4,303
13
3
Elkjøp kjøkken - Tar ikke ansvar
6
0
Hei
Skriver inn her primært for å høre synspunkter på hva jeg egentlig skal gjøre for noe.
Kjøpte tilbake i oktober et Epoq kjøkken. Da jeg selv er helt grønn på kjøkken, så fikk jeg Elkjøp til å tegne det og deres samarbeidspartner Crena til å kontroll måle og kvalitets sikre den valgte løsningen, samt montere når varene var levert.
I henhold til plan og avtale skulle kjøkken stå ferdig montert 27.11.2015. Monteringen ble påbegynt 27.11.2015, men kunne ikke gjøres ferdig da benkeplate plutselig ble 3 uker forsinket ut av det blå.
27.12.2015 står fremdeles kjøkken halvferdig og til sendte benkeplater passer ikke inn i løsningen. Henholdvis for lang og for kort plate samt at kjøkken er montert skjevt.
Etter jevnlige samtaler muntlig og skriftlig med elkjøp har de i samråd med Crena konkludert med at de ikke har gjort noen feil og at alt er kundens feil, og at jeg må ordre opp selv.
De krever videre full betaling for montering og leveranse, selv om kjøkken ikke er ferdigmontert og ting ikke passer. Det var visst ikke dems skyld.
I korte trekk hevder Elkjøp at tegninger og mål er riktige og fraskriver seg ansvar, Crena på sin side hevder de har montert i henhold til tegninger og fraskriver seg alt ansvar. Fakta : Kjøkken passer ikke, men det bryr ingen av dem seg noe om.
Noen råd om hva man gjør i en slik situasjon. Er bare sliten av hele greia kjenner jeg.
Har allerede kommet dit at jeg må blande inn advokat i dette, men noen som har erfaringer med Elkjøp og Crena.
Skriver inn her primært for å høre synspunkter på hva jeg egentlig skal gjøre for noe.
Kjøpte tilbake i oktober et Epoq kjøkken. Da jeg selv er helt grønn på kjøkken, så fikk jeg Elkjøp til å tegne det og deres samarbeidspartner Crena til å kontroll måle og kvalitets sikre den valgte løsningen, samt montere når varene var levert.
I henhold til plan og avtale skulle kjøkken stå ferdig montert 27.11.2015. Monteringen ble påbegynt 27.11.2015, men kunne ikke gjøres ferdig da benkeplate plutselig ble 3 uker forsinket ut av det blå.
27.12.2015 står fremdeles kjøkken halvferdig og til sendte benkeplater passer ikke inn i løsningen. Henholdvis for lang og for kort plate samt at kjøkken er montert skjevt.
Etter jevnlige samtaler muntlig og skriftlig med elkjøp har de i samråd med Crena konkludert med at de ikke har gjort noen feil og at alt er kundens feil, og at jeg må ordre opp selv.
De krever videre full betaling for montering og leveranse, selv om kjøkken ikke er ferdigmontert og ting ikke passer. Det var visst ikke dems skyld.
I korte trekk hevder Elkjøp at tegninger og mål er riktige og fraskriver seg ansvar, Crena på sin side hevder de har montert i henhold til tegninger og fraskriver seg alt ansvar. Fakta : Kjøkken passer ikke, men det bryr ingen av dem seg noe om.
Noen råd om hva man gjør i en slik situasjon. Er bare sliten av hele greia kjenner jeg.
Har allerede kommet dit at jeg må blande inn advokat i dette, men noen som har erfaringer med Elkjøp og Crena.
Er derfor jeg må engasjere advokat da jeg ikke kommer noen vei med selskapenes kundeservice. Elkjøp sa jeg kunne få kjøpe nye varer til innkjøpspris siden det var blitt feil.
Skriv forklaring og legg med alt du har av avtaler, tegninger, bilder, ordre osv.
Da får du hjelp av en advokat innen 14 dager, tror jeg, og det koster ingenting.
Advokaten hjelper deg da å sortere og finne ut hvem som er din motpart. Han/hun forsøker å finne en løsning i forhold til motparten og legger forbrukerkjøpsloven til grunn.
Det er jo utrolig kjedelig å oppleve det du opplever. Og, kjøkken trenger man jo, så det griper inn i livet på en negativ måte.
Jeg hadde før jul et problem med Skovin, hvor jeg hadde kjøpt golv til 1200 kvm, som mistet fargen bare man tørket av det med en fuktig klut. Jeg måtte true med advokat før de ville ta noe som helst ansvar, enda saken var veldig opplagt. Helt utrolig!
Har du sagt ifra at du kontakter advokat? Det er også svært underlig at bedrifter ikke tar ansvar når feil er oppstått. Det er jo så enkelt å spre dårlige erfaringer via internett.
Dessverre finnes det maktsyke mennesker med for mye makt og for lite vett i mange bedrifter. Har du gått til øverste leder for avdelingen du kjøpte kjøkkenet? Og hvis ikke det nytter, gå høyere opp i Elkjøp kjeden. Det kan være en raskere måte å få fortgang i saken på.
Hvilken Elkjøp avdeling og Crena avdeling er dette ?
Har ikke kommet høyere en sjefen på vinterbro og det var hans forslag at jeg kunne få kjøpe på nytt til innkjøpspris, noe som jeg opplever som uforskammet da det er dem som i samarbeid med Crena har tegnet, målt og delvis montert. Om ting da blir feil så er det ikke jeg som skal dekke det.
Svaret jeg fikk da var at i følge hans tegninger så passet og stemte alt, så viss det var feil da så var det ikke demmes ansvar. Det samme svaret fikk jeg fra Crena. De monterer det Elkjøp har tegnet. Om det er feil er det ikke demmes sin skyld selv om dem har kontroll målt.
Har U formet kjøkken hos meg (montert langs vegg) og det var litt utfordring med montering når hjørner ikke er helt 90 grader og gulv har fall inn mot midten. Men med justerbare bein og litt tilpasning i bakkant av en benkeplate gikk det bra.
I tillegg hevder rørlegger at batteri umulig kan monteres slik tegningen er satt opp. Tegningen viser midtstilt mellom 2 vinduer, men rørlegger hevder det er umulig da vask er satt opp med overløps ventil der benkebatteri skal stå.
Under kontroll målingen ble det avdekket feil i min orginal tegning og eneste begrensning var plassering av oppvaskkum, vaskemaskin, batteri og platetopp. Disse måtte stå på faste plasser. Kjøkkendesigner / Selger tegnet om ihht til kontrolmåling før kjøkken ble bestilt.
Ut fra hva du sier sendte Crena inn nye tegninger til Elkjøp? Har de nye tegningene blitt feil, så må det da være Crenas ansvar. Antar du har tatt saken opp med dem ? De bør jo ha forsikring for å dekke nettopp resultatet av feil de gjør. Du har vel tegningene med dato og underskrift fra Crena håper jeg.
Mne å klare å få benkeplater som avviker så mye? Var benkeplatene slik på tegningene?
Jeg kjøpte selv Epoq-kjøkken til vårt nye hus ifjor. Men, jeg brukte Lefdal på Ski. Jeg hadde hustegninger fra arkitekten, og jeg planla selv kjøkkenet og fikk hjelp av ei som tegnet etter mine anvisninger. Min entreprenør, Vitalbygg, monterte kjøkkenet. Det eneste som var irriterende, var at distribusjonen rotet, slik at jeg måtte etterlyse benkeplatene. Så fikk jeg noen, og så oppdaget jeg at je manglet enda flere benkeplater, men de fikk jeg når jeg sa ifra.
Når kjøkkenet var levert og montert, fikk jeg oppringing fra en sjåfør som kom med kjøkkenet en gang til . Da skjønte jeg hvorfor jeg hadde fått dobbelt opp av sms'er med melding om utsatt leveranse. De gjør åpenbart feil!
Jeg er svært fornøyd med mitt Epoq-kjøkken og også oppfølgingen jeg fikk av Lefdal i Ski.
Det var bare noen hengsler som var feil med mitt, og det ble fikset raskt og greit.
Har du leid inn Crena, eller er det Elkjøp som har leid dem inn?
Hvis Elkjøp har leid dem inn er det kun elkjøp du skal forholde deg til.
Hvis du har leid dem inn (på anbefaling fra elkjøp) må du finne ut hvem som har gjort feil og rette kravet mot dem. Stemmer platemålet med tegningen er feil gjort av de som tegnet. Stemmer det ikke med tegningen er det produsenten (epoq) som har feilet. Dvs elkjøps ansvar.
En siste mulighet er at det er montert feil - f.eks ikke montert foring der tegningen sier det skal være. Da er det montør som har feilet.
Når du vet hvem som skal stilles til ansvar, så husk å informere om at de belastes prisforskjellen på take-away og hjemmelaget mat for alle måltider frem til monteringen er fullført.