7,548    15    1  

Hjelp: Felles vannledning i hyttefelt. Hva trengs?

 183     Bergen     0
På hytten til svigers er de fem naboer som ønsker å gå sammen om å legge inn vann til hyttene. Vannledingen ligger cirka 60 meter fra nærmeste hytte, mens resten ligger noen titalls mester unna. Området ligger nær både sjø og ferskvann på Vestlandet, med lite snø og frost. Området er hovedsakelig flatt, med noe fjellskråning ned mot et par av hyttene.

Jeg skal trolig lede arbeidet med å få dette til. Vi har hatt en rørlegger med entreprenør som har kommet med pristilbud. Området er hovedsakelig myr/løs masse og noe fjell. I tillegg ligger det fire til fem ubebygde tomter som kan være potensielle for tilkobling senere, samt at tomtene er så romslige at det kan være scenario at noen velger å skille ut tomter senere. 

Vi har vært i kontakt med kommunen både om tilkobling til hovedledningen, og fått beskjed om hvilke løsninger som er godkjent for utslipp av vann og kloakk fra hyttene.

Hva bør vi tenke på? Hva må på plass? Hvordan bør de organisere seg, det er ingen hytteeierforening eller lignende i dag. Like i nærheten langs samme vei ligger det ytterliger 5-10 hytter/tomter som ikke skal være en del av dette prosjektet. Hvilke fallgruver har et slikt prosjekt?

Jeg ønsker å planlegge for at vi har en avtale som står seg for framtiden og tar høyde for flest mulig scenario.

Svært takknemlig for alle innspill. Har ingen erfaring med denne type prosjektledelse.
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 183     Bergen     0
*resirkulerer tråden oppover i håp om noen som kan hjelpe*
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 183     Bergen     0
Ettersom dette prosjektet sakte skrider frem, henter jeg fram denne tråden.

Jeg skal nå skrive utkast til avtale for fellesledning for de fem hytteeierne. I tillegg er det ytterligere tre tomter som kan finne på å koble seg på senere. De er skjønt enige om å dele alle kostnader for fremføring.

Hva bør med i avtalen? Hva er typiske fallgruver i fremtiden for et slikt fellesprosjekt?

Svært takknemlig for alle innspill
Signatur
   #3
 372     Rogaland     0
Vi er tre stk som gikk sammen om å få vann og kloakk til hyttene, her delte vi alle utgifter utvendig likt på alle tre uavhengig av avstand i fra brønn og renseanlegg. Vi deler de årlige utgiftene likt. Avtalen er tinglyst så om noen selger må neste eier bli med på avtalen.


Min erfaring er del utgiftene likt og få avtalen tinglyst, så går det bra skal du se Smile
HSt
   #4
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Hvis de 3 eiertomtene er med så er jo det enklest, ellers bør dere lage et regnskapsoppsett som viser hva dere betaler, legge til egeninnsats og beregne en "tilknytningsavgift" for disse (som f.eks. indeksreguleres) ellers blir det fort mye diskusjon om hva "nye" skal betale.

Jeg ville gått for et system der dere utjevner rørkostnad pr hytte, jeg ser ikke noen grunn til at en hytte skal slippe unna med kostnad for 8m fra fellesledning mens en annen må betale for 36m bare fordi fellesledningen havnet nærmere hytte 1 enn hytte 2.  (Setter dere f.eks. en min kostnad på 20m så kan dere bruke overskuddet til å subsidiere de med lange strekk, tallene mine er bare eksempler, dere bør justere på disse så utjevningsfaktoren blir fornuftig).

For vannsystem så finnes det koblinger som skrus på PE-rørene og deretter sveises til rørene. Dette er visst den mest robuste måten å koble vannledninger på (det ligger en elektrisk varmevikling som brukes til sveiseoperasjonen med et spesialinstrument).

For avløp husk å sette på Y-deler der de andre hyttene kommer, da trenger ikke senere påkobling å bli noe vanskelig.  (Posisjonen av disse må selvfølgelig merkes).

På vårt hyttefelt så var vi flere som la mye på dugnad, på vår andel var jeg med å legge 80-90m rør i fjor ...  (Vi hadde avtale med en rørlegger, jeg husker merknaden om at dette blir bedre enn om vi skulle gjort det selv (fra vår rørlegger)  For vannledningene så ble disse lagt og han sveiste skjøtene).

  (trådstarter)
   #5
 183     Bergen     0
Takk for gode tilbakemeldinger! Verdifulle innspill jeg tar med meg!
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 183     Bergen     0

...  ellers bør dere lage et regnskapsoppsett som viser hva dere betaler, legge til egeninnsats og beregne en "tilknytningsavgift" for disse (som f.eks. indeksreguleres) ellers blir det fort mye diskusjon om hva "nye" skal betale.


Har jobbet litt med budsjett. Vi skal ikke ha avløp i samme ordning, det må hver enkelt ordne for selv med minirenseanlegg e.l.

Jeg har satt opp følgende kostnader, basert på tilbud fra entreprenør og gebyr vi kjenner til fra kommunen. Er det noe vi har glemt å budsjettere for her?

- Graving/sprenging i jord/fjell
- Kostnad for rør (50mm på hovedledning)
- Koblingsboks hvor fellesledning ender og fellespunktet kommer hvor hver enkelt hytte skal koble seg på.
- Inspeksjonskum (en på hovedvannledningen og en i felleskoblingspunktet)
- Tilkobling hovedvannledning
- Tinglysingsgebyr
- Søknadsgebyr til kommunen.
- Uforutsette utgifter (15% av totalen)


Angående inspeksjonskum
Vi tror kommunen vil kreve inspeksjonskum der vi kobler oss på den kommunale ledningen. Hvor dyp bør denne være? Og hvor dyp kum bør vi ha i vårt felles tilkoblingspunkt, slik at evnt. andre kan koble seg på senere.
Signatur
TSt
   #7
 13,730     0
Mini renseanlegg blir mye billigere hvis de prosjekteres for flere enheter sammen enn for hver enkelt hytte.  Tenk derfor på om planene bør endres. 

  (trådstarter)
   #8
 183     Bergen     0

Mini renseanlegg blir mye billigere hvis de prosjekteres for flere enheter sammen enn for hver enkelt hytte.  Tenk derfor på om planene bør endres.


Ja, men dessverre er tomtene store og avstanden mellom hyttene for lang til at det vil lønne seg å gå sammen flere på ett minirenseanlegg. Jeg har sjekket den biten.
Signatur
   #9
 24,032     Akershus     1
Har dere vurdert trykkavløp og ev grunne grøftet?

Hvis det er kurrant å grave ville jeg gravd til frostfritt. Hvis det er mye fjell er grunne grøfter i Isoterm (Elvestad) rør et alternativ.

Trykkavløp innebærer at hver hytte får en kverne/pumpekum (200l fat), ca 20-30 000kr. Fra denne 50 mm PE tilbake til kommunen. Fall er ikke nødvendig. Vedlikeholdet er beskjedent: spyling hver høst og frostsikring.

Minirenseanlegg kan kreve infiltrasjonsgrøft. Slike grøfter kan kommunen sette begrenset driftstid på, her 25 år.

Signatur
  (trådstarter)
   #10
 183     Bergen     0

Har dere vurdert trykkavløp og ev grunne grøftet?

Hvis det er kurrant å grave ville jeg gravd til frostfritt. Hvis det er mye fjell er grunne grøfter i Isoterm (Elvestad) rør et alternativ.

Trykkavløp innebærer at hver hytte får en kverne/pumpekum (200l fat), ca 20-30 000kr. Fra denne 50 mm PE tilbake til kommunen.


Takk for innspill. Det er dessverre alt for langt til en kommunal avløpsledning, så det er ikke aktuelt å koble seg på den. Vi må ha en form for minirenseanlegg. Med 25 års levetid vil vel kommunen kun kreve at infiltrasjonsgrøften graves på nytt?

Det er blanding av fjell og jordgrunn. Fellesledningen som skal gå til et felles tilkoblingspunkt vil gå ca 150 meter i jord, før vi kanskje får 10 meter fjell hvis vi er uheldig. Her legger vi 50 mm PE. Fra koblingspunktet til hyttene varierer grunnen. For vår del har vi nok en del fjell, og vurderer å legge Isoterm/Elvestad fra felles koblingspunkt ned til hyttevegg. Samtidig er ikke dette en vinterhytte, den ligger i nærheten av kysten i Nord-Hordaland.

Men det er klart, desto mindre sprenging desto bedre.
Signatur