#11
 8     0
Huff. Det ser ikke profft ut. Ikke la deg skremme av tiden. De som virkelig er flink med dette monterer en trapp på 2-3 timer, men da ser resultatet mye bedre ut:)

  (trådstarter)
   #12
 104     0
Liten oppdatering på denne saken.

Siden bildene ble tatt avdekket vi også at trinnene var missfarget. Det var en svart tone i alle trinn. Ble som med resten av trappen ikke tatt veldig seriøst på dette, men etter flere besøk av montører som ikke var interessert i å feilrette, men heller ta bilder da de mente jobben var bra nok utført, kom til slutt produksjons sjefen for Trapperingen på besøk. Han var enig med alle feil jeg har påvist, og sa de skulle ordne opp snarest. Siden den tid har vi fått utbedret den større sprekken i bilde 2 & 6, samt fått nye trinn. Vi gikk fra furu til Eik på trinn - så siden dem krever et mellomlegg på dette skjønner jeg jo godt at dette var en prioritet for dem slik at de får litt ekstra penger i kassen. Klassisk.

I siste besøk som var denne uken, dro montørene etter å ha byttet trinn og hengt opp håndlistene de tok med seg før ferien(juli) etter vi var enig med produksjonsjefen at alt skulle ordnes denne gangen. Var ikke hjemme da de var på besøk, men må ærlig si at etter besøk nummer 8, var jeg ikke veldig overasket når jeg kom hjem å så at de ikke hadde utbedret noe annet enn det dem krevde ekstra betaling for. Dette skal de ha 12.000,- ekstra for.

Sendte etter dette selvsagt en melding til byggmester om hva underleverandøren deres hadde stilt for å ordne, og fikk en målløs byggmesters svar med beklagelser. Det skal sies at byggmester og resten av huset har vært en fin erfaring, og at dette problemet ligger hos underleverandøren Trapperingen. Nevner bare så det er klart at jeg ikke prøver ikke prøver å henge ut byggmester.
Sendte kopi av e-mail til trapperingens produksjonsjef og daglig leder også hvor jeg viste til resterende feil, skuff & at full betaling er uaktuelt på dette tidspunktet ut.

Fått tilbake melding at de kommer igjen for 9'ende runde for feilretting i neste uke, men stiller meg relativt sikker på at de ikke klarer å utbedre noe særlig denne gangen da det ikke er noe som krever ekstra betaling denne gangen.
Som nevnt over har jeg sagt at det er uaktuelt med full betaling for jobben. Nå er spørsmålet hva som er rimelig prisavslag for dette. Så langt har jeg kommet opp med minst 1000,- avslag for hvert besøk + jeg sender regning etter de er helt ferdig på det malerarbeidet som må utføres.

Noen som har innspill til dette eller har vært borti noe liggnende?

Mvh
Frank Ruben
   #13
 1,696     Trondheim     3
Min anbefaling til deg er at du bør skifte «modus .
Du virker å bruke mye energi påmå klage, prate med mange personer og forsøke å få til en «riktig løsning hvor de ordner opp etter seg.

I forhold til ett helt hus er ikke dette en betydelig del av jobben - og du virker fornøyd med arbeidermt fra øvrige leverandører.

Kan du angripe dette på en annen måte? Kan du få hovedentreprenøren til å ta ansvar for å fikse dette?
Kan du la resterende stå som det er også fikse det selv senere?
Jeg ville fokusert på hva som må til for å få saken ut av verden og trappeleverandøren ut av huset (og ut av livet) mitt. Du har sikkert andre og mer fornuftige ting å drive med enn å krangle med disse...
Krev avslag, svelg noen kameler om nødvendig, men få blitt ferdig med saken.

Når du begynner å telle antall ganger de er der, og snakker om «1000 i trekk hver gang så har du skiftet fokus fra målet (å få en ok trapp) til for mye detaljstyring og krangling om kost.

Ta ett steg tilbake, si til hovedentreprenøren at du forutsettee at denne leveransen er ok ved overlevering av huset og la han gjøre jobben sin.
Om det ikke blir ok så holder du igjen en passe del av sluttsummen til hovedleverandøren også fpr han enten fikse det eller så betaler du mindre og hår nien andre til å gjøre det
(akkurat denne framgangsmåten vil kun fungere om du har en totalenteprise da)
Signatur
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Tror jeg ville kontaktet produktsjefen igjen. Han virker litt oppegående, dog uten kontroll på arbeiderne. Gi beskjed om at med 8 feilrettinger, uten at feilene er rettet, er det grunnlag for å heve kjøpet. De får to uker til for å rette alle feil. Du og byggmester krever alle ekstra kostnader dere er påført dekket, samt kr 1000 pr gang de har kommet for å rette feilene.
Om de ikke har klart dette innen fristen, heves kjøpet. Da må leverandøren tilbakebetale alt som innbetalt, i tillegg til erstatning for ekstra kostnader du/byggmester er påført. Leverandør må også dekke kostnadene dere har med å fjerne trappen.
  (trådstarter)
   #15
 104     0
Jeg kan ikke gå til produksjonsjefen for det, da jeg ikke er hans kunde - byggmester er. Jeg har kun har hatt kontakt med dem for å få saken til for å gå litt lettere fram uten byggmester som mellommann. Dette er med samtykke fra byggmester og ikke på eget initiativ. Byggmester har vært med å purre på dem da dette har tatt over 4 måneder nå.

Jeg kommer til å ta opp ved neste samtale at det blir vurdert heving. Men vil gi de denne siste sjansen før jeg tar den veien. Prisavslag på trappen blir også mellom meg og byggmester, da det er dem jeg kjøper av med Trapperingen som deres underleverandør. Noe innspill til krav på 9000,- på en trapp med anslått verdi på 52.000? Noe konkret pris har jeg ikke fått fra byggmester, men har heller ikke krevet dette. Holder per idag 30.000 tilbake fra sluttbetaling. 52.000,- er noe jeg har stilt spørsmål og fått til svar at det nok ligger i dette området.

/Frank
  (trådstarter)
   #16
 104     0
Tek, ikke helt med på hva du mener her. Jeg har hatt kontakt med Byggmester, Produksjonsjef og Dagligleder for Trapperingen. Jeg fikk beskjed om at daglig leder skulle komme å se på trappen. Produksjonsjef ble i stedet sendt uten beskjed, og har da brukt han som kontakt person, men også sendt kopi til byggmester og daglig leder for Trapperingen. Syns ikke dette er for mange personer. Syns heller ikke det er urimelig å klage med 4 måneder med uløste problemer.

Å si at dette ikke er en betydelig del av huset syns jeg er helt feil. Om jeg betaler 4.000.000 for et hus forventer jeg at ting blir gjort rett. Uansett betydning og prisklasse av hva det gjelder. Har hatt andre problemer på veien også. Men sier meg forsatt fornøyd da dette har blitt håndtert snarest mulig og på en fin måte fra byggmesters side.

Fikse dette selv senere er uaktuelt da det eneste jeg kan gjøre på min side er å skjule feil med Akryl, slik de alt har forsøkt å gjøre. Igjen, er det urimelig å kreve at det blir gjort rett med en prislapp på 4.000.000?
Har ikke kranglet med noen om kost på trappen enda. Jeg har kun nevnt at full betaling er uaktuelt - uten at det har oppstått diskusjon rundt dette. Ser ikke hvordan å telle antall ganger noen trenger tilgang til huset vi bor i for å ordne er unormalt. Hele målet her er å få en "ok" trapp. Byggmester lar jeg gjøre jobben hans, det er derfor jeg har kontakt med Trapperingen selv fra hans initiativ slik at han ikke trenger være en mellom-mann slik han var i starten. Han vil ha problemet ut av verden like mye som vi vil.

/Frank