Listene koster det samme som ordinære lister, men wirene/snørene er dritdyre...
Er du tvunget til å bruke disse wirene? Hvorfor? Kan du ikke stikke på sportsforretningen og kjøpe ordinært laksesnøre?
Ellers så jo de der svært så diskret og "naturlige" ut. Rett nok passer de ikke meg for min foreståend oppussing, siden jeg må ha plass for 12V-ledinger i taklista i tillegg, men hadde det ikke vært for det ville jeg sterkt vurdert den løsningen!
Det er bare den lille stiften/spikeren som lager merke/hull. Kan ikke utelukke at det blir noen mindre merker av selve kroken også når den hviler mot veggen/belastes med vekten av bildet, men tviler på det.
X-krok gir så godt som usynlige merker som eventuelt lett kan fylles inn med "whatever" om nødvendig når du tar dem ut av bruk. Men i en gipsplatevegg ville jeg ikke stole helt på at de kan ta vilkårlig vekt. Et klassisk oljemaleri på 90x120 cm i massiv, tradisjonell ramme blir nok litt for mye for en enkelt x-krok! (Selv med mine aluminiumslister og fiskesnøre har jeg for enkelte bilder i tunge rammer brukt to fiskesnører, med noen desimeters avstand.)
Det er ikke entydig hvor grensen går - det avhenger mye av materiale i veggen. Fotoutskrifter i 24x30 cm i klipsramme (bare glass, ingen egentlig ramme) i x-kroker er helt kurante overalt, uansett hvor spinkle vegger du har (... med forbehold om japanske vegger i tynt papir - vi snakker norske forhold )
Ekspertene sier at bilder skal henge i "øyehøyde" slik at man ser rett på bildet, men jeg synes ofte det blir finere å henge det litt høyere enn det.
Det spørs vel om det er øyehøyde når man sitter i sofaen og konverserer eller øyehøyde under et coctailparty der man spaserer rundt og snakker med den ene og den andre. Hvis vi går ut fra at folk sitter i en sofa blir det svær lavt - altfor lavt for min smak. Antar vi at folk står, går, danser... og plasserer bildene "litt høyere" enn det, blir det ganske tett opp mot taket i de fleste hjem.
Uansett betyr takhøyden i rommet en del. I en fornem Oslo vestkant-leilighet fra starten av 1900-tallet med 3,60m under taket, monterer du bildene en del høyere enn om du bor i en 70-talls-bolig med 2,40 meter under taket. Det har også å gjøre med at førstnevnte leilighet er gjerne stuene så store at du betrakter bildene på større avstand; da kan de gjerne henge noe høyere. (Du ser det ofte i gallerier: Takhøyden er større enn hjemme, rommet er stort så du står på større avstand enn hjemme, og bildene henger høyere enn du vil henge samme bilde hjemme. Dessuten er du som regel stående/gående i et galleri.)
Hvis bildene er store, som klassiske innrammede malerier - ikke fotografier printet ut i A3-format - er det også et spørsmål om hvilken del av motivet som skal være i øyenhøyde. Øynene, hvis det er et portrettmaleri? Horisontlinja, i et landskapsmaleri? Elgen, i et "Elg i solnedgang"-maleri?
For meg er det naturlig å henge mer abstraherte bilder noe høyere enn naturalistiske bilder. Skalaen fra naturalistisk til abstrakt er lang og kronglete, og jeg har diverse bilder tatt med fotoapparat men som likevel har et ganske abstrakt preg. Så her er det mye rom for tolking... Og det er min personlige oppfatning. Andre kan være uenige i dette.
Den jamne nordmann har et relativt beskjedent forhold til estetikk. Jeg ser ingen grunn til å tro at de som rusler rundt med murerskje og vater, kjører minigraver og strekker nettkabler med så mye peiling at de gjør bedre arbeid enn noen aut.inst. (ihverfall i følge dem selv) ... at de ligger markert over gjennomsnittet i så henseende.
Selv giftet jeg meg til "kunstner"-forbindelser - hadde vokst opp i et "møblert hjem" og trodde jeg var rimelig kultivert, med reproduksjoner av diverse kjente storverk på veggen, og slikt. Jeg fikk lære noe annet! Diverse underhånds-kommentarer om horribel kombinasjon av bilder, kaotisk presentasjon, og betegnelsen "Smøreri!" som indikerer at noe er ekstremt populistisk med absolutt null (eller helst negativ) etstetisk verdi, verre enn "Elg i solnedgang"...
Det ble ryddet opp på veggene i mitt hus, men jeg er 100% sikker på at de eneste som overhodet så noen forbedring var de som i det minste kunne si at noen av deres venner hørte til i "kunstner"-kretser.
Naturligvis lærte jeg gradvis noen prinsipper og retningslinjer (ikke minst for å redusere antallet oppgitte stønn over mine forslag ), og innså at en del av det faktisk er gode prinsipper og gir en langt mer tiltalende helhet. De er verdifulle kvaliteter ... forutsatt at du har lært å se etter de kvalitetene.
Ikke forvent at (amatør) snekkere, rørleggere og elektrikere har lært seg det. Enkelte har teften, men har du i omgangskretsen arkitekter, interiørarkitekter, folk som har spandert på Kunst&Håndverk, etc. etc., da får du som regel mye mer umiddelbare og klare reaksjoner. Det er ikke folk som forholder seg til slike ting for første gang, "Nei, jeg vet ikke, men når du spør...".
Samtidig vitses det om utallige profesjoner at "Spør du tre xxx-ere, får du minst fire meninger", og det gjelder for folk i estetiske fagminst like mye som for andre. For å ikke bli overkjørt må du stålsette deg. Men de fire meningene du får, er likevel bedre fundert hva du får fra folk som ikke har noen trening i å vurdere estetikk.
Så for likevel å komme med et tips: Se om du kan ordne det slik at du får inn i huset noen med rett bakgrunn. Skal du ha en uformell fest, spør om noen av vennene dine tilfeldigvis kjenner en arkitekt, interiørarkitekt, fotograf, kunstmaler, ... som du kan invitere. Etter én øl (ikke for mange), spør du, lett henslengt, om hva du burde gjøre med veggene dine. Har du hanket inn flere av det slaget, så trekk deg til siden og lytt mens de krangler om svaret. Plukk opp de argumentene du synes er gode.
Hvor høyt bør bilder henge i stua dersom man ikke har noen ting under de? Hvor høyt bør bilder henge i stua over en sofa? Jeg ønsker å sette opp bildene på veggen ved hjelp av x-kroker.
Hvor høyt bør bilder henge i stua dersom man ikke har noen ting under de? Hvor høyt bør bilder henge i stua over en sofa? Jeg ønsker å sette opp bildene på veggen ved hjelp av x-kroker.
Er du tvunget til å bruke disse wirene? Hvorfor? Kan du ikke stikke på sportsforretningen og kjøpe ordinært laksesnøre?
Ellers så jo de der svært så diskret og "naturlige" ut. Rett nok passer de ikke meg for min foreståend oppussing, siden jeg må ha plass for 12V-ledinger i taklista i tillegg, men hadde det ikke vært for det ville jeg sterkt vurdert den løsningen!
Hvordan er denne x-kroken med hensyn på inngrep: : https://m.clasohlson.com/no/X-krok-med-n%C3%A5l/Pr212652000
Byggebolig på Facebook |
Det er ikke entydig hvor grensen går - det avhenger mye av materiale i veggen. Fotoutskrifter i 24x30 cm i klipsramme (bare glass, ingen egentlig ramme) i x-kroker er helt kurante overalt, uansett hvor spinkle vegger du har (... med forbehold om japanske vegger i tynt papir - vi snakker norske forhold )
Takk for innspillene folkens.
Den jamne nordmann har et relativt beskjedent forhold til estetikk. Jeg ser ingen grunn til å tro at de som rusler rundt med murerskje og vater, kjører minigraver og strekker nettkabler med så mye peiling at de gjør bedre arbeid enn noen aut.inst. (ihverfall i følge dem selv) ... at de ligger markert over gjennomsnittet i så henseende.
Selv giftet jeg meg til "kunstner"-forbindelser - hadde vokst opp i et "møblert hjem" og trodde jeg var rimelig kultivert, med reproduksjoner av diverse kjente storverk på veggen, og slikt. Jeg fikk lære noe annet! Diverse underhånds-kommentarer om horribel kombinasjon av bilder, kaotisk presentasjon, og betegnelsen "Smøreri!" som indikerer at noe er ekstremt populistisk med absolutt null (eller helst negativ) etstetisk verdi, verre enn "Elg i solnedgang"...
Det ble ryddet opp på veggene i mitt hus, men jeg er 100% sikker på at de eneste som overhodet så noen forbedring var de som i det minste kunne si at noen av deres venner hørte til i "kunstner"-kretser.
Naturligvis lærte jeg gradvis noen prinsipper og retningslinjer (ikke minst for å redusere antallet oppgitte stønn over mine forslag ), og innså at en del av det faktisk er gode prinsipper og gir en langt mer tiltalende helhet. De er verdifulle kvaliteter ... forutsatt at du har lært å se etter de kvalitetene.
Ikke forvent at (amatør) snekkere, rørleggere og elektrikere har lært seg det. Enkelte har teften, men har du i omgangskretsen arkitekter, interiørarkitekter, folk som har spandert på Kunst&Håndverk, etc. etc., da får du som regel mye mer umiddelbare og klare reaksjoner. Det er ikke folk som forholder seg til slike ting for første gang, "Nei, jeg vet ikke, men når du spør...".
Samtidig vitses det om utallige profesjoner at "Spør du tre xxx-ere, får du minst fire meninger", og det gjelder for folk i estetiske fagminst like mye som for andre. For å ikke bli overkjørt må du stålsette deg. Men de fire meningene du får, er likevel bedre fundert hva du får fra folk som ikke har noen trening i å vurdere estetikk.
Så for likevel å komme med et tips: Se om du kan ordne det slik at du får inn i huset noen med rett bakgrunn. Skal du ha en uformell fest, spør om noen av vennene dine tilfeldigvis kjenner en arkitekt, interiørarkitekt, fotograf, kunstmaler, ... som du kan invitere. Etter én øl (ikke for mange), spør du, lett henslengt, om hva du burde gjøre med veggene dine. Har du hanket inn flere av det slaget, så trekk deg til siden og lytt mens de krangler om svaret. Plukk opp de argumentene du synes er gode.
Hvor høyt bør bilder henge i stua over en sofa?
Jeg ønsker å sette opp bildene på veggen ved hjelp av x-kroker.
Ha en god helg.
Hvilke tanker har dere om dette? : )
På forhånd takk for svar.