Ebe
   #11
 4,452     Vestlandet     0
Enkelste måten å stoppe snekkerene er å nevne for dem at det er lagt feil gulv og at alt må tas opp igjen. Da hadde de nok sjekket med sjefen ganske pronto, ingen som liker å gjøre ting to ganger.

På en annen side er det ikke nødvendigvis den største jobben å legge gulv mens det står ferdig oppskrudde kjøkkenskrog der. Man må flytte frem og tilbake en gang "bare".

Og ja, slikt skjer. Det er kanskje 100 ting som skal huskes på og kommuniseres ut til rett person før en gitt frist. Gjerne med flere hus samtidig. Fort gjort å glemme å gi en beskjed.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 18     0
Selgeren ringte meg nå og tilba meg kompensasjon, jeg spurte ikke engang hva den lød på. Jeg sa at gulvet har en stor betydning for meg, det passer ikke inn med eikeparkett.

Han uffa seg og tenkte lenge, og sa tilslutt at han måtte sende meg skriftlig mail om dette, men han nevnte også at juridisk sett så gjelder bare endringsavtaler, men de ville prøve å komme frem til en løsning allikevel! Jeg sa ikke noe når han nevnte det. Føler han "lurte" meg her.

En mail skal holde, han har jo bekreftet endringen mener nå jeg slik som du mener over her. Og da var det opptil han å følge opp med en endringsavtale, jeg vet jo ikke hva som er fra eller til når man bygger bolig.

Det jeg lurer på nå er hva skjer videre, hvem tar jeg saken videre med om ikke mesterhus tar dette på sin kappe? Kontanter jeg en hvilken som helst advokat og lar han føre saken videre? (Lyser store forsinkelser her om jeg tar kontakt med advokat som må se på saken og da hjelpe meg med å løse saken). Jeg kan ikke overta en bolig jeg ikke er fornøyd med, ikke sant?

Tankene svirrer, hvor skal vi bo i mellomtiden....
   #13
 827     Kongsberg     0
Du skriver at det er en helt vanlig kontrakt. Hva mener du med det? Er det en kontrakt som er utarbeidet basert på en blankett fra Standard Norge? I såfall, hvilket nummer?

Jeg tror følgende er standard tekst i de fleste blankettene, noe som betyr at din e-post spiller en viktig rolle:

Avtaler eller meldinger mv. etter kontrakten kan gis ved elektronisk kommunikasjon

Dersom du harteksten over i kontrakten din tror jeg du kan være trygg så lenge personen du sendte eposten hvor du ba om endret gulv står oppført i kontrakten som en representant som har fullmakt til å forplikte entreprenøren. Står han ikke der kan det kanskje bli litt mer knotete, men du har nok fortsatt en god sak dersom det er denne personen du har forholdt deg til vedrørende andre endringer.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 18     0
Personen jeg snakker elektronisk med og har all kommunikasjon med per tlf og alt om boligen står i kontrakten ( han som er selger).

Kontrakten heter "Standard Norge, Byggblankett 3427 utgave 2 2011" Og det står det du skriver at kommunikasjon kan foregå elektronisk.

Men hvordan er saken videre her om de ikke tar dette på sin egen kappe, da blir saken større enn den den er og jeg blir nødt til å kontakte advokat. Har dere evt tips om hvilke advokater som tar byggesaker?

Det er forresten 1 advokat oppført i kontrakten som fungerer som megler, og som skal motta alt av betaling. Kan jeg kontakte han ang denne saken hvis det blir nødvendig?
  (trådstarter)
   #15
 18     0
Da har jeg fått endelig svar fra selgeren  :D

Gulvet blir byttet  Grin men det er selvfølgelig et lite men med dette, og det var at de da mulig må flytte overtakelsesdatoen fra 25.januar til 29.januar og det kan jeg leve med, vi skal jo ikke ut herfra før 31.januar.

Nå blir det beskymringsfri jul Laughing))
   #16
 827     Kongsberg     0
Dette er vel ikke svar på ett av dine siste spørsmål, men jeg mener det er veldig viktig:

Feil gulv er nok å anse som en Mangel i henhold til Bustadoppføringslova §25:
§ 25. Mangel
Det ligg føre mangel dersom resultatet ikkje er i samsvar med dei krava som følgjer av avtalen eller av føresegnene i §§ 7, 9 og 13. Mangel ligg likevel ikkje føre dersom avviket kjem av forhold på forbrukarens side.


I henhold til kontraktens Punkt 11 må du gjøre selger oppmerksom (skriftlig) på at mangelen blir gjort gjeldende. Dette må du gjøre uten ugrunnet opphold.


§ 29. Forbrukarens krav som følgje av mangel
Ligg det føre mangel, kan forbrukaren
a. halde attende vederlag etter § 31,
b. krevje mangelen retta etter § 32, krevje prisavslag etter § 33 eller heve etter § 34,
c. krevje skadebot etter § 35.


Det vesentlige blir om retting av feilen vil føre til så store kostnader og ulemper for entrprenøren at det ikke står i rimelig forhold til hva du oppnår ved at de tar opp og legger nytt gulv. Jeg tenker at det er såpass stor forskjell på egenskapene ved parkett og laminat at du kan hevde at det er en stor ulempe for deg om du må ha parkett.

Krav om retting hadde nok vært vanskeligere å få igjennom f.eks dersom du hadde bestilt en veldig lys eikeparkett mens leverandøren i stedet leverte en normalt lys eikeparkett. Da hadde det vært værre for deg å vise til store ulemper ved mangelen.

Dette omhandles i Bustadoppføringslova § 32. Retting av mangel og skade:Forbrukaren kan krevje at entreprenøren rettar ein mangel om ikkje rettinga vil føre til kostnader eller ulemper som ikkje står i rimeleg høve til det forbrukaren oppnår. Skade som mangelen har ført til på arbeid eller eigedom som er omfatta av avtalen mellom forbrukaren og entreprenøren, skal òg rettast dersom skaden er ei nærliggjande og pårekneleg følgje av mangelen.


Jeg kan personlig ikke se for meg at dette skal ende opp som advokatmat. Saken er i allefall i mine øyne veldig klar og det forstår nok motparten din også. Det er mulig det kommer til å gi utrykk for noe annet for å se om du gir etter og aksepterer prisavslag.

Håper noe av det jeg skriver er av verdi for deg!

Lykke til Smile
Signatur

   #18
 827     Kongsberg     0


Kontrakten heter "Standard Norge, Byggblankett 3427 utgave 2 2011" Og det står det du skriver at kommunikasjon kan foregå elektronisk.
Hva legger de i elektronisk kommunikasjon?


Jeg tenker Mail og sms i allefall er dekket. Poenget er vel at det skal være mulig å dokumentere at informasjon er meddelt.
Signatur
   #19
 827     Kongsberg     0
Forøvrig flott at det løste seg na05_07  :)

Du må ha postet det innlegget når jeg skrev avhandlingen over, for jeg la ikke merke til det før nå.
Signatur
   #20
 5,188     Østlandet     0

Jeg lurte også på om dette er sånt som skjer og hva evt skjedde videre (om han har opplevd dette før), da sa han nei dette har aldri skjedd før.
Det svaret der lyder kjent. Sikkert noe de lærer på selgerskolen?
Selv om alle vet at Audi har dårlige forstillinger så har de "aldri opplevd dette før" på VAG-verkstedene.  ;D
Signatur