22,459    11    1  

Montering av KVIK kjøkken - bare oss, eller er det litt knotete

 106     0
Vi holder på å montere kjøkken fra KVIK nå, og finner at bruksanvisningene er relativt ufullstendige. Etter noen telefoner til lageravdelingen på Skøyen (hvor de faktisk er veldig hjelpsomme), har vi fått montert skapstammene riktig tror vi. De kunne jo sagt hva alu profiler, furu lister og sånn var FØR vi allerede hadde fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. Men de mener tydeligvis at alle skal skjønne at man må bytte ut topplaten i front med en alu-list og topplaten i bakkant med en furulist på alle stammer f.o.m 60 cm bredde, UTEN å skrive noe om det. jaja...uansett...

Vi stusser veldig på dette med frisider. Disse skal tydeligvis kun limes til bunn og topplater. Noen som har erfaring med om dette blir veldig slarkete på sikt? Eller noen som har forsterket dette på noen måte? Vi stusser litt på om overskapene som kun er limt i frisidene vil tåle en haug med tallerkner?

Så er det måten skapstammene skrus sammen. I følge kvik skal man benytte treskruer i de forborede hullene? Dette høres veldig slarkete ut. IKEA har vel gjennomgående "bolter" som benyttes til dette? Noen som har anbefalinger om hvordan vi bør skru sammen skapstammene?

Ellers mottar vi gjerne andre synspunkter og anbefalinger på forbedrede monteringsprinsipper. Vi stusser veldig på om dette kommer til å holde i mange år, siden monteringen virker generelt raklete...

   #1
 95     0
Jeg har hørt andre med akkurat samme mening om Kvik. De tegningene er ikke intuitive. Hadde dere tatt bilder og laget en veiledning selv, hadde det vært gull verdt for andre. Selg og tjen peng på det Grin
   #2
 247     Trondheim     0
Jeg monterte kvik kjøkken for ca 2 år siden, monteringsanvisningen var ubrukelig men opplevde ikke noe slark hverken den gangen eller nå. Alt i alt fornøyd.
   #3
 288     Telemark     0
Vi monterte 2 kvik kjøkken ifjor, både hos oss og et vennepar, første gangen var det veldig uoversiktelig,spesielt iogmed at alle deler kommer hver for seg, ikke 1 skap samlet, andre gangen sorterte vi alt når vi bærte det inn og da gikk det ganske lett, 1 dag mot 2 første gangen.

Vi måtte ikke bytt lister, og hadde ingen alu profiler, men det har antagelig med fronter og designet å gjøre?
Tegningene for hvert skap var jo ganske greie, har man satt sammen ett, så var alle de andre like, uansett størrelse, med unntak av skuffer som skulle ha en ekstra liten tapp for vektfordeling av bunnen, fikk ikke med noe alu list til front eller ekstra furulist bak, utenom den furukanten som står på tegningen at skal stå øverst bak (som vel er til å henge skapet på veggen hvis man ikke bruker bein/bjelke i bakkant).

Frisidene ble bare plugget og limt, sitter veldig godt, måtte ta av en plate etter et par timer, den gikk da i stykker, og vi måtte hente ny, så tror ikke det burde være noe problem.
Den er jo ikke bare limt uten plugger, da har du isåfall gjort noe feil.. Er vel 4 plugger topp og bunn.
Syntes skruene satt ganske godt, selv om det er forborret.

Har montert Ikea kjøkken i forrige leilighet, og syntes det var mye likt, noe bedre hos kvik, noe var bedre hos Ikea (eller lettere).

Men jeg må si meg enig i at endel av tegningene kunne vært bedre, spesielt på avfallskuffer og høyskap/ovnskap, på høyskapene brukte vi noen ekstra vinkeljern for å få litt stabilitet, skrudde også høyskapet i bakveggen med et par ekstra vinkler.
Horisontale overskap kunne hadd forborrede dører og hull i skapene.
Kjøleskapsdøra kunne også vært gjort lettere, nå må man feste hele fronten til selve kjøleskapet, lettere å montere Ikea sin løsning, hvor det kun er et par skinner som festes på hhv fronten og selve kjøleskapsdøra
  (trådstarter)
   #4
 106     0
Ja, alu frontlistene var nok fordi vi har MANO (hvite fronter uten synlige håndtak). Det vi reagerer på er bare at det ikke stod noe om dette i bruksanvisningen. De furulistene i bakkant trodde jeg var noe alle skapstammer (underskap) over 60 cm skulle ha. Dette er i alle fall slik de monterer kjøkkenløsningene på KVIK Skøyen.

Det fulgte heller ikke med noen tegninger på høyskapene, så det blir interessant å se hvordan vi får dette til å passe med innbygningsovnene. Det står ingenting om hvor konstruksjonsplate eller bakplate skal monteres, så da går jeg ut ifra at vi må begynne nedenfra, montere første skuff, så andre skuff, osv. og se hvordan det passer ut i høyden.
   #5
 83     0
Ikke bare deg. Monteringsanvisningene er elendige, dårlig pakket, og med så mange feilleverte varer i tillegg (blandebatteri, benkplate, ventilator og en del skrog og dører) så blir dette mitt siste Kvik kjøkken.

Men, den ansatte har vært hyggelige og hjelpsomme og resultatet blir veldig bra  Smile
   #6
 6     0
Hei,

Hadde en elendig kjøkkenmontør fra Kvik Skøyen - en useriøs fyr som heter <Administrator: fjernet navn på person>, med en oppfinnsom måte å skrive ekstra-timer, og et avslappet forhold til ryddighet og kontrakt.

Alle kjøkken trenger tilpasninger til selve kjøkkenrommet. Kjøkkenmontørene er spesialiserte til å skru sammen byggesett, og er ofte dårlige snekkere. Spesialtilpasningen blir unøyaktig, ser ikke pen ut og blir kostbar, fordi kjøkkenmontøren bruker lang tid på spesialtilpasningene.

Jeg ville i så fall brukt en ordentlig snekker. I allfall til tilpasningene.

Bor du i Oslo-området vil jeg heller anbefale Kvik Alnabru. De ulike butikkene konkurrerer med hverandre (franchise), og du får bare sååååå mye bedre service på Alnabru. Skøyen-butikken er grei når alt er i orden, men hvis du får problemer er det du som kunde som sitter med svarte-per. Legger du inn ordren på Alnabru i stedet, derimot, er nok kundegarantien din mer verdt.
   #7
 6,693     Akershus     1
Synes du skal være litt forsiktig med å navngi montøren - opplysningen Kvik Skøyen sammen med et fornavn gjør det forholdsvis enkelt å identifisere vedkommende. Jeg har bedt moderator vurdere å fjerne navnet fra posten.

Det er ganske drøyt å påstå at folk skriver ekstratimer og ikke forholder seg til en inngått kontrakt. Skal du legge ut slik informasjon vil jeg anbefale deg å dokumentere det på et vis. Ellers er det bare løse påstander.

For øvrig har jeg selv handlet på Kvik Alnabru for to-tre år siden. Var alt annet enn fornøyd med servicen. Poenget er at opplevelsen av service og oppfølging ofte er individuelt. Noen er fornøyd og andre er misfornøyd med nøyaktig den samme tjenesten.
Signatur

   #8
 6     0
@Cheffen:

Jeg er forsåvidt enig med deg, Cheffen. Takk for korrigering.

Angående siste punkt, så kan dette sees på på en annen måte: Alle seriøse Internett-butikker har rating-sider der kunder får lov til å rate butikken og si hva de mener. Resultatet er at svært mange Internett-leverandører (min personlige erfaringer) gir kundeservice som "går utenpå" de fleste tradisjonelle fysiske butikker.

Litt av verdien til et forum som dette er å la forbrukere dele erfaringer. Jeg har svært dårlig erfaring med Kvik Skøyen - vi snakker store problemer som jeg aldri noensinne har opplevd liknende i noen sammenheng EVER - og det kan være nyttig info for andre. Andre kan poste sine gode kundeopplevelser. Tilslutt vil forumet inneholde en samlet knippe av erfaringer, og ulike kunder vil kunne danne seg sin egen oppfatning.

Synd du også har dårlige erfaringer med Kvik. Kanskje andre Kvik butikker enn Skøyen-butikken også kan gi dårlig service - det har jeg ikke selv opplevd og kan ikke skrive noe om. Igjen; tradisjonelle butikker har mindre incentiv til å gi god kundeservice enn en Internett-leverandør, der kunde-rating slår direkte inn på bunnlinja.
   #9
 6,693     Akershus     0
Selvsagt er en stor del av verdien på et forum at erfaringer deles - positive som negative.

Poenget mitt er at dersom man påstår at noen gir fryktelig dårlig kundeservice, så vil jeg gjerne at det dokumenteres eller forklares på et vis. I en annen tråd skriver du:

De var veldig greie når alt var OK, men så snart vi fikk problemer med bestillingen var kundegarantien null verdt. Butikken skapte et helvete for oss. Jeg har aldri i noen butikk opplevd liknende.


Hva slags problemer? Hva var et helvete? Hva sier kundegarantien?

Personlig ville jeg sikker registrert dette dersom jeg vurderte å handle fra Kvik Skøyen, men jeg kunne aldri lagt vekt på det da jeg ikke har noe som helst forutsetninger for å vurdere hva som egentlig var så galt. Sannsynligvis ville jeg heller tenkt at kunden var en skrulling som forventet alt for mye. Det er satt på spissen for å illustrere at man ikke kan felle dom over noen uten bevis.

Det samme gjelder også positive erfaringer. Ryggmargsrefleksen rykker til med en gang noen skriver overstrømmende positive innlegg om hvor fantastisk opplevelse de har hatt med en gitt butikk eller leverandør. Slikt bør også backes opp av dokumentasjon eller beskrivelse av hva som faktisk var så voldsomt bra. På den måten får man et grunnlag for å vurdere om man selv synes det er bra eller ikke, og også hvorvidt kilden er troverdig.

For øvrig ser jeg glatt over ratinger/kommentarer på nettet av typen "crappy kunderservice", "lang leveringstid", "sure kundebehandlere" osv.
Signatur
   #10
 6     0
Ja, vi er nok ganske forskjellige.

Min rating av Kvik Skøyen er terningkast 1 (normalt gir jeg som regel mellom 4 og 6, for jeg synes det er mange gode leverandører). Om du velger å vektlegge dette, gir jeg kort og godt blaffen i. Og jeg respekterer at du gir blaffen i min oppfatning, eller at du ikke stoler på min vurdering. Det er meg revnende likegyldig.

Således er egentlig ikke diskusjonen mellom deg og meg om dette temaet spesielt interessant, etter min oppfatning. I alle fall ikke for meg. Jeg ville hatt mer nytte av å dele erfaringer med likesinnede. Det er det som er hovedverdien av et slikt forum for meg.

Du later til å hevde at kundeservice er en fullstendig random greie, der alle i gjennomsnitt får like bra service, og alt er relativt til kundens personlighet. Min erfaring fra ulike deler av næringslivet er at kundeservice har en langt mer objektiv målestokk og nivået er helt avhenging av bedriftskultur, systemer, innstilling osv. (Om vi hadde tatt en avstemning på forumet om hvilken bedrift som har best kundeservice: Telenor eller Vinmonopolet, så tror jeg ikke det hadde blitt 50%/50%.) Spesielt små butikker med et par håndfull ansatte og en butikksjef-/eier, vil det selvfølgelig være svært mye opp til enkeltpersoner i bedriften hvordan de evner å ta vare på en kunde i de ekstreme tilfellene.

Jeg pleier å velge Internett-leverandører basert på kunderating, og har gode erfaringer med det. Egentlig foretrekker jeg Internet-handel, fordi de er så veldig mye mer påpasselig med kundeservicen (vvskupp.no for eksempel, er bare såå på tærne for å tilfredsstille kunden) Jeg pleier å styre unna leverandører som har svært misfornøyde kunder. Det pleier ofte å ha en årsak. Jeg er egentlig mer interessert i ekstremstilfellene, enn gjennomsnittet, fordi jeg er mest interessert i å redusere risikoen.

De aller fleste kunder har ikke spesielt store problemer med ordren sin (og likeledes har jeg normalt ikke store problemer hos de fleste jeg handler hos), kanskje noen skruer som mangler som de må vente noen uker på, eller at en del var skadet som må bestilles opp på nytt, eller noe sånt, og har således lite å kritisere. Samtidig skal det ganske mye til at en kunde gidder å kaste bort tiden sin på å rate en leverandør - de fleste kunder har svært mye bedre å bruke tiden sin på enn å skrive lange innlegg på en kunderating-side. En kunde gidder dette kun når kundeopplevelsen har gjort "uslettelig inntrykk" - positivt eller negativt: Så derfor vil jo de fleste ratingene enten være svært positivie eller svært negative, fordi det representerer eksremtilfellene. Det er disse erfaringene som representerer risiko - spesielt de negative. Og de svært negative kundetilfellene er typisk ikke at det skurrer litt - da får man overhodet ingen støtte fra butikken, blir fullstendig neglisjert og føler seg forurettet for ikke å få det man har betalt for, det kontrakten sier, eller lignende. Grunnen til at folk vektlegger hva andre mener om en leverandør, er for å redusere risiko i kjøpet sitt, selv om det stort sett er forventet å gå greit.

Men jeg tror du uansett er av en annen oppfatning enn meg, og det respekterer jeg. Men jeg er egentlig mer interessert i andre erfaringer enn dine, dvs erfaringer til mer likesinnede. Men du kan godt få siste ordet om du vil, men så kanskje vi avslutter denne løse tråden...?