9,840
2
3
Problemer med Norcool kjølehjørne
47
1
Jeg har et kjølehjørne fra Norcool, med møbelfront montert på døra. Kjølehjørnet er fra 2009. Vi har opp gjennom årene hatt store utlegg på kjølehjørnet, og hatt reperatør utallige ganger. Hovedproblemet har vært kondens som kommer og går, det legger seg mye vann på gulvet inni kjølehjørnet.
Vår reperatør sier at hovedårsaken til dette er møbelfronten som er alt for tung, og at kjølehjørnet ikke er beregnet på såpass tung front. Døra holdes dermed ikke 100% tett, og det dannes kondens. Nå sist var reperatøren innom å skiftet pakningene rundt døra. Dette hjalp noen uker, før problemet gjenoppstår. Siste forslag fra reperatøren er nå å bytte ut kjølevifta. Har ikke tro på at dette heller vil "kurere" vårt kjølehjørne.
Jeg mener kjøkkenleverandøren har levert oss en usedvanlig dårlig løsning, fristet til å kalle det "konstruksjonsfeil". Har forsøkt å ta dette opp med kjøkkenleverandøren, men de henviser til Kjøpsloven, og da vi har passert 5 år, er det ingen hjelp å få av de..
Hva vil dere råde meg til å gjøre?
Vår reperatør sier at hovedårsaken til dette er møbelfronten som er alt for tung, og at kjølehjørnet ikke er beregnet på såpass tung front. Døra holdes dermed ikke 100% tett, og det dannes kondens. Nå sist var reperatøren innom å skiftet pakningene rundt døra. Dette hjalp noen uker, før problemet gjenoppstår. Siste forslag fra reperatøren er nå å bytte ut kjølevifta. Har ikke tro på at dette heller vil "kurere" vårt kjølehjørne.
Jeg mener kjøkkenleverandøren har levert oss en usedvanlig dårlig løsning, fristet til å kalle det "konstruksjonsfeil". Har forsøkt å ta dette opp med kjøkkenleverandøren, men de henviser til Kjøpsloven, og da vi har passert 5 år, er det ingen hjelp å få av de..
Hva vil dere råde meg til å gjøre?
Siste redigering: Friday, June 23, 2017 8:58:58 PM av ChroniX
En annen greie er noen ganger luftingen rundt hjørnet som ikke er riktig, lufte suges inn under døren i en lufte rist, går videre under gulvet opp forbi aggregat og gjennom Kondensatoren som blir kjølt ned, over den sitter viften som suger luften, den går videre inn i en kanal og trekker ut over taket og ut av ventilen over døren, en feil montering her fører til for mye varme rund skapet. her snakker vi da om feilmontering.
Det er ikke lett for meg som ikke har alle data eller har sett kjølehjørnet selv, men om det er snakk om fordamperviften inne i skapet ser jeg ikke helt hva det skal hjelpe og bytte den, tenker service mannen på at han skal bytte kondensator viften på varmside til en kraftigere modell? er jeg mer tilbøyelig til å tenke at det kan hjelpe.
ekstra tips:
Stell deg inne i kjølehjørnet, lukk døren og vent et par sek. se så på magnetlisten om det er lys som kommer gjennom mellom magnetlist og karmen, den skal tette 100% vis den ikke gjør det kan det funke med og varme listen med en hårdføner også strekke listen i dybden der den ikke tetter gjenta dette til døren er helt tett
Thermocold.no og les Hvordan lage det perfekte kjølerom!
Jeg fikk Norcool kjølehjørne i 2008 og hadde store problemer med både ising og mye vann på gulvet.
I 2012 var det omtrent umulig å unngå ising. Hadde sjekket at døren tettet - intet lys synlig..
Norcool sendte meg derfor et nytt hjørne.
Dette har fungert greit inntil nylig, da kjøleaggregatet sluttet å virke. OG, eldre enn 5 år (6), så derfor intet ansvar for Norcool. Det har vært en del vann på gulvet i kjøleskapet, og det forventer jeg ikke fra et skap i denne prisklassen. Systemet for fordampning må jo være underdimensjonert?? Og det er vel ikke noen fordel for relativ fuktighet i skapet at det ligger vann utover gulvet..?
Etter å ha demontert bakveggen og sendt noen bilder til Norcool er det enighet om sannsynlig lekkasje av kjølevæske. Der er også en del grønne avsetninger i nedre fordampningsskål (oksidert kobber) som tyder på at det kan ha vært en liten lekkasje over lang tid (begrenset område med utfelling). Norcool kaller dette NORMAL irring!!!?
Ettersom jeg er ingeniør, sertifisert for varmepumpeinstallering og F-gass-sertifikat, regnet jeg med at det ville være mulig å få tilsendt service-manual. Men nei - selv ikke info om hvordan knotten for regulering av temperatur demonteres har jeg ikke fått svar på (for å sjekke og gjøre rent bak dekselet på innsiden).
Så nå skal jeg levere bakveggen med aggregatet til en reparatør (som ikke har Norcool som kunde) og be om å få en uttalelse om hvor lenge denne årringen må ha pågått (ref 5-års reklamasjonstid).
Dette til informasjon for andre frustrerte Norcool-eiere.