2,695    22    0  

Regulering av Eico kjøkkenventilator

 150     Oslo     0
Fikk installert en kjøkkenventilator med en ekstern motor fra EICO. AMT08.
Den har hastighetsregulering via noen trykknapper og/eller en fjernkontroll til 3000,-
Tenkte at den fikser du lett med en pulsbredde trafo med 0-10 Voltsinngang og en o-10 volt aktuator fra xComfort.
Forsøkte meg frem til jeg fant den ledningen som gav høyest hastighet.
Men nå går den  på ca 50 % av fulll effekt, og jeg får den ikke til å dra på mer.


Dessuten hyler den. spesielt på lave turtall.

Har disse motorene spenning på både stator og rotor, eller er det slik jeg jeg må kople in flere viklinger for å få høyere effekt?
Rød = N
Blå = 1
Hvit = 2
Orange = 3
Svart = 4
Har foreløpig koplet N og 4
Trenger jeg å kople flere i parallell for å få ut maks

SKjema/opplysnignger om motoren er vanskelig å få tak i

SKjema til original regulator ser slik ut:

Regulering av Eico kjøkkenventilator - Koplingsskjema regulator Eico.JPG - Runnerboy



Signatur

   #1
 2,435     Hordaland     0
Det er helt umulig å si noe ut i fra dette koblingsskjemaet. Ut i fra skissen ser det ut til at det står en liten trafo på kretskortet, men jeg vil anta og tro at det er kun en styrestrømstrafo. Videre ser det ut til at det er 5 releer på kortet. Ut i fra et logisk synspunkt ser det ut til at hvert relé gir spenning ut på de ulike lederne til motoren, samt ett relé for lys i ventilatoren.

Det kan være at flere releer må være trigget for å gi ulik hastighet, men det samsvarer dårlig med informasjonen på høyre side.

Ut i fra skjemaet skal ventilatoren gå med full hastighet når du gir spenning på rød + sort leder til motoren.
Signatur
KE
   #2
 3,667     Hordaland     0
Jeg anbefaller deg å åpne opp motorkassen og lese av motor-/viftemodellen på selve motorenheten. Jeg hadde en tilsvarende problemstilling nylig, det kan du lese mer om her: http://byggebolig.no/smarthus/styring-av-kjokkenventilator-via-knx?all=all

Sannsynligvis er det kun en av hatighetstilkoblingene som skal ligge inne om gangen, jeg har valgt å koble motor direkte og bypasset relekort i motorkassen. Jeg tipper det 5. releet kun legger inn N på motoren slik at motoren i standby står spenningsløst.

Edit: Ser at du har kommentert i tråden jeg linket til så da har du jo den infoen allerede Smile
   #3
 2,435     Hordaland     0
Jeg tipper det 5. releet kun legger inn N på motoren slik at motoren i standby står spenningsløst.

Relé nr 5 er antagelig tilknytt 2-leder-kabelen som går ut på høyre side sammen med tilførselskabelen. 2-leder-kabelen vil jeg tro er tilførsel til belysning i ventilatoren.

N-leder fra motor er koblet til på høyre overside på kretskortet, sammen med øvrige N-ledere. Det fremkommer som ganske sannsynlig at det er kun 1-pol brud til enhetene.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 150     Oslo     0
Takk begge to:
Det er korrekt at 5. rele går til bla/brun toleder som går til 12 volt halogen dimmer.
Da gjenstår to forsøk.

1) Parallellkople 1, 2,3 og 4.
Går det greit i noen sekunder eller kan jeg kortslutte noe?

2) Åpne motorkassa og fiske ut evt relle, og finne ID på motoren
Er de fire kablene egentlig bare en simpel form for 4-steps hastighetsregulering?
ER det sannsynlig at jeg finner en tre-polet kabel inn til motoren?

Hvordan blir jeg kvitt hylingen? Kondensator, eller forsvinner den om jeg kopler direkte til motoren?
Regulatoren jeg bruker: Vifte og miljø, SEN EVS
Signatur
KE
   #5
 3,667     Hordaland     0
Ja det kan godt være til lys, men jeg mener jeg hadde 5 releer inne i motorkassen min også. Til ditt spørsmål nummer 1 ligger svaret på etiketten på motoren din, åpne opp og finn modellnumeret, da finner du databladet som beskriver tilkoblingen, jeg ville satt pengene på at kun en av speed-ledningene skal ha strøm om gangen, om det gjør noe skade å prøve annerledes blir bare gjetting, sannsynligvis ikke. Men hvorfor ikke bare være sikker...
2. Det er nok mest sannsynlig at du finner alle fire speed ledningene helt inn til motoren. Jeg tror ikke regulatoren du bruker er rett til motoren, igjen så finner du det ut ved å åpne kassen, regulatoren du trenger har 4 trinn. Jeg endte opp med 3 trinn siden jeg ikke fant annet. Jeg ville iallefall koblet direkte til motoren.
   #6
 2,435     Hordaland     0
Hvordan blir jeg kvitt hylingen? Kondensator, eller forsvinner den om jeg kopler direkte til motoren?
Regulatoren jeg bruker: Vifte og miljø,  SEN EVS

Det kan godt hende regulatoren du har kjøpt ikke kan benyttes sammen med motoren. Det er vanskelig å svare på akkurat dette, når man ikke har kjennskap til hvilken motor som sitter i ventilatoren din.

Jeg ville forsøkt å koble 230V direkte på rød + sort leder til motoren, for å se om motoren går som normalt med full hastighet. Du vil antagelig ikke ødelegge noe ved å gjøre dette, da motoren etter all sannsynlighet er konstruert for 230V direkte (sett ut i fra regulatoren du har vist til).

Jeg ville ikke koblet spenning på flere ledere samtidig. Dersom lederne går direkte til motor, så er motoren bygget opp med flere sett med viklinger med ulikt antall polsett. Jeg vil tro at de ulike lederne derimot går til en reguleringstrafo, som igjen forsyner viftemotoren. Dette kan også gi svaret på hvorfor du opplever lavere hastighet enn forventet, samt hylingen. Dersom det sitter en reguleringstrafo i ventilatorhetten, så vil dette fungere dårlig sammen med SEN EVS regulatoren du har kjøpt.

I så tilfelle må du bestemme deg for om du vil benytte reguleringstrafoen eller ikke. Du kan eventuelt fjerne reguleringstrafoen og koble motoren direkte til SEN EVS regulatoren, under forutsetning av at EVS regulatoren kan benyttes sammen med motoren. Alternativt kan du benytte reguleringstrafoen ved å gi spenning inn på trafoen via lederne merket med 1, 2, 3 og 4. Avhengig av hvilken leder du tilfører spenning, så vil trafoen avgi ulik spenning ut til motor for å regulere hastigheten på motoren.
Signatur
   #7
 1,092     0
Eico skal ha utstyr til dette. Alt for dyr ventilator å stikke pølseklypene inni.

  (trådstarter)
   #8
 150     Oslo     0
Eico skal ha utstyr til dette. Alt for dyr ventilator å stikke pølseklypene inni.

Det ser ikke slik at iflg katalogen deres.

Men jeg har sendt dem en mail så får vi se hva de svarer
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 150     Oslo     0
Har nå sprettet opp motoeren.
Det var ikke flere kort. derimot så det slik ut:

Regulering av Eico kjøkkenventilator - DSC_0185.JPG - Runnerboy
Signatur
   #10
 119     Oslo     0
Formoder du får svar om motorens oppbygging enten vha motorplate og søk på internett, eller i svar på epost til Eico.

Jeg var imidlertid selv i den situasjon med IKEA sin Whirlpool bf-570 Luftig at jeg selv med motorplate data ikke fant motorens oppbygning. Bottom line: Rød=N, Blå m/kapasitator=1, blå+hvit=2 og sort+grå=3... Mao variasjonene i oppbygging av el.motorer er mange.
Signatur