Skal "ordne opp". App Security AS i Drammen, som nå heter Sikkerhetsleverandøren AS, har levert hundrevis av boligalarmer over hele Norge. Nå sitter kundene med boligalarmer som ikke virker, og ingen som svarer på telefonen. DEL
LANDET RUNDTDaglig forsøker hundrevis av fortvilte alarmkunder å ringe eller sende e-post til App Security. Ingen svarer. De forsøker å løse ut alarmen, men intet skjer. Alarmpakkene har kostet fra 27.000 kroner, for enkelte mer når de har valgt månedlige avdrag. Julie Nygård (41) fra Kongsten i Fredrikstad og Otto Waale (52) fra Yven i Sarpsborg har betalt mange tusen kroner for et alarmsystem som ikke fungerer. Ingen kommer når alarmen ringer, og ingen svarer på telefonen. – Opplegget gikk ut på at vi skulle eie alarmsystemet selv og at det skulle bli billigere enn det vi hadde fra før, forteller de to til Fredriksstad Blad. De fikk kameraer, sensorer og alarmer koblet opp, men oppdaget etter hvert at ikke alt var som det skulle. Waale ble mistenksom da han skjønte at selskapet ikke hadde sagt opp avtalen med det gamle alarmselskapet, slik de sa de skulle. – Jeg prøvde å si opp den nye avtalen, men fikk aldri noe ordentlig svar på henvendelsene jeg sendte. Jeg bestemte meg for å teste alarmen, for å se om noen ringte meg opp, men jeg fikk ingen respons. Alarmen bare ulte uten at noen kom eller tok kontakt, forteller han. Alarmen gikk midt på natta Julie Nygård kan fortelle en lignende historie. Hun opplevde først at alarmen begynte å gå midt på natta, og vekte hele familien. Noen dager senere fikk hun beskjed fra naboer om at alarmen hennes gikk mens hun ikke var hjemme. Men ingen fra alarmselskapet kom, eller tok kontakt. Hun prøvde deretter å ringe selskapet selv, men fikk ikke tak i noen. – Jeg søkte opp firmainformasjonen til selskapet og ringte til revisoren. Han sa at heller ikke han hadde fått tak i noen der. Jeg ringte deretter montøren som kunne fortelle at selskapet også skylder han penger, forteller Nygård. Nygård har betalt inn snaut 20.000 kroner til selskapet for å ha alarmen i åtte år. Otto Waale har ikke forhåndsbetalt, men er ifølge avtalen forpliktet til å betale drøyt 30.000 kroner med avdrag hver måned. Han får fremdeles fakturaer, og klarer ikke si opp avtalen. – Jeg betalte den siste regningen da jeg fikk inkassovarsel, men jeg må få stoppet dette. Jeg betaler for noe som ikke fungerer, fortviler han. Har ringt flere hundre ganger Per Halvorsrød (73) fra Slevik i Fredrikstad kan fortelle den samme historien. Han har kontaktet Fredriksstad Blad for å fortelle om akkurat det samme problemet. Han ble også overbevist av en dørselger til å kjøpe alarm fra App Security. Han testet alarmen etter at en dørsensor ikke fungerte som den skulle. Men fikk ingen respons fra alarmselskapet. – Jeg har prøvd å få tak i selskapet flere hundre ganger, men ingen telefoner er operative, sier 73-åringen, som har betalt inn 27.000 kroner til selskapet. På Maura på Gardermoen bor Bjørn Blix. 18. mars var han på Boligmessen på Lillestrøm og fikk kontakt med App Security som hadde en stand. Han hadde alarm i et annet selskap, men byttet da han fikk et bedre tilbud. Ikke minst var videokameraet mye bedre. – Det fungerte veldig greit, så fort alarmen gikk var de på tråden for å sjekke. Så, før sommeren, skulle jeg ha en strømutkobling for å fikse anlegget. Da forsøkte jeg å kontakte dem, men fikk ingen svar – ei heller når jeg løste ut alarmen, sier Blix til Drammens Tidende. Han betaler månedlige avdrag og har vært redd for å stanse disse i frykt for strafferenter og inkassokrav. Nå har han stanset alle betalinger og sendt e-post om dette. Det er også mange andre kunder som har betalt for alarmsystemer de aldri har fått. Til sammen skal alarmselskapet ha flere hundre kunder. – Det er bare å beklage, jeg ringes ned daglig av fortvilte kunder. Jeg har selv blitt lurt og har flere millioner kroner til gode for tjenester til selskapet, sier Ken Torgersen. Han er styreleder og medeier i Sikkerhetsleverandøren AS, som inntil nylig het App Security. Hans selskap V.I.P. Protection & Security AS skulle drifte alarmsentralen mens App Security skulle selge og montere alarmpakker. – Vi avsluttet avtalen nå i sommer fordi vi ikke fikk betalt, og App Security skylder oss mellom 2,6- 2,7 millioner kroner, sier Torgersen til Drammens Tidende. Han er innom selskapets lokaler på Eikhaugen i Drammen, der selskapet formelt er kastet ut. Tidligere hadde selskapet adresse i Sande. Sikkerhetsleverandøren AS er i store økonomiske problemer. Per 12. september i år er selskapet registrert med 51 inkassokrav på til sammen 1.366.291 kroner. Det er snakk om mye større beløp, kravene fra mitt selskap er ennå ikke innlevert, sier Torgersen. Torgersen har forsøkt å rydde opp i selskapet han tross alt er styreleder i. I styremøte 26. august vedtok styret å begjære oppbud – slå selskapet konkurs. Det har ennå ikke skjedd. Ingen åpner døren Cato André Johansen, daglig leder og styremedlem i selskapet, var den som startet selskapet. Nå står han som eier av 14,75 prosent av aksjene. Johansen har ikke vært tilgjengelig for kommentar. Han har ikke svart på e-poster, ei heller noen av de rundt 15 telefonnumrene han og hans selskaper er registrert med. Drammens Tidende har også oppsøkt bopelen til Johansen, men ingen åpnet da vi ringte på. Forbrukerrådet har flere saker på selskapet Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, forteller til Drammens Tidende at de har fått inn 47 spørsmål om selskapet fra 2015 til i dag. – De første kom i 2015, men de fleste er fra i år. Vi har også hatt 14 saker inne til mekling, åtte av dem i år. Vi har også fått tre saker til mekling om Sikkerhetsleverandøren AS. Sakene går på retten til å angre og at de ikke får tjenesten, skriver Iversen i en e-post. Ifølge ham handler henvendelsene om det samme: At folk bestiller, betaler og så skjer det ingenting. Folk skal heller ikke ha fått informasjon om angreretten som man har ved gatesalg, skriver Iversen. – Hvis et firma ikke opplyser om angreretten, eller på andre måter driver uærlig handel, kan vi klage det inn for Forbrukertilsynet som kan gi selskapet bøter. Vi har tett dialog med Forbrukertilsynet. Har du ikke fått varen eller angrer deg og ikke har fått informasjon om det, send en e-post til selskapet. Be om pengene tilbake om du har betalt på forhånd. Vi kan mekle i saken om du ikke kommer noen vei, vi har skjemaer på nettsiden vår. – Klassisk forbrukersak Om Sikkerhetsleverandøren AS sier Iversen at de har «ganske mange betalingsanmerkninger. – Dette er en ganske klassisk forbrukersak med dør- eller telefonsalg som skaper mange avtaler raskt, for deretter å ikke følge opp. Når vi legger til usikker økonomi blir det vanskelig for de forbrukerne som betaler inn noe å få det tilbake dersom de ikke får det de var lovet, skriver han. Og Iversen har dessverre mer dårlig nytt for alle som føler seg lurt av selskapet. – Det ser ut som Sikkerhetsleverandøren AS drifter sin økonomi på en kritikkverdig og uansvarlig måte. Det er sannsynligvis bare spørsmål om tid før selskapet blir slått konkurs hvis de fortsetter som dette. Forbrukere som har krav mot selskapet bør forberede seg på å ikke få pengene sine tilbake. Erfaringsmessig er det vanskelig å få ut midler fra selskaper med en økonomi som dette, skriver Iversen. Han forteller at de som har betalt inn penger til selskapet, men ikke har fått det de ble lovet, først må klage til selskapet. Deretter kan de bringe saken inn for mekling hos Forbrukerrådet. – Den kan deretter avgjøres av Forbrukerklageutvalget. Dersom selskapet går konkurs i mellomtida må de melde inn kravet sitt til konkursboet. De kan også da informere om prosessen i Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget. Et spørsmål er om det overhodet er noe for alarmkundene å hente i en konkurs. For eksempel har Svea Finans pant for 20 millioner kroner i en factoringavtale. Regnskap App Security
Bliir ofte slik med innkopiert tekst. Over redigeringsvinduet, åpne fanen lengst til høyre, den som ser ut som et tekstark. Nå ser du koden bak. Fjerne alt i innkopiert tekst omsluttet av [..]
Ikke ta bort førstelinje om du siterer og siste med [/quote]
Her kan du endre tekststørrelse og farge, Eksempel. og sette tilbake til normal.
Byggebolig på Facebook |
Omhandler App Security AS som nå heter Sikkerhetsleverandøren AS.
App Security AS i Drammen, som nå heter Sikkerhetsleverandøren AS, har levert hundrevis av boligalarmer over hele Norge. Nå sitter kundene med boligalarmer som ikke virker, og ingen som svarer på telefonen.
DEL
LANDET RUNDTDaglig forsøker hundrevis av fortvilte alarmkunder å ringe eller sende e-post til App Security. Ingen svarer. De forsøker å løse ut alarmen, men intet skjer. Alarmpakkene har kostet fra 27.000 kroner, for enkelte mer når de har valgt månedlige avdrag.
Julie Nygård (41) fra Kongsten i Fredrikstad og Otto Waale (52) fra Yven i Sarpsborg har betalt mange tusen kroner for et alarmsystem som ikke fungerer. Ingen kommer når alarmen ringer, og ingen svarer på telefonen.
– Opplegget gikk ut på at vi skulle eie alarmsystemet selv og at det skulle bli billigere enn det vi hadde fra før, forteller de to til Fredriksstad Blad.
De fikk kameraer, sensorer og alarmer koblet opp, men oppdaget etter hvert at ikke alt var som det skulle. Waale ble mistenksom da han skjønte at selskapet ikke hadde sagt opp avtalen med det gamle alarmselskapet, slik de sa de skulle.
– Jeg prøvde å si opp den nye avtalen, men fikk aldri noe ordentlig svar på henvendelsene jeg sendte. Jeg bestemte meg for å teste alarmen, for å se om noen ringte meg opp, men jeg fikk ingen respons. Alarmen bare ulte uten at noen kom eller tok kontakt, forteller han.
Alarmen gikk midt på natta
Julie Nygård kan fortelle en lignende historie. Hun opplevde først at alarmen begynte å gå midt på natta, og vekte hele familien. Noen dager senere fikk hun beskjed fra naboer om at alarmen hennes gikk mens hun ikke var hjemme. Men ingen fra alarmselskapet kom, eller tok kontakt.
Hun prøvde deretter å ringe selskapet selv, men fikk ikke tak i noen.
– Jeg søkte opp firmainformasjonen til selskapet og ringte til revisoren. Han sa at heller ikke han hadde fått tak i noen der. Jeg ringte deretter montøren som kunne fortelle at selskapet også skylder han penger, forteller Nygård.
Nygård har betalt inn snaut 20.000 kroner til selskapet for å ha alarmen i åtte år. Otto Waale har ikke forhåndsbetalt, men er ifølge avtalen forpliktet til å betale drøyt 30.000 kroner med avdrag hver måned. Han får fremdeles fakturaer, og klarer ikke si opp avtalen.
– Jeg betalte den siste regningen da jeg fikk inkassovarsel, men jeg må få stoppet dette. Jeg betaler for noe som ikke fungerer, fortviler han.
Har ringt flere hundre ganger
Per Halvorsrød (73) fra Slevik i Fredrikstad kan fortelle den samme historien. Han har kontaktet Fredriksstad Blad for å fortelle om akkurat det samme problemet. Han ble også overbevist av en dørselger til å kjøpe alarm fra App Security. Han testet alarmen etter at en dørsensor ikke fungerte som den skulle. Men fikk ingen respons fra alarmselskapet.
– Jeg har prøvd å få tak i selskapet flere hundre ganger, men ingen telefoner er operative, sier 73-åringen, som har betalt inn 27.000 kroner til selskapet.
På Maura på Gardermoen bor Bjørn Blix. 18. mars var han på Boligmessen på Lillestrøm og fikk kontakt med App Security som hadde en stand. Han hadde alarm i et annet selskap, men byttet da han fikk et bedre tilbud. Ikke minst var videokameraet mye bedre.
– Det fungerte veldig greit, så fort alarmen gikk var de på tråden for å sjekke. Så, før sommeren, skulle jeg ha en strømutkobling for å fikse anlegget. Da forsøkte jeg å kontakte dem, men fikk ingen svar – ei heller når jeg løste ut alarmen, sier Blix til Drammens Tidende.
Han betaler månedlige avdrag og har vært redd for å stanse disse i frykt for strafferenter og inkassokrav. Nå har han stanset alle betalinger og sendt e-post om dette.
Det er også mange andre kunder som har betalt for alarmsystemer de aldri har fått. Til sammen skal alarmselskapet ha flere hundre kunder.
– Det er bare å beklage, jeg ringes ned daglig av fortvilte kunder. Jeg har selv blitt lurt og har flere millioner kroner til gode for tjenester til selskapet, sier Ken Torgersen.
Han er styreleder og medeier i Sikkerhetsleverandøren AS, som inntil nylig het App Security. Hans selskap V.I.P. Protection & Security AS skulle drifte alarmsentralen mens App Security skulle selge og montere alarmpakker.
– Vi avsluttet avtalen nå i sommer fordi vi ikke fikk betalt, og App Security skylder oss mellom 2,6- 2,7 millioner kroner, sier Torgersen til Drammens Tidende.
Han er innom selskapets lokaler på Eikhaugen i Drammen, der selskapet formelt er kastet ut. Tidligere hadde selskapet adresse i Sande.
Sikkerhetsleverandøren AS er i store økonomiske problemer. Per 12. september i år er selskapet registrert med 51 inkassokrav på til sammen 1.366.291 kroner.
Det er snakk om mye større beløp, kravene fra mitt selskap er ennå ikke innlevert, sier Torgersen.
Torgersen har forsøkt å rydde opp i selskapet han tross alt er styreleder i. I styremøte 26. august vedtok styret å begjære oppbud – slå selskapet konkurs. Det har ennå ikke skjedd.
Ingen åpner døren
Cato André Johansen, daglig leder og styremedlem i selskapet, var den som startet selskapet. Nå står han som eier av 14,75 prosent av aksjene.
Johansen har ikke vært tilgjengelig for kommentar. Han har ikke svart på e-poster, ei heller noen av de rundt 15 telefonnumrene han og hans selskaper er registrert med.
Drammens Tidende har også oppsøkt bopelen til Johansen, men ingen åpnet da vi ringte på.
Forbrukerrådet har flere saker på selskapet
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, forteller til Drammens Tidende at de har fått inn 47 spørsmål om selskapet fra 2015 til i dag.
– De første kom i 2015, men de fleste er fra i år. Vi har også hatt 14 saker inne til mekling, åtte av dem i år. Vi har også fått tre saker til mekling om Sikkerhetsleverandøren AS. Sakene går på retten til å angre og at de ikke får tjenesten, skriver Iversen i en e-post.
Ifølge ham handler henvendelsene om det samme: At folk bestiller, betaler og så skjer det ingenting. Folk skal heller ikke ha fått informasjon om angreretten som man har ved gatesalg, skriver Iversen.
– Hvis et firma ikke opplyser om angreretten, eller på andre måter driver uærlig handel, kan vi klage det inn for Forbrukertilsynet som kan gi selskapet bøter. Vi har tett dialog med Forbrukertilsynet. Har du ikke fått varen eller angrer deg og ikke har fått informasjon om det, send en e-post til selskapet. Be om pengene tilbake om du har betalt på forhånd. Vi kan mekle i saken om du ikke kommer noen vei, vi har skjemaer på nettsiden vår.
– Klassisk forbrukersak
Om Sikkerhetsleverandøren AS sier Iversen at de har «ganske mange betalingsanmerkninger.
– Dette er en ganske klassisk forbrukersak med dør- eller telefonsalg som skaper mange avtaler raskt, for deretter å ikke følge opp. Når vi legger til usikker økonomi blir det vanskelig for de forbrukerne som betaler inn noe å få det tilbake dersom de ikke får det de var lovet, skriver han.
Og Iversen har dessverre mer dårlig nytt for alle som føler seg lurt av selskapet.
– Det ser ut som Sikkerhetsleverandøren AS drifter sin økonomi på en kritikkverdig og uansvarlig måte. Det er sannsynligvis bare spørsmål om tid før selskapet blir slått konkurs hvis de fortsetter som dette. Forbrukere som har krav mot selskapet bør forberede seg på å ikke få pengene sine tilbake. Erfaringsmessig er det vanskelig å få ut midler fra selskaper med en økonomi som dette, skriver Iversen.
Han forteller at de som har betalt inn penger til selskapet, men ikke har fått det de ble lovet, først må klage til selskapet. Deretter kan de bringe saken inn for mekling hos Forbrukerrådet.
– Den kan deretter avgjøres av Forbrukerklageutvalget. Dersom selskapet går konkurs i mellomtida må de melde inn kravet sitt til konkursboet. De kan også da informere om prosessen i Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget.
Et spørsmål er om det overhodet er noe for alarmkundene å hente i en konkurs. For eksempel har Svea Finans pant for 20 millioner kroner i en factoringavtale.
Regnskap App Security
Over redigeringsvinduet, åpne fanen lengst til høyre, den som ser ut som et tekstark. Nå ser du koden bak.
Fjerne alt i innkopiert tekst omsluttet av [..]
Ikke ta bort førstelinje om du siterer og siste med [/quote]
Her kan du endre tekststørrelse og farge, Eksempel. og sette tilbake til normal.