3,333    5    0  

Vanskelig enteprenør - lange leveringstider, lange svartider

 1     0
Hei,

Satser på at jeg fant riktig forum.

I vår startet vi byggingen av en ny bolig, levert av en husprodusent (Mesterhus).
Huset er ikke ferdig pdd. Egeninnsats på tomt og avretting av pukk klart for plate. Egeninnsats innvendige ikke-bærende vegger, og lekter tak/vegger (yttervegg) samt isolering bjelkelag. Innvendig kledning som egeninnsats.

Våre problem er flere, og alle går på kontrakt/mulige refusjoner/mult:
1. Betongplata ble kjøpt via husentrepenør, og har høydeforskjell 0-4 cm fordelt på 108 kvm (altså høydeforskjell i etasje pga ujevn støp) - fjellgrunn, stabil, avrettet til 0,5 cm som egeninnsats (gravemaskin med grov stein 8-16 cm og seinere pukk på toppen avrettet med viberator).
For støyp med L-element, markisolasjon, isolering av plate, armering, arbeid kosta det 248 000.
- Spørsmål: Fins det noen som vet hvilke toleranser som gjelder, og hva man eventuelt kan kreve?
(vi har selv avrettet det verste når råbygget var klart, slik at det er 0-2 cm forskjell nå. - huset er nå kledd innvendig - så videre avretting er ikke aktuelt).


2. Husentrepenøren har hatt svært lange svartider, og det virker som de har forsøkt å unngått å besvare "ekle" spørsmål. Fra i juni, til august gikk det åtte uker uten at vi fikk kontakt med selskapet. Fra vi skulle få prisene på innvendige materialer (som forøvrig ble valgt i mai og oversendt firmaet), i august, fikk vi i midten av september, da hadde de jo hatt juni-midten av september på det.
Seinere ble vi kontaktet om at vi måtte gi beskjed når vi var ferdige med innvendige vegger og utlekting yttervegger og tak slik at vi skulle få innvendige materialer. Det gikk to uker fra dette til vi fikk lekter - som tydeligvis skulle vært ankommet da bygget var ferdig isolert.

Dette førte alene til et par uker ekstra byggetid.
Vi er 19 og 21 år gamle: ventilasjonsanlegg ble levert byggeplass 17. juli, 20. august fikk vi spørsmål om vi kunne si fra når vi hadde montert det, om det hadde kommet. Det ble ikke arbeidet i bygget i denne perioden - så her kunne vi ha spart en måned med byggetid. Da firmaet kun ventet på dette, men de opplyste ikke om dette.

Videre så skulle vi få alt av innvendige materialer i uke 41, disse kom litt av i uke 41, litt uke 43, trapp ble bestilt til uke 45, parkett ble bestilt til uke 44, trapp og parkett er enda ikke kommet. Vi er nå fri for arbeide grunnet dette = lengre byggetid = høyere kostnad.

- Spørsmålet: Da ferdigstilling var 10. oktober, gjaldt det entrepenørens arbeider.
Hva har vi rett på? Svar etter to måneder, manglende leveranser, leveranser som blir sterkt forsinket, leverandøren varsler ikke om at arbeide som kan gjøres kan startes på (i kontrakten er det punkt om samarbeidsplikt og opplysende informasjon om arbeider som forhindrer videre framdrift for annen part - noe de bryter her).


3. Takstoler virker å være feilbestilte da innvendig høyde andreetasje er 239 ferdig gulv (i kontrakt 2400 mm ferdig gulv (og da samme type materialer etc som vi har). Husentrepenør valgte å legge betongtaket FØR de satte opp byggesøyle, eller permanent søyle i andreetasje under limtredrager som går over hele husets lengde. Grunnet dette er en del av andreetasjen (2/3) seget ned til 238 ferdig gulv.
Videre er en del bærende vegger og limtredragere i 1. etg skjeve. Kjøkkenet er tre cm bredere på den ene sida enn den andre - og en vegg har loddavvik på 1,5 cm.
- spørsmål: hvilke toleransekrav gjelder? Hva kan man kreve?


4. Vi har plukket opp store mengder sneiper (1500 stk sikkert) og noen tusen spikre/skruer de har mistet. Er dette noe man virkelig må finne seg i? Vi var ansvarlige for å fjerne søpla fra byggeplass - men vel ikke å samle verken flygesøppel, spiker eller snekkerens personlige sneiper?





Håper noen kan hjelpe meg, dette er ikke enkelt! Vi har ikke de store problemene, men denne entrepenøren får ikke tjene mer på oss enn det den har rett på!

   #1
 5,568     0
Dette høres ikke spesielt artig ut! Et generelt råd må være å sørge for at all kommunikasjon er skriftlig, og at den blir tatt vare på. Dersom entrepenør insisterer på å besvare skriftlige henvendelser med muntlige svar - som noen gjør - bør du skrive en epost etter hver samtale der du henviser til telefonsamtale xx, og gjengir din forståelse av samtalen og ber om korrigering dersom du har misforstått.
   #2
 8     Vestfold     0
Utrolig kjedelig sak!

Noe nytt her?
Hvor i landet holder du til?
Signatur
TML
   #3
 466     M&R     0
Ikke bra.
Trur jeg ville ha kontaktet noen som virkelig kan dette,takstmann,el.dette dere har oppdaget er kanskje bare toppen av isfjellet,jeg er ikke ekspert på dette området men det høres jo helt sykt ut at at taket har seget ned og at mange av veggeve er skjeive.

Husk at leverandøren kommer til å vri og vrenge på alt han sier( muntlig) i ettertid ikke hør et sekund på hva han har og komme med av raske løsninger og quick fiks,få alle lovnader skriftlige,hvem er det du har kontakt med ,hus lev eller byggfirma.(navn)???


En annn ting er å søke inne på forumet da det er mye nyttig informasjon her om samme evne.

Hold oss oppdatert gjerne med bilder.
   #4
 4,148     Oslo Vest     0
Regelverket for hvordan en byggeprosess foregår finner man i Bustadoppføringslova, og normalt sett så formaliseres en kontrakt i byggeblankett 3425.

Men det viktigste er faktisk kommunikasjonen, slik at man får en fremdrift i byggeprosessen og unngår unødvendig venting. Hovedregel er at man skal ha normalt tempo på fremdrift.

Jeg vil helst ikke gå inn i regelverket fordi det ofte fører til at begge parter spisser argumentene og det blir en konflikt. Det lønner seg derfor med kommunikasjon og det å finne felles løsninger.

Et eksempel på hva som kan føre til en konflikt er hvem som er ansvarlig for egeninnsats og samordning her. I de fleste 3425-kontrakter er forbruker selv ansvarlig for egne arbeider, noe som betyr at han også er ansvarlig for samordningen, og varsling til entreprenør. Det er ikke alltid at forbruker er klar over dette.

Jeg oppfordrer derfor til kommunikasjon for å komme frem til de beste løsningene.

Jeg anbefaler dere å bruke en takstmann for å sjekke jobben som entreprenør har utført. Banken krever ofte at en takstmann skal godkjenne arbeidene før de betaler ved nådde milepæler  og det er ofte en måte å minimere mulighetene for feil.

Engasjer en takstmann så snart som mulig og la han "passe på" dere.

Lykke til videre
Signatur
   #5
 813     Østfold     0



Husk at leverandøren kommer til å vri og vrenge på alt han sier( muntlig) i ettertid ikke hør et sekund på hva han har og komme med av raske løsninger og quick fiks,få alle lovnader skriftlige,hvem er det du har kontakt med ,hus lev eller byggfirma.(navn)???




Med den innstillingen vil det bli en tung reklamasjon, det er best og inneha en positiv holdning, kommunisere og finne løsninger, akkurat som incognito skriver  Smile
Signatur