671
19
3
Når sluttregningen blir 200% dyrere enn pristilbud.
10
0
AinaGB
1 0
Vi har gravet en grøft for å koble vann og kloakk til huset vårt og for å kunne gjøre dette måtte vi krysse en vei for å komme til koblingspunktet til kommunen.
Entreprenøren som gjorde dette for oss gav oss en pris på gravingen + en estimert pris på kryssing av vei på 30 000,-.
Det står riktignok i tilbudet at prisen for kryssingen er med forbehold om hva statens veivesen legger av kriterier for å kunne gjøre dette.
Vi hørte ikke noe mer og gravingen ble gjort ihht plan, vi fikk regningen for selve kravingen som passet til tilbudet og betalte dette.
Så 4mnd senere fikk vi en regning med sluttarbeid og kryssing av vei hvor kryssingen var spesifisert til å koste 100 000,-!!!
Vi ble mildt sakt sjokkerte da vi ikke hadde hørt noen ting om verken ending i pris eller retningslinjer fra statens veivesen.
Vi har bedt om ett oppklaringsmøte, men må ha klart for oss litt hvordan regelverket er på slike ting som dette.
Mitt som er da:
Er det slik at dem kan t hva dem vil uten å gi noen beskjed i forkant, også når det er forbehold, eller må de her forholde seg til 15% regelen så lenge annen pris ikke er varslet om?
Hva kan vi her kreve av entreprenøren?
Håper noen kan hjelpe.
1 0
Vi har gravet en grøft for å koble vann og kloakk til huset vårt og for å kunne gjøre dette måtte vi krysse en vei for å komme til koblingspunktet til kommunen.
Entreprenøren som gjorde dette for oss gav oss en pris på gravingen + en estimert pris på kryssing av vei på 30 000,-.
Det står riktignok i tilbudet at prisen for kryssingen er med forbehold om hva statens veivesen legger av kriterier for å kunne gjøre dette.
Vi hørte ikke noe mer og gravingen ble gjort ihht plan, vi fikk regningen for selve kravingen som passet til tilbudet og betalte dette.
Så 4mnd senere fikk vi en regning med sluttarbeid og kryssing av vei hvor kryssingen var spesifisert til å koste 100 000,-!!!
Vi ble mildt sakt sjokkerte da vi ikke hadde hørt noen ting om verken ending i pris eller retningslinjer fra statens veivesen.
Vi har bedt om ett oppklaringsmøte, men må ha klart for oss litt hvordan regelverket er på slike ting som dette.
Mitt som er da:
Er det slik at dem kan t hva dem vil uten å gi noen beskjed i forkant, også når det er forbehold, eller må de her forholde seg til 15% regelen så lenge annen pris ikke er varslet om?
Hva kan vi her kreve av entreprenøren?
Håper noen kan hjelpe.
Ja det er det.
Deretter ber du om spesifisert regning fra entrepenør på arbeidet utført ifm kryssingen.
Med full oversikt så kan man gå i detaljene og se på om noe er fakturert som overpris etc etc.
Er regningen spesifisert slik at det er mulig å se hvor "sprekken" er kommet ?
Henviser regningen til spesifikasjonen i tilbudet på noen måte ?
Pristilbudet har en egen linje hvor det står kryssing av vei og med forbeholdet.
Regningen er også spesifisert med kryssing av vei og pris.
Vi ba om bilag på alt da regningen er håndskrevet, noe også veldig mange av bilagene er.
Tror rådet over med å undersøke hvem som er vei-eier (kommune ?) og høre med denne om de har regler / krav til graving.
(Finnes en rekke standarder/krav (samlet i NS200) hvordan forskjellige offentlige vei-typer i Norge skal bygges opp mhp frost- og vann-sikring, akseltrykk, trafikksikring osv (https://www.vegvesen.no/_attachment/2364236/binary/1269980?fast_title=H%C3%A5ndbok+N200+Vegbygging+%2810+MB%29.pdf.).
Men dette burde vel ikke være første gang en entreprenør må grave over en vei, så....
Det er kommunen som er eier av vei- de har ikke stilt noen krav, statens veivesen har vistnok gitt klarsignal, men sakt at veien ikke kunne stenges, så en side måtte være åpen til enhver tid.
Ja er nettopp det vi også stusser på.
I og med at det ikke er stilt noen økonomiske krav fra statens veivesen, noe vi ikke enda har fått vite om hvertfall, så gjelder dette avviket kun materiell og medgått tid.
Det er muligens medgått mer tid siden de ikke kunne stenge veien og ta alt i en gang, men synes det er pussig at ett slikt avvik utgjør så store summer.
Synes også det er merkelig at det uansett ikke er varslet om at prisen vil bli høyere enn estimert.
De har her gått i gang etter at de har fått det de trenger av info fra kommune og statens veivesen uten å kontakte oss med noe som helst.
Prisen vi fikk estimert og regning Inneholdt ingen spesifikasjoner kun en sum og "kryssing av vei".
Bilagen gav oss ingen mening, så vi har derfor bedt om ett møte.
Eier av veien setter ingen økonomiske krav, kun tekniske og ev operasjonelle krav.
Veien kunne ikke stenges stod det;
Laga de en omkjøringsvei mens de gravde, stengte kun 1 felt om gangen, eks?
Eller pressa de under veien kanskje?
Observerte trådstarter noe av arbeidet?
30k kan ha vært estimat på standard kryssing av vei, med graving/gjenfylling og reasfaltering i gitt lengde/bredde.
Andre alternativer som nevnt over kan drive mye kost desverre.
De lot den ene siden stå åpen for så å åpne den andre siden når de var ferdig med den første.
Vi observerte ikke så mye mer enn at vi så arbeidet var startet på morningen og avsluttet på ettermiddagen da vi kom hjem. Så asfalterte de påfølgende dager. 2 lag.
Jeg har forståelse for at det sikkert har kostet mer en de 30 000,-, men spørsmålet er om de kan kreve at vi skal betale en økning på over 200% når de ikke har kommet med noe nytt estimat eller varsel på at det vil bli dyrere enn estimert.
Vi har jo ingen forutsetning for å vite hva slike ting koster, men de som entreprenør burde jo vite hva disse tingene vil koste.
Når dem da har fått disse retningslinjene fra statens veivesen så burde dem, i mine øyne, ha en viss peiling på hva dette vil koste og burde da også gi oss beskjed om at kosten vil bli MYE dyrere enn hva dem først estimerte.
Eller er det slik at så lenge dem kan vise at kosten ble dyrere så har det ikke noe å si hva dem har estimert og de kan kreve dette av oss?