Nå har jeg kjørt motoren med 230 volt rett på motoren. Rød og Sort. OG målte ca 200 volt over rød og sort. Andre målte verdier spenner fra ca 150 volt tl over 300 volt. Se tabellen for detaljer.
Skillet mellom rotor og stator er den klare buede linjen som sees i nedre hull på bildet over. Men jeg er like klok.
Jeg har søkt på forskjellige kombinasjoner fra motorskiltet GPz850 gav treff men ingen info. Er det noen som kan hjelp videre.
Mye taler for at denne motoren ikke lar seg styre med den regulatoren jeg har (spenningsregulering?), men trenger kanskje en form for frekvensomformer??
Signatur
Intet problem er så stort og så komplisert at man ikke kan løpe fra det. (Charles M. Schulz)
Jeg fant til slutt, og jeg som tidligere ment at BING aldri fantdet du lette etter
Produsent Dett er noe de kaller kapasitormotor Kanskje den italienske betegnelsen på : En-fase asycron induksjonsmotor Da stemmer kanskje 1152 sitt forslag
Dt vser seg at noen av lednignen byter farge underveis. det innebærer t fargekodingen som 1152 viser til stemmer overens. N = rød 1 = blå 2 =blå + hvit 3 =?? 4 = Sort + grå Dette skal j forsøke i morgen tidlig
Signatur
Intet problem er så stort og så komplisert at man ikke kan løpe fra det. (Charles M. Schulz)
Du kan jo sende en epost til produsenten og spørre de hvordan motoren skal reguleres.
Jeg er litt usikker på hva du egentlig tester nå, du skriver at du har koblet til 230V til rød og sort men måler bare 200V på rød og sort?!
Hvis motoren fungerer slik som Witt sine motorer ville jeg testet følgende: Går motoren rundt om du kobler rød og sort til 220V? Får du full fres? Går motoren rundt om du kobler rød og oransje til 220V? Litt redusert hastighet? Går motoren rundt om du kobler rød og hvit til 220V? Enda lavere hastighet? Går motoren rundt om du kobler rød og blå til 220V? Laveste hastighet?
Ett annet alternativ er å la motoren være koblet via styrekortet og kjøre den på vanlig måte, da kan du for eksempel kun koble de lederene nevnt over og se om motoren kun går på den ene hastigheten, det bør være en safe måte å teste på.
Har testet: Rød og sort ca Halv fart Rød og oransje litt saktere osv Jeg må altså finne kombinasjonen av flere ledninger for å få full fart
En av ledningene må altså gå til en kondis, evt ekstra spole. Kondisen er der, men hvordan kople?
Å kople på originalt reguleringskort og måle, kan være en god ide. Utfordringen er at induksjonsmoterer , som navnet sier, induserer egne felt også i de spolene som ikke er i bruk, så målinger på slike motorer er for viderekommende.
I strømløs tilstand er det ingen kontakt mellom ledningene, så jeg tror ikke jeg løper særlig risiko ved å forsøke meg frem. (Dette prosjektet ligner litt på "Fysikk på roteloftet", for de som husker nrk i svart-hvit.)
Signatur
Intet problem er så stort og så komplisert at man ikke kan løpe fra det. (Charles M. Schulz)
Har nå målt strømsatt originalt styringskort, UTEN motor. RØD er N
Trinn 1 Blå ledning switcher i et kort øyeblikk, ( kanskje 500 millisek. sannsynligvis opp til over 200 V. Men med mitt billige multimeter kan jeg bae gjette) Øvrige ledninger svinger på 10 - 20 Volt.
Trinn 2 HVit ledning konstant 230 volt. Øvrige 10 - 20 volt
Trinn 3 Orange ledning konstant 230 volt, Øvrige 10 - 20 volt
Trinn 4 SOrt ledning, konstant 230 volt, øvrge 10 - 20 volt
Det sier meg at motoren har en kondis, enten for bare for starten, eller som for å drive et konstant magnetfeldt i motfase, Det siste forklarer ikke hvorfor trinn 1 koplet ut etter kort tid. Kan det være så enkelt som at kondisen koples ut hvis den ikke får noe å jobbe med.
Etterpå skal jeg legge L1 Blå konstant, og forsiktig kople til de andre ledningene suksessivt en ad gangen.
Signatur
Intet problem er så stort og så komplisert at man ikke kan løpe fra det. (Charles M. Schulz)
Nå har jeg kjørt motoren med 230 volt rett på motoren. Rød og Sort. OG målte ca 200 volt over rød og sort.
Kan du forklare hva du mener her, du kan ikke koble 230V til to punkter og deretter måle bare 200V på de samme punktene.
Trinn 2-4 i din siste test er grei, det jeg derimot ikke får til å stemme er at når du kobler motoren direkte får du en annen hastighet enn via kortet. Har jeg forstått det rett? Altså, kobler du via kortet får du full speed på trinn 4, men kobler du rød og sort direkte til motor får du en annen fart?
Måler du noe spenning på den blå ut av kortet når du ikke har motor tilkoblet og starter på trinn 2 til 4?
Nå har jeg kjørt motoren med 230 volt rett på motoren. Rød og Sort. OG målte ca 200 volt over rød og sort.
Kan du forklare hva du mener her, du kan ikke koble 230V til to punkter og deretter måle bare 200V på de samme punktene.?
Joda! med mitt meter går det tydeligvis helt utmerket. Jeg tor det er slik t en del av den induserte spenningen erstattes med en strøm 90 Gr på hovedledningenn
Trinn 2-4 i din siste test er grei, det jeg derimot ikke får til å stemme er at når du kobler motoren direkte får du en annen hastighet enn via kortet. Har jeg forstått det rett? Altså, kobler du via kortet får du full speed på trinn 4, men kobler du rød og sort direkte til motor får du en annen fart? ?
Mulig det bare er innbilning, men jeg mener motoren går kjappest, når den er tilkoplet via originat (sort) styringskort Koples den direkte går den treigere og det samme når den går via ny regulator. ?
Måler du noe spenning på den blå ut av kortet når du ikke har motor tilkoblet og starter på trinn 2 til 4?
JA, men bare ca 20 vol
Signatur
Intet problem er så stort og så komplisert at man ikke kan løpe fra det. (Charles M. Schulz)
OG målte ca 200 volt over rød og sort. Andre målte verdier spenner fra ca 150 volt tl over 300 volt. Se tabellen for detaljer.
Skillet mellom rotor og stator er den klare buede linjen som sees i nedre hull på bildet over.
Men jeg er like klok.
Jeg har søkt på forskjellige kombinasjoner fra motorskiltet
GPz850 gav treff men ingen info.
Er det noen som kan hjelp videre.
Mye taler for at denne motoren ikke lar seg styre med den regulatoren jeg har (spenningsregulering?), men trenger kanskje en form for frekvensomformer??
Produsent
Dett er noe de kaller kapasitormotor Kanskje den italienske betegnelsen på :
En-fase asycron induksjonsmotor
Da stemmer kanskje 1152 sitt forslag
teori
Sier at styring skjer ved å redusere både spenning og frekvens forholdsmessig like mye.
Hva er hva av ledningene?
N = rød
1 = blå
2 =blå + hvit
3 =??
4 = Sort + grå
Dette skal j forsøke i morgen tidlig
Jeg er litt usikker på hva du egentlig tester nå, du skriver at du har koblet til 230V til rød og sort men måler bare 200V på rød og sort?!
Hvis motoren fungerer slik som Witt sine motorer ville jeg testet følgende:
Går motoren rundt om du kobler rød og sort til 220V? Får du full fres?
Går motoren rundt om du kobler rød og oransje til 220V? Litt redusert hastighet?
Går motoren rundt om du kobler rød og hvit til 220V? Enda lavere hastighet?
Går motoren rundt om du kobler rød og blå til 220V? Laveste hastighet?
Ett annet alternativ er å la motoren være koblet via styrekortet og kjøre den på vanlig måte, da kan du for eksempel kun koble de lederene nevnt over og se om motoren kun går på den ene hastigheten, det bør være en safe måte å teste på.
Rød og sort ca Halv fart
Rød og oransje litt saktere
osv
Jeg må altså finne kombinasjonen av flere ledninger for å få full fart
En av ledningene må altså gå til en kondis, evt ekstra spole. Kondisen er der, men hvordan kople?
Å kople på originalt reguleringskort og måle, kan være en god ide.
Utfordringen er at induksjonsmoterer , som navnet sier, induserer egne felt også i de spolene som ikke er i bruk, så målinger på slike motorer er for viderekommende.
I strømløs tilstand er det ingen kontakt mellom ledningene, så jeg tror ikke jeg løper særlig risiko ved å forsøke meg frem.
(Dette prosjektet ligner litt på "Fysikk på roteloftet", for de som husker nrk i svart-hvit.)
Har nå målt strømsatt originalt styringskort, UTEN motor.
RØD er N
Trinn 1 Blå ledning switcher i et kort øyeblikk, ( kanskje 500 millisek. sannsynligvis opp til over 200 V. Men med mitt billige multimeter kan jeg bae gjette) Øvrige ledninger svinger på 10 - 20 Volt.
Trinn 2 HVit ledning konstant 230 volt. Øvrige 10 - 20 volt
Trinn 3 Orange ledning konstant 230 volt, Øvrige 10 - 20 volt
Trinn 4 SOrt ledning, konstant 230 volt, øvrge 10 - 20 volt
Det sier meg at motoren har en kondis, enten for bare for starten, eller som for å drive et konstant magnetfeldt i motfase, Det siste forklarer ikke hvorfor trinn 1 koplet ut etter kort tid. Kan det være så enkelt som at kondisen koples ut hvis den ikke får noe å jobbe med.
Etterpå skal jeg legge L1 Blå konstant, og forsiktig kople til de andre ledningene suksessivt en ad gangen.
Kan du forklare hva du mener her, du kan ikke koble 230V til to punkter og deretter måle bare 200V på de samme punktene.
Trinn 2-4 i din siste test er grei, det jeg derimot ikke får til å stemme er at når du kobler motoren direkte får du en annen hastighet enn via kortet. Har jeg forstått det rett?
Altså, kobler du via kortet får du full speed på trinn 4, men kobler du rød og sort direkte til motor får du en annen fart?
Måler du noe spenning på den blå ut av kortet når du ikke har motor tilkoblet og starter på trinn 2 til 4?
Joda! med mitt meter går det tydeligvis helt utmerket. Jeg tor det er slik t en del av den induserte spenningen erstattes med en strøm 90 Gr på hovedledningenn
Mulig det bare er innbilning, men jeg mener motoren går kjappest, når den er tilkoplet via originat (sort) styringskort
Koples den direkte går den treigere og det samme når den går via ny regulator. ?
Måler du noe spenning på den blå ut av kortet når du ikke har motor tilkoblet og starter på trinn 2 til 4?
JA, men bare ca 20 vol