løpet av April. Vi har tilgode å finne ut akkurat når og ikke minst hvor, men har sett at expert selger vaskemaskiner derfra så det burde være mulig å få kjøpt gjennom de vil jeg tro??

-Karoline
  (trådstarter)
   #7
 1,429     Enebolig     0
Skikkelig fett skap er det! Jeg har faktisk designet hele kjøkkeninnretningen fra IKEA rundt det, før jeg har fått skapet i hus... Det er Grundig som har overtatt Beko-skapene fra Wit, kan tenke meg at de også har tatt Blomberg. Men jeg er blitt litt i tvil om jeg skal ha Bomberg, for Beko kommer med en ny modell i mai (snakket med en som jobbet i Grundig) som også har isbitmaskin, vanndispenser og i praksis ser ut til å være det samme skapet.  Det kan vel være at Blomberg også blir tilgjengelig med sitt skap tidlig i mai.

   #8
 4     0
Ok..
Håper det skjer noe snart i allefall for vi har kun kjøleskuffer nå i påvente av kjøleskapet:)
  (trådstarter)
   #9
 1,429     Enebolig     0
Da er det nok litt mer hast enn for meg. Her skal det på hytta, og jeg regner ikke med å være ferdig med selve rommet før i midten av mai.  ;D
   #10
 4     0
Vet du hva det andre ligger på i pris?? Jeg SKAL ha det delt på denne måten for å ha brede hyller i kjøleskapet og nekter å betale det som f.eks lieberherr (staves det sånn?) skal ha for et tilsvarende skap. Vil også ha isbit/vanndispenser