#11
 672     Bergen     1
Her kommer bilde:



Og et nærbilde:



Tok bare 10 minutt å montere, men brukte 15 min i tillegg for å velge hvilken drill jeg skulle bruke ;D (Jeg endte opp med å bruke 18V slagtrekker).

   #12
 1,019     Rogaland     0
Hvilken metode brukte du for å velge ut drill til oppgaven?
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 55     Oslo     0
Har fortsatt ikke fått rotet meg bort til Jula, men Lurvelevens løsning virket jo ganske bra. Jeg er også veldig nysgjerrig på prisen?
   #15
 6,009     Finnmark     1
Tror ikke disse løsningene som er presentert her fungerer så godt med snø/is på....Har dere testet?

Vi har samme problemet; løsningen ble å demontere en gammel "strekkmetalltrapp" og bruke trinnene fra den.....
Signatur
HSt
   #16
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På Romerike der nattetemperaturen ofte er lav og luftfuktigheten er høy så er strekkmetallrister som rene skøytebaner. Nå finnes det et lite klips med en nylonbust som kan klipses på risten for å hjelpe til med å få grus og sand av skoene, disse hjelper også på speilglatte gitterrister.  Uten disse er gitterrister ikke brukbare under slike klimaforhold.
   #17
 249     0
En ruglete overflate dekket av is er knapt mindre glatt enn en flat overflate. Grunnen til at strekkmetallrister blir så glatte er fysikken bak hva som gjør is glatt.

De fleste kjenner til at is ikke er spesielt glatt når det er sabla kaldt, men den er utmerket å skøyte på likevel. Det som skjer er at når man utsetter is for trykk, så blir den til vann. Det er derfor isbreer renner nedover daler. Nedi isen så er det en tjukk velling som faktisk er "flytende". Vekten av personen på skoen gjør at det blir et tynt lag med vann mellom skoen og isen, og man sklir da på vann-laget som dannes. Det er også derfor smeltende is, og is med vann oppå er så veldig glatt, for det blir et tykkere vannlag. En slags vannplaning. Ei skøyte gjør at vekta fordeles på et langt midre areal, som gir raskere overgang til vann, og tykkere vann-hinne, og dermed bedre gli. I tillegg får man et skjær som man kan bruke til å sparke fra med, men det er en helt anne diskusjon.

Tilbake til poenget: Strekkmetallrister har liten overflate å fordele vekta på, dermed blir trykket høyere, vannhinnen tykkere og isen glattere. Har man sko med godt mønster vil mønsteret bremse mot kantene i strekkmetallet og motvirke effekten, men det fungerer ikke perfekt.

Disse andre løsningene som er nevnt gir samme effekt. Det er mer ujevnheter for sporet i skoene å få tak i, så man sklir mindre. Det reduserer problemet, men fikser det ikke. En helt flat såle (finsko?) vil være like glatt, om ikke glattere, på en ruglete flate. Muligens glattere siden det blir mer vekt på toppen av ruglene som vil gi en tykkere vann-hinne der skoen er inntil isen.

Eneste gode løsningene er å fjerne isen, eller forbedre friksjonen.
Det første kan gjøres ved oppvarming, eller skraping. Salt fungerer også, men salt spiser alt. Betong blir skjør, og armeringen inni ruster, tre blir grått og sprekker, stål ruster, andre metaller koroderer på sitt vis.
Gå for oppvarming om du kan. Har du vannbåren varme så trenger du en varmeveksler, og en kurs med sirkulasjonspumpe og vann med frostvæske. Varmekabler fungerer også fint. Disse løsningene kan automatiseres, og da kan du slutte å tenke på det og slutte å bekymre deg. Det er ofte verd en slant.

For å heller forbeder friksjon, kast på litt sand. strand-sand er ofte et dårlig valg, for kornene har ikke skarpe kanter. Kjøp sand fra et bergknuseverk, den er fin og skarp i kantene, eller skjell-sand. Hvis sanden er litt varm i tillegg, så smelter den litt inn i isen og lager et sandpapir av den, det er derfor lurt å la en bøtte sand stå inne i varmen. Glimrende saker. Grovere sand er bedre (større korn). Ellers så fungerer småpukk (4-8mm er maks så det ikke begynner å rulle under skoene) om mulig enda litt bedre om den varmes opp først. Den er stor til at islaget kan vokse litt uten at selve steinen dekkes. Til strekkmetall trapper har jeg ingen gode forslag. De er ekstra utsatte fordi etter en kald natt så kondenserer det og fryser på dem veldig fort. Kanskje elektriker kan koble en fase til hver ende av trappen, så kan du koble fra strømmen når den begynner å gløde? :-p  De bustene som ble nevnt hørtes lurt ut, men hvordan fungerer de med snø?

   #18
 6,009     Finnmark     0
Det er hvert fall ikke like glatt på vår strekkmetall trapp........som direkte på tretrinnene
Signatur
   #20
 46     Dal     1
Jeg har strekkmetall trapp på romerike, og kan vel si at det er den glatteste trappa jeg har vært borti noensinne!